کد خبر: 497034
تاریخ انتشار :

خاموشی های اخیر، روی مدار شایعات !

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز با اوج گیری دمای هوا در یک ماه اخیر و قطع گاه و بیگاه برق حتماً شایعات زیادی هم شنیده اید. از صادرات برق در اوج مصرف گرفته تا خاموشی به خاطر تعهدات ایران در توافق پاریس (برای کاهش گازهای گلخانه ای). «روزنامه ایران» در گزارشی دلایل واقعی اختلال در شبکه برق را بررسی کرده است.
مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی می گوید که خاموشی های اخیر به هیچ عنوان ارتباطی با معاهده پاریس ندارد. این توافقنامه نه در دستور کار ما قرار دارد و نه به ما ابلاغ شده است. او در گفت و گو با «» اظهار کرد: به منظور کاهش گازهای گلخانه ای برنامه هایی را در نظر داریم که بتوانیم موجب افزایش راندمان نیروگاه های حرارتی شویم.
جریان خاموشی های اخیر، روی مدار شایعات!
وی می گوید: بخشی از کاهش قدرت تولید برق به خروج نیروگاه های برقابی از مدار بر می گردد اما معلوم نیست که سال های آتی شرایط بارش ها بهتر از امسال باشد.
کمبود برق به خاطر راندمان پایین نیروگاه ها
مهدی وکیلیان، رئیس دانشکده برق دانشگاه صنعتی شریف توضیح داد: «راندمان نیروگاهی ایران نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر در سطح بالاتری قرار دارد. هرچند که برخی از کشورها با استفاده از تکنولوژی های جدید به راندمان های بالاتر از ۵۵ درصد دست یافته اند.» او ادامه داد: «برای افزایش راندمان نیروگاه های کشور به بیش از ۵۵ درصد باید اقدام کنیم، اما این موضوع ارتباط چندانی با ظرفیت تولید برق کشور ندارد.»
کمبود ناشی از بالابودن اتلاف برق
تلفات برق در کشورهای پیشرفته دنیا حدود ۷ درصد است. به طور کلی اتلاف برق غیرقابل اجتناب بوده و هیچ گاه از حد معینی که به آن «اتلاف فنی مجاز» گفته می شود، کمتر نخواهد شد.
در این باره همایون حائری معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: یکی از اقدامات خوب سال های اخیر کاهش تلفات صنعت برق بود. کاری جمعی، سخت، هوشمندانه و با مدیریت متمرکز. تلفات صنعت برق الان به ۱۰.۸ درصد رسیده اما از این رقم کمتر شدن نیازمند سرمایه گذاری است. مثلاً باید ترانس ها را تعویض کنیم. برنامه داریم که این رقم را کمتر نیز بکنیم اما در مجموع الان به عدد قابل قبولی رسیده ایم.
رابطه مصرف برق و ظرفیت نصب شده
محسن احمدزاده، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری نیروگاهی ایران (سنا) توضیح داد: «ظرفیت نیروگاه که از طرف سازنده اعلام می شود معادل حداکثر توانی است که در شرایط ایزو یعنی ارتفاع در سطح دریا و دمای ۲۵ درجه و نو بودن تجهیزات قابل تولید است. هرچه محل احداث نیروگاه از سطح دریا ارتفاع گرفته یا دما بیش از ۲۵درجه باشد و نیز با مرور زمان و مستعمل شدن تجهیزات، توانی که در عمل نیروگاه می تواند تولید کند، کاهش می یابد.
اکثر نیروگاه های ایران در نواحی غیرساحلی (با توجه به نزدیکی به مراکز مصرف و کاهش هزینه های انتقال و توزیع) احداث و با توجه به مرتفع بودن فلات مرکزی ایران در ارتفاع بالای هزار متر از سطح دریا نصب شده اند، به همین دلیل توان تولید برق آنها از ظرفیت نامی همواره کمتر است.» او ادامه داد: «در تابستان نیز با افزایش بیش از ۲۰ درجه ای دما نسبت به دمای استاندارد بشدت از قدرت عملی نیروگاه ها کاسته می شود.
کمبود برق به دلیل صادرات!
محمودرضا حقی فام، معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر و سخنگوی صنعت برق کشور تصریح کرد: «در ساعت های پیک بار شبکه سراسری در اواخر خرداد تا انتهای شهریور، صادرات برق کشور در اوج بار مصرف داخل کشور صفر است و فقط واردات در کشور اتفاق می افتد. زمان پیک مصرف اولویت اصلی ما تأمین برق پایدار داخل کشور است.» اما اگر می خواهیم که از خاموشی های تابستانه رها شویم باید به جای شایعه پراکنی حداقل ۱۰ درصد مصرفمان را در ساعات پیک کاهش دهیم. این آسان ترین راه است.
منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها