کد خبر: 474827
تاریخ انتشار :

رییس اداره محیط زیست تهران: مهمان خوبی برای طبیعت باشیم/ اثری از خود به جا نگذاریم

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

محمد حسین بازگیر گفت: سال نو شده و زمین در تکاپوی شکفتن و آراستن خود است و این مجالی مناسب برای نونوار شدن احوال و رفتار ما است. طبیعت به رسم دیرین خود باز هم سخاوتمندانه ما را در آغوش خواهد گرفت و با تمام داشته‌هایش به خوبی و شایستگی میزبان ما خواهد بود. درختان و گیاهان، رودخانه‌ها، دشت‌ها و تپه‌ها، کویر و کوهستان، همه در تعامل با ما خواهند بود.
به گزارش نامه نیوز، وی در ادامه با تاکید بر اینکه در روز طبیعت اول درباره مسیر و مقصد طبیعت‌گردی اطلاعاتی جمع آوری کنیم و نقاط ضعف و قوت آنها را بشناسیم، تصریح کرد: در توشه طبیعت‌گردی خود تا جایی که ممکن است از وسایلی که به طبیعت آسیب خواهد زد، اجتناب کنیم. تبر و تیشه و اره و کلنگ و تفنگ و هر ابزار دیگری که می تواند بر علیه طبیعت به کار گرفته شود را از فهرست ملزومات سفر حذف کنیم.
بازگیر افزود: وسیله ی سفر یعنی خودروی خود را معاینه فنی و رفع نقص کنیم و با رعایت قوانین و مقررات به افزایش امنیت سفر و کاهش ترافیک و آلودگی‌ها کمک کنیم.
رییس اداره محیط زیست شهر تهران با تاکید بر اینکه در طبیعت غیر از جای پا، رد پای دیگری باقی نگذاریم، اظهار کرد: زباله‌ها، شاخه‌های شکسته و بوته‌های کنده شده، خاک دست خورده و سنگ های جابجا شده، سد کردن مسیر آب و انحراف جریان رود، اثر لاستیک خودرو در عمق جنگل و دل دریا رد پاهای خوبی از یک مهمان قدردان نخواهد بود.
بازگیر با تاکید بر اینکه برای وعده‌های غذایی، جوری برنامه ریزی کنیم که نیاز کمتری به برافروختن آتش در طبیعت داشته باشیم، گفت: چنانچه به آتش در طبیعت نیاز پیدا کردیم، فقط به اندازه نیاز آتش بر پا کنیم نه به اندازه چهارشنبه سوری و به جای استفاده از شاخ و برگ اولین درخت دم دست کمی راه برویم و از دوردست تر، هیزم خشک پیدا کنیم و در آخر هم بطور کامل آتش را خاموش کنیم.
وی ادامه داد: زباله‌های خود را جمع آوری کنیم و به مکان مناسبی در محل زندگی خود برگردانیم، فراموش نکنیم که پسماندهای باقیمانده می‌توانند باعث آلودگی آب و خاک، مرگ حیوانات و حتی آتش سوزی جنگل شوند.
به گفته بازگیر بسیاری از گونه‌های حیات وحش در این ایام باردار هستند و فصل زادآوری آن‌هاست، از این رو صدای شلیک گلوله، بوق ماشین و هر سر و صدای خارج از عرفی باعث ایجاد استرس و مشکل برایشان خواهد شد.
رییس اداره محیط زیست شعر تهران با اشاره به اینکه ما مهمان یکی دو روزه محیطی هستیم که الان میزبان ماست و مالک و صاحب و آخرین مهمان نیستیم، گفت: بعد از ما نیز هموطنان دیگری حق استفاده از آن محیط طبیعی را دارند. علاوه بر آن زیستمندان دیگری از جمله پرندگان و آبزیان و پستاندارانی که طبیعت زیستگاه آن هاست به شدت به لانه و آشیانه‌اشان محتاج هستند.
وی در پایان تاکید کرد: این روزها و این با هم بودن‌ها را فرصت خوبی بدانیم برای آموزش مهربانی و محبت به کودکان و نوجوانان و باور داشته باشیم که اگر فرزندان ما بیاموزند که به یک پرنده یا پروانه بی دفاع ظلم نکند به همنوع خود نیز آسیب نخواهند رساند و اگر حریم یک کبوتر و لانه زنبور برایشان اهمیت یافت به حقوق دیگران نیز متجاوز نخواهند شد.
منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها