کد خبر: 500516
تاریخ انتشار :

با سیر و پیاز جوانه زده را چه کنیم؟

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز جوانه زدن تمام مواد غذایی میوه را جذب رشد خود می کند و به طور کلی میوه را از مواد مغذی خالی می کند. اما انباشته شدن این مواد غذایی در جوانه ایجاد سم می کند. در این مقاله بیشتر در مورد سیر و پیاز جوانه زده و طریقه ی مصرف آن اطلاعات کسب کنید.
جوانه زدن سیر و پیاز
جوانه زدن پیاز، سیر و سیب زمینی برخلاف روند جوانه زدن دانه هایی مانند گندم، ماش و عدس، ارزش تغذیه ای پیاز، سیر و سیب زمینی گرفته و در خود جوانه نیز مواد شیمیایی و سمی تولید می شود که برای سلامت مصرف کننده زیانبار هستند. بنابراین، حتما لازم است قسمت جوانه زده را بریده و قسمت سالم را در تهیه غذا به کار برد.
از آنجا که جوانه دانه ها برای فرآیند جوانه زدن، مواد مغذی بیشتری را در خود نگهداری می کند، ارزش تغذیه ای بسیاری دارند. بنابراین بهترین حالت برای نگهداری پیاز و سیر، گذاشتن آنها در محیطی به دور از نور آفتاب است. البته در این مکان باید هوا جریان داشته و رطوبت هم حداقل باشد. به این ترتیب، هیچ وقت نباید سیب زمینی، پیاز یا سیر را در یخچال یا فضای خارج از خانه در مکانی که نور می تابد نگه داشت بلکه بهترین محل نگهداری، داخل کابینت آشپزخانه است. این سبزی ها را تا زمانی که جوانه نزده اند می توان ذخیره کرد و مورد استفاده قرار داد.
سیر و پیاز جوانه زده را چه باید کرد؟
اگر جوانه هم زد، می توان قسمت جوانه زده را جدا کرد و مابقی را به مصرف رساند. البته برخی خانم ها برای پیشگیری از جوانه زدن و خراب شدن پیاز، مقدار فراوانی پیاز را تفت می دهند و در یخچال یا فریزر نگهداری می کنند. در این حالت ارزش غذایی پیاز پایین می آید بنابراین چنین اقدامی را چندان توصیه نمی کنیم اما به هر حال در شرایط خاص مخصوصا برای خانم های شاغل این کار بلامانع است اما به عنوان یک برنامه دائمی توصیه نمی شود. نکته ای که نباید فراموش کرد آن است که پیاز و سیر را نباید سرخ کنید بلکه یک تفت مختصر کفایت می کند.
فریز کردن پیاز سرخ شده
سرخ کردن باعث می شود ارزش غذایی پیاز افت کند و اگر بخواهید آن را برای مدتی در یخچال هم نگه دارید، این ارزش غذایی کمتر هم خواهد شد. پس دیگر نباید انتظار سبزی مغذی با خواص ضدسرطانی داشت. بنابراین بهتر است پیاز را تفت دهید و تازه به تازه در تمامی غذاها استفاده کنید و از سرخ کردن این سبزی به طوری که کاملا طلایی شود، بپرهیزید.
خاصیت آنتی اکسیدانی جوانه سیر و پیاز
مطالعات دیگر نشان داده است که دانه های جوانه زده فعالیت آنتی اکسیدانی را افزایش می دهد. آنها دریافتند که سیر جوانه زده به مدت پنج روز فعالیت آنتی اکسیدانی بالاتر ی دارد عصاره این سیر حتی سلول ها را در یک ظرف آزمایشگاهی از انواع خاصی از آسیب محافظت می کند. عصاره سیر جوانه زده به مدت 5 روز بالاترین فعالیت آنتی اکسیدانی را دارد در حالی که عصاره سیر خام فعالیت آنتی اکسیدانی نسبتا کمی دارد علاوه بر این، مشخصات متابولیت سیر جوانه زده برای 5 - 6 روز مجزا از مشخصات متابولیت سیر برای 0-4 روز بود لذا دریافتند که سیر جوانه زده به مدت 5 روز دارای بالاترین فعالیت آنتی اکسیدان است بنابراین، نتیجه گرفتند که سیر جوانه زدن ممکن است یک راه مفید برای بهبود بالقوه آنتی اکسیدانی سیر باشد.توصیه می شود هنوز مشخص نیست که آیا می توانیم جوانه های سیر را نیز مصرف کنیم لذا اگر سیر جوانه زده است آنرا دور نریزید بلکه جوانه آنرا بریده و بقیه سیر را مصرف کنید.
آیا می توانید پیاز و سیر جوانه زده را بکارید؟
تقریبا جواب بله است. تنها استثنا این است که سیر یا پیاز نباید به طرز جدی کپک زده یا پوسیده شده باشد.
نکته : اگر در پیاز و سیر جوانه زده خرابی کم باشد به راحتی می توانید بخش خراب را جدا کنید .
حالا شاید بخواهید بدانید که اگر پیاز یا سیر میخکی شده را بکاریم؛ سیر یا پیاز بیشتری به دست خواهیم آورد؟ برای پیازها باید بگویم که متاسفانه نه اما برای سیر شاید. هم در سیر و هم در پیاز شما پیازچه های زیادی به دست می آورید که به نظر من خیلی خوشمزه است؛ که باعث میشود کاشت پیاز یا سیر میخکی ارزش این کارها را داشته باشد.
منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها