کد خبر: 476101
تاریخ انتشار :

آیادست‌کاری تومور باعث گسترش بیماری می شود؟

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

فریبرز مکاریان با اشاره به اهمیت درمان بیماری سرطان و پیگیری‌های پس از درمان، اظهار کرد: در چندین دهه گذشته یکی از بزرگ‌ترین موفقیت ها به دست آوردن ابزارهای بسیار موثر در بیماران مبتلا به سرطان بوده است، به طوری که اکنون به بیمار مبتلا به سرطان به ویژه در مراحل ابتدایی به عنوان یک بیماری کاملا شفا پذیر نگاه می شود و تلاش بر این است تا عمری سالم و همراه با شادمانی برای این بیماران فراهم شود.
به گزارش نامه نبوز این فوق تخصص خون و آنکولوژی با بیان اینکه که ستونِ درمان، تشخیص به‌موقع است، افزود: بیمار باید با مشاهده اولین علائم مشکوک به پزشک مراجعه کند و آشنایی جامعه با این فرهنگ اهمیت بسیاری دارد، هم‌چنین بیمار باید ترس از بیماری را از خود دور کرده و زمان طلایی برای شروع درمان را درنظر بگیرد.
وی گفت: بسیاری از بیماران از ترس اینکه نتیجه آزمایش های آنها نشان‌دهندۀ بیماری بدخیم باشد، پیگیری های لازم را در زمان مناسب انجام نمی دهند درحالی‌که نباید زمان طلایی درمان را از دست داد.
مکاریان تصریح کرد: چنانچه بیماری بدخیمی در یکی از اعضای بدن وجود داشت، تا حدی که بیماری محدود بود ستونِ درمان، جراحی است و باید با یک عمل جراحی، توده اصلی خارج شود؛ البته فرهنگی در بین مردم جامعه ایجاد شده که دست‌کاری تومور باعث گسترش بیماری می شود، در صورتی که صحت این قضیه هنوز ثابت نشده و خارج کردن توده اصلی به صلاح بیمار است اما ممکن است در برخی از بیماران مبتلا به بیماری سرطان پیشرفته تر شده باشد و باید از روش‌های دیگری برای کوچک کردن توده استفاده شود و بعد از انجام این روش‌ها عمل جراحی برای بیمار انجام می شود.
وی ادامه داد: بر اساس تجربه، در برخی از بیمارانی که توده از بدن‌شان خارج شده، بعد از مدتی مجددا بیماری مشاهده شده و به اصطلاح عود می کند، اما برای جلوگیری از عودشدن بیماری، از روش‌های شیمی درمانی، اشعه درمانی، ایمنی درمانی و هورمون درمانی استفاده می شود.
این فوق تخصص خون و سرطان خاطرنشان کرد: بیماری در بدن به صورت میکروسکوپی است لذا قابل لمس و تشخیص نیست، بنابراین درمان های تکمیلی باید به موقع انجام شود تا احتمال عود بیماری بسیار کمتر شود.
مکاریان با اشاره به عوارض درمان های تکمیلی گفت: درمان تکمیلی دارای عوارضی است که این عوارض در مدت سه و گاه شش ماه برطرف شده و بیمار می تواند زندگی سالمی داشته باشد، بدان معنا که قدم اول، تشخیص است، سپس جراحی و قدم سوم نیز استفاده از شیمی درمانی، اشعه درمانی، ایمنی درمانی و هورمون درمانی که برای جلوگیری از شیوع دوباره بیماری انجام می شود و همه این مراحل، همراهی بیمار و داشتن اعتماد و اعتقاد به شفا را می طلبد؛ ضمن اینکه باید به این نکته توجه داشت که از دست ندادن فرصت طلایی درمان، بیمار سرطانی را در مراحل ابتدایی بیماری شفاپذیر می کند.
مکاریان گفت: بسیاری از سرطان‌ها چنانچه در ۳ تا ۵ سال اول بیماری عود نکند، در مرحله های بعدی نیز احتمال ایجاد دوباره آن بیماری در فرد بسیار پایین خواهد بود، به همین منظور برای بیماران هر سه یا هر شش ماه یکبار بر اساس نوع بیماری آنها پیگیری های دوره ای انجام می شود که شامل معاینه و آزمایش است و در برخی افراد نیز رادیولوژی، ام. آر. آی، سی. تی. اسکن انجام می شود.
وی با اشاره به اهمیت سبک زندگی سالم برای بیماران تصریح کرد: بیماران باید زندگی سالمی را برای خود برنامه ریزی کنند و در این برنامه، خوردن غذای سالم، ورزش، اجتناب از سیگارکشیدن و دوری از انواع اضطراب ها ضروری است تا بیمار بتواند به آرامی به مسیر طبیعی زندگی خود باز گردد.
این متخصص خون و سرطان ادامه داد: بعد از پایان مراحل درمان و انجام شیمی درمانی و پرتو درمانی، به بیمار توصیه می شود که برای چند هفته رژیم های مناسب غذایی همراه با پروتئین را پیش گرفته و هرم غذایی خود را اصلاح کند؛ هم‌چنین کم کردن مصرف گوشت قرمز بعد از شیمی درمانی و استفاده از غذاهای سنتی و گوشت سفید و مصرف روزانه ۸ لیوان آب و حذف مصرف سیگار، احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می دهد؛ ضمن اینکه باید توجه داشت که مهم‌ترین هدف از انجام این برنامه ها رسیدن به وزن ایده آل و معقول است.
منبع: ایمنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها