کد خبر: 443024
تاریخ انتشار :

هنگام آلودگی هوا چه بخوریم؟

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

فرهاد وحید دکترای تغذیه و رژیم درمانی درباره بهترین مواد غذایی برای مقابله با آلودگی هوا اظهار کرد: یکی از مواد غذایی که مصرف آن در روز‌های آلوده توصیه می‌شود، ‌لبنیات است. بنابراین افراد باید در روز‌های آلوده از لبنیات مانند ماست و شیر کم‌چرب استفاده کنند.
به گزارش نامه نیوز وی بیان کرد: افراد در روز‌های آلوده باید روزانه حدود 6 تا 8 لیوان آب بنوشند. همچنین آنها باید از مصرف نوشیدنی‌هایی مانند نوشابه و آبمیوه‌های صنعتی به خصوص در این روز‌ها خود‌داری کنند و آبمیوه‌های خانگی را جایگزین کنند.
این دکترای تغذیه و رژیم درمانی افزود: مصرف میوه‌های حاوی آنتی اکسیدان مانند سیب قرمز،‌ انار و انگور قرمز به علت رنگ‌دانه‌هایی که دارند نیز در روز‌های آلوده مفید است. همچنین سیب حاوی مقادیر بالایی پکتین‌ است که تاثیر بسزایی در کاهش اثرات آلودگی هوا دارند. نوشیدن روزانه یک لیوان چای سبز نیز در روز‌های آلوده موثر است.
ضرورت مصرف سبزیجات حاوی فیبر
وحید تاکید کرد: مصرف سبزیجات حاوی فیبر نیز در روز‌های آلوده ضروری است. زیرا این سبزیجات به مواد مضر موجود در بدن می‌چسبند و مدت زمان باقی ماندن مواد سمی در بدن را کاهش می‌دهند.
وی تصریح کرد: بیماران قلبی و عروقی و تنفسی باید در روزهایی که شاخص آلودگی هوا بالا است در خانه بمانند و ترجیحا از ورزش و فعالیت بدنی در فضای باز پرهیز کنند. استراحت و خواب نیز نقش موثری برای مقابله با اثرات آلودگی هوا دارند. بنابراین افراد باید روزها 45 دقیقه و شب‌ها 8 ساعت بخوابند. در هنگام استراحت و خواب، مواد در بدن آنالیز و مواد مفید جذب و مواد مضر دفع می‌شود.
این دکترای تغذیه و رژیم درمانی عنوان کرد: افراد در روز‌های آلوده باید از مصرف قند،‌ شکر و موادی که چربی‌های اشباع بالایی دارند، خودداری کنند. این مواد باعث تولید رادیکال‌های آزاد در بدن می‌شوند. در‌ نتیجه مقدار رادیکال‌های آزاد در بدن افزایش چشم‌گیری پیدا می‌کنند و بدن نمی‌تواند با این مقدار رادیکال آزاد مقابله کند. بنابراین این رادیکال‌های آزاد اضافی به سیستم قلبی و عروقی آسیب می‌رسانند و منجر به بیماری‌هایی مانند دیابت و انواع سرطان‌ها می‌شوند.
وحید گفت: افراد باید در روز‌های آلوده مصرف چربی‌های اشباع و جامد را به حداقل ممکن برسانند و از روغن‌هایی مانند، روغن زیتون، ‌کلزا‌ و کنجد در پخت و پز و سالاد استفاده کنند.
وی یادآور شد: متاسفانه برخی از افراد در روز‌های آلوده به صورت خودسرانه از مکمل‌های مولتی ویتامین یا آنتی اکسیدان استفاده می‌کنند که این کاری اشتباه است. افرادی که رژیم غذایی متعادل و متنوع دارند نیاز نیست که از مکمل‌های مولتی ویتامین یا آنتی اکسیدان استفاده کنند. بنابراین هر نوع مکمل باید تحت نظر پزشک مصرف شود.
منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها