کد خبر: 488045
تاریخ انتشار :

هنگام بروز صاعقه چه کنیم ؟

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز به گفته مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر طی ۴۸ ساعت گذشته شش نفر بر اثر صاعقه جان خود را از دست داده اند.این روز ها که شاهد بارش های ناگهانی باران و بروز صاعقه در خرداد ماه هستیم، تیتر اخبار حوادث مربوط به تعداد فوتی ها بر اثر صاعقه و سیل است. در صورتی که اگر مردم به توصیه های سازمان هواشناسی، جمعیت هلال احمر، سازمان آتش نشانی و اورژانس کشور توجه می کردند شاید تعداد فوتی ها کمتر از این میزان بود.آمار قربانیان صاعقه، نمایانگر بی توجهی به نکات ایمنی است به طوری که حتی در شهر تهران نیز در روز جمعه، ۱۱ خرداد ماه ساعت ۱۶:۳۰ در محدوده کوی فراز منطقه سعادت آباد بر اثر برخورد صاعقه با دو شهروند تهرانی، یک نفر در دم جان خود را از دست داد.این درحالی است که جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی پیشتر توصیه کرده بود در ساعاتی که طوفان اتفاق می افتد خصوصا در ساعات بعد از ظهر که وقوع طوفان محتمل تر است شهروندان از منزل خارج نشوند و در صورتی که خارج از منزل به سر می برند، سریعاً خود را به یک محل مسقف و امن برسانند و در صورتی که قصد گذراندن اوقات فراغت در فضای باز را دارند از قرار گرفتن بر روی ارتفاعات که احتمال برخورد صاعقه وجود دارد، جداً خودداری کنند .علاوه بر این احد وظیفه، مدیر کل پیش بینی سازمان هواشناسی نیز توصیه هایی برای زمان های صاعقه و آبگرفتگی به شهروندان داشت. به گفته وی شهروندان باید هنگام صاعقه و رعد و برق از منزل خارج نشوند و از دکل های برق فاصله بگیرند و هنگام رعد و برق از خودرو های خود خارج نشوند.
همچنین شاهین فتحی، معاون عملیات سازمان امداد و نجات به شهروندان توصیه کرد: در هنگام بروز صاعقه، در منزل بمانند و از ایستادن در نزدیکی پنجره ها دوری کنند. مگر در مواقع ضروری بیرون از منزل نروند. همچنین از در ها و پنجره ها، بخاری های دیواری، شوفاژ ها و دیگر هادی های الکتریکی فاصله بگیرند. دو شاخه ها و وسایل برقی مانند تلویزیون و رادیو را از برق بکشند. در مواقعی که خارج از منزل هستند از ایستادن در مناطق مرتفع، روی ساختمان های بلند، تپه و کوه به شدت پرهیز کنند. از درختانی که احتمال سقوط دارند، دکل های مخابراتی و برقی دوری کنند و فاصله بگیرند. در صورتی که در اتومبیل هستند از درختانی که ممکن است روی آن بیفتد دور شوند و در جایی مناسب پارک کنند و تا پایان خطر از وسیله نقلیه خارج نشوند.
به گفته هواشناسی شدت فعالیت سامانه بارشی، رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید لحظه ای، آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن رودخانه ها همچنان در برخی استان های کشور ادامه خواهد داشت و نیاز به توجه به هشدارها توسط مردم جهت جلوگیری از حوادث احتمالی بیش از پیش احساس می شود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها