کد خبر: 497587
تاریخ انتشار :

این غذاها را به هیچ وجه دوباره گرم نکنید

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز غذاها را چطور گرم کنیم؟
گرم کردن غذا که بلای جانتان می شود
این غذاها را هرگز دوباره گرم نکنید
غذاها را چطور گرم کنیم؟
به گزارش سایت الودکتر، اگر می‌خواهید غذا را بعد از چندین ساعت ماندن در یخچال گرم کنید، باید حتما دمای مرکز غذا را به 60 تا 65 درجه سانتی‌گراد برسانید، زیرا جمعیت باکتری‌های رشد‌یافته در غذا، هر 20 دقیقه یک بار به توان 2 می‌رسد! بنابراین دمای 65-60 درجه‌ای برای گرم کردن و ازبین‌بردن این باکتری‌ها ضروری است. معمولا افراد به مدت زمان و مقدار دمای گرم کردن غذا دقت نمی‌کنند یعنی برای گرم کردن غذا، بسیار کمتر از زمانی که برای پختن غذا به آن گرما داده‌ایم، غذا را حرارت می‌دهیم چون غذا ممکن است بسوزد (به اصطلاح ته بگیرد) و همین باعث می‌شود دمای کافی برای گرم کردن به غذا داده نشود. چنین مسمومیت‌هایی در عروسی‌ها و مهمانی‌هایی که افراد در منزل برپا می‌کنند و از چند روز قبل از مهمانی، شروع به تهیه غذاهای مختلف در مقیاس‌های زیاد می‌کنند، بسیار رایج است چراکه هنگام گرم کردن غذایی که در یک دیگ بزرگ یکی، دو روز پیش پخته شده در بیشتر مواقع گرمای مورد نیاز در مرکز غذا تولید نمی‌شود و همین امر باعث مسمومیت تعداد زیادی از افراد می‌شود.
گرم کردن غذا که بلای جانتان می شود
نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که این روش با افزایش خطر ابتلا به دیابت همراه است. در مطالعه جدید تاکید شده که این روش سریع برای گرم کردن مواد خوراکی عوارض بسیاری برای سلامتی دارد و باعث می‌شود که مقدار قابل توجهی از مواد شیمیایی سمی وارد غذا شود. برخی از این مواد شیمیایی عامل بروز مقاومت انسولینی و فشارخون بالا هستند که هر دوی این نارسایی‌ها، فاکتورهای مهم در بروز دیابت به حساب می‌آیند. دکتر «لئوناردو ترانساندی» از مرکز پزشکی «لانگون» در نیویورک گفت: احتمال اینکه این مواد شیمیایی به میزان کم و از راهی غیر از گرم کردن مواد خوراکی نیز وارد بدن شوند، وجود دارد اما حرارت، میزان آلودگی را افزایش می‌دهد. این تیم تخصصی به مطالعه دو نوع فتالات که در مواد پلاستیکی وجود دارند و استفاده از آنها از 10 سال پیش در تولید مواد پلاستیکی رایج شده، پرداختند. در این بررسی سطح DINP و DIDP در نمونه ادرار تعدادی کودک و نوجوان مورد مطالعه قرار گرفت تا ارتباط احتمالی میزان این دو ترکیب با سطح فشارخون ارزیابی شود. به گفته ترانساندی در این مطالعه فاکتورهای دیگری همچون رژیم غذایی، جنسیت، نژاد، سن، درآمد و فاکتورهای دیگر موثر در بالا رفتن فشارخون در نظر گرفته شدند. در بررسی انجام شده مشخص شد رابطه مستحکمی بین فشارخون بالا و سطح DINP/DIDP در نمونه ادرار شرکت‌کنندگان وجود دارد. همچنین این رابطه علت - معمولی نیست اما از این واقعیت حکایت دارد که فتالات‌ها ممکن است به افزایش فشارخون کمک کنند.
این غذاها را هرگز دوباره گرم نکنید
مرغ: ترکیب پروتئینی در غذاهایی که با مرغ پخته شده و در یخچال نگهداری شده است، با گرم کردن مجدد، تغییر می کند. این تغییر ساختار پروتئین ها ممکن است باعث مشکلات جدی گوارشی شود. پس اگر تمایل دارید مرغ پخته شده را دوباره گرم کنید، مطمئن شوید که به خوبی مغز پخت شده باشد.
اسفناج، کرفس و چغندر: در صورت گرم کردن دوباره این سبزیجات، نیترات به نیتریت تبدیل و خواص سرطان زایی پیدا می کنند. بهتر است این سبزیجات را دوباره گرم نکنید. این سبزی کاربرد زیادی در پخت سوپ دارد. لازم به ذکر است که کرفس نیز حاوی نیترات بوده و در صورت گرم شدن مجدد به ماده خطرناک تبدیل می شود لذا اگر در پخت سوپ از آن استفاده می‌کنید، به هنگام مصرف دوباره کرفس آن را جدا کنید.
تخم مرغ: اگر این منبع پروتئین را که آب پز یا نیمرو شده دوباره گرم کنید، می تواند سمی شود و دستگاه گوارش شما را ویران کند!
قارچ: بهترین کار این است که قارچ را بلافاصله پس از آماده سازی بخورید. پروتئین های موجود در قارچ به محض برش خوردن قارچ آسیب می بینند و این خبر بدی برای شکم شماست! پس فکر گرم کردن دوباره قارچ را از سرتان بیرون کنید.
سیب زمینی: اگر سیب زمینی پخته را به جای اینکه به سرعت در یخچال بگذارید تا خنک شود، در دمای اتاق بگذارید گرمای محیط باعث تحریک رشد باکتری بوتولیسم می گردد که بسیار خطرناک است. بوتولیسم با عملیات quick zap ماکروویو نیز از بین نمی رود، بنابراین بهترین راه این است که بلافاصله آن را در یخچال گذاشته و از گرم کردن مجدد آن پرهیز کنید.
برنج: در مورد برنج نیز همانند سیب زمینی مهم است که شرایط نگهداری آن پیش از گرم کردن مجدد چگونه بوده است. براساس مطالعات آژانس استاندارد غذایی، برنج خام حاوی اسپورهای باکتری است که می تواند باعث مسمومیت غذا شود. وقتی برنج را می پزید اسپورها می توانند زنده بمانند! بنابراین اگر برنج پخته شده را در دمای اتاق بگذارید، اسپورها تکثیر شده و ممکن است تولید سم کنند که باعث اسهال و استفراغ خواهد شد. دوباره گرم کردن برنج این سم را از بین نخواهد برد. پس برنج پخته شده را دوباره گرم نکنید.
منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها