کد خبر: 444088
تاریخ انتشار :

بهترین شیوه های کلاس داری در آموزش و پرورش

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) : همه فعاليت‌هاي آموزشي به دليل حضور معلمان در كلاس درس و تحقق اقدام پژوهی مطلوب است، زیرا با اين امر است كه تمامي هدف‌هاي آموزش و پرورش تحقق مي‌يابد. اساسي‌ترين عنصر در تدريس مطلوب را مي‌توان مديريت كلاس در راستای اجرای اقدام پژوهی در نظر گرفت. مديريت كلاس يكي از چالش‌هاي اصلي و اساسي معلمان امروز محسوب مي‌شود، به طوري كه طبق يكي از گزارش‌هاي مؤسسه بين‌المللي آموزش و پرورش در سال 2004 حدوود يك سوم معلمان در پنج سال اوليه تدريس خود بدون انجام تحقیقات عملی همچون اقدام پژوهی از امر تدريس و شغل معلمي دست مي‌كشند و آن را رها مي‌كنند. اين مؤسسه خاطر نشان مي‌كندكه كمبود مهارت، آسودگي، و اطمينان در مديريت كلاس و عدم اجرای اقدام پژوهی دلايلي بودند كه معلمان براي ترك شغل و حرفه خود عنوان كرده‌اند. مدیریت کلاس با اجرای پژوهش

مديريت كلاس شامل كاركردهاي سازماني است كه معلمان را ملزم به اجراي وظايف طرح‌ريزي، سازماندهي، هماهنگي، هدايت، كنترل ارتباط، كلاس‌داري و اقدام پژوهی مي‌كند.

در واقع مديريت كلاس عبارت است از هنر به كار بردن دانش تخصصي و بهره‌گيري از مهارت‌هاي كلاس‌داري و انجام اقدام پژوهی در هدايت دانش‌آموزان به سوي اهداف مطلوب و مورد نياز دانش‌آموزان جامعه

محيط مناسب در فرآيندهاي آموزشي به خودي خود تمامي جوانب مهم در فرآيند هاي آموزشي را تأمين مي‌كند. آثار اين نوع مديريت در رويكردها و چشم‌اندازهاي نو به مديريت كلاس باز كاملاً مشهود است. در ايجاد محيط آموزشي مناسب، حذف كاربرد ميز تحرير كلاسي و جايگزين كردن آن با ميز و صندلي به اندازه دانش‌آموزان در كلاس درس بود. اين تحول در مديريت محيط آموزشي و كنار گذاردن وسايل و ابزارهاي آموزشي و كمك آموزشي واحد و يكسان (به خصوص بزرگسالان) در تمامي محيط‌هاي آموزشي منجر مي‌شود. بنابراين، مديريت كلاس به محيط‌هاي آموزشي متناسب با دانش‌آموزان به جاي متناسب كردن دانش‌آموزان با محيط آموزشي تبديل شد. و در این راستا معلمان توانستند به فرایند های دانلود اقدام پژوهی و بهره گیری از آن در محیط کلاس بپردازند.

راهكارهايي براي تأمين اهداف مديريت كلاس درس و هدايت تحصيلي

1. توسعه نگرش مثبت به مدرسه و توجه به وقت صرف شده فراگيران در محيط‌هاي آموزشي

2. افزايش اعتماد به نفس كه طي آن رقابت در محيط آموزشي به حداقل مي‌رسد و نزاع و اصطكاك در ميان فراگيران كاهش مي‌يابد.

3. تمركز بر كاهش ملالت و خستگي از محيط آموزشي و ترك تحصيل فراگيران

4. پرورش حس كنجكاوي در محيط آموزشي و تمایل به اجرای اقدام پژوهی

5. خلاقيت و ابتكار در يادگيري و حفظ محيط‌هاي يادگيري خلاق در فرآيندهاي آموزشي

6. پرورش نظم در ميان فراگيران كه طي آن دانش‌آموزان از طريق نظم دروني بتوانند به خود كنترلي برسند تا آنكه نيروها و ابزارهاي بيروني موجب آن شوند.

به طور كلي، تحقيقات صورت گرفته نشان مي‌دهد رويكرد مديريت كلاس در محيط‌هاي آموزشي به بهبود شرايط آموزشي و پيشرفت تحصيلي دانش‌آموزان و ترغیب معلمان به بحث اقدام پژوهی مي‌انجامد. روانشناسان مديريت كلاس را مجموعه رفتارها و اقداماتي مي‌دانند كه معلم در كلاس سازماندهي و حفظ مي‌كند تا شرايط و موقعيت كلاس و يادگيري اثربخش گردد.

در رابطه با فرایند های بهبود مدیریت کلاسی بانک فایل پژوهشی معلمان مقالات بسیار گرانبهایی را برای معلمان عزیز تهیه و تنظیم نموده است و به کمک سایت سئو میر که در زمینه سئو فعالیت گسترده ای دارد در اختیار معلمان گرانقدر گذاشته است. معلمان عزیز می توانند با مراجعه نموده و از هزاران فایل مفید و ارزشمند که در این پایگاه موجود است استفاده نمایند.

منبع : بانک فایل پژوهشی معلمان

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها