کد خبر: 504727
تاریخ انتشار :

راهکار‌های کلیدی که باعث می‌شوند حساب شده خرید کنید!

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز تفاوتی ندارد این روزها اوضاع مالی تان چندان خوب نیست یا اینکه صرفاً تصمیم گرفته اید دیگر آگاهانه تر خرید کنید؛ خود را به چند ترفند مجهز کنید تا لذت خرید شما را از خود بیخود نکند و در نتیجه پول کمتری خرج کنید.
۱- فریب ترفندهای فروشگاه ها را نخورید
تزئینات فروشگاه ها به ویژه تزئینات فصلی و مناسبتی ممکن است شما را ترغیب به خرید کنند. صاحبین فروشگاه ها می دانند چطور با این تزئینات توجه تان را جلب و شما را وسوسه کنند تا اجناس شان را بخرید. رنگ هایی که استفاده می شوند شما را به وجد می آورند و حتی نحوه ی چیدمان کالاها به گونه ای است که اغلب گران ترین کالا در مرکز قرار می گیرد و توجه تان را به خود جلب می کند. همچنین فروشگاه ها از رایحه های مطبوعی در فضا استفاده می کنند تا شما را تشویق کنند مدت طولانی تری در آنجا بمانید و بیشتر خرج کنید. علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهد با لمس کردن یک جنس، احتمال خریدن آن بالا می رود.
۲- کفش پاشنه بلند بپوشید
تحقیق جدیدی نشان می دهد وقتی مغز خریداران درگیر حفظ تعادل بدن است، احتمال آنکه آن ها به جای اجناس گران قیمت یا کم کیفیت، اجناسی با قیمت متوسط را انتخاب کنند بیشتر می شود. اگر فکر می کنید که پوشیدن کفش پاشنه بلند در زمان خرید برایتان غیر ممکن است، باید بدانید که این تحقیق نشان داد خرید کردن بعد از کلاس یوگا یا حتی استفاده از پله برقی هم همان تأثیر را بر خریدارها داشت.
۳- کارت بانکی تان را با خودتان نبرید
طبق تحقیقات، مردم با کارت بانکی بیشتر تمایل به خرید دارند تا با اسکناس. هر چه روش پرداخت کمتر ملموس باشد، راحت تر خرج خواهید کرد و بدون شک اسکناس ملموس ترین روش پرداخت است.
۴- از اسکناس های نو استفاده کنید
طی پژوهشی در سال ۲۰۱۱ مشاهده شد، شرکت کنندگان تحقیق زمانی که پول های قدیمی داشتند بیشتر خرج می کردند تا زمانی که پول های نو داشتند. محققان پی بردند که مردم اسکناس های نو و تا نخورده را به پول های چروکیده و کثیف و قدیمی ترجیح می دهند، به همین دلیل احتمال خرج شدن اسکناس های قدیمی بیشتر است.
۵- از شیوه ی «درنگ آگاهانه» استفاده کنید
با استفاده از شیوه ای که روانشناسان به آن «درنگ آگاهانه» می گویند جلوی خریدهای بی حساب و کتاب خود را بگیرید. در این روش جنس مورد نظر را به دست فروشنده بدهید، سپس جایی دورتر از آن بنشینید و از خودتان بپرسید: «چرا اینجا هستم؟ چه احساسی دارم؟ به این جنس نیاز دارم؟ اگر صبر کنم چه می شود؟ هزینه ی آن برایم زیاد است؟ اگر این جنس را بخرم آن را کجا باید بگذارم؟» بعد از آن، تنها در صورتی آن جنس را بخرید که کاملا مطمئن شده باشید به آن نیاز دارید و استطاعت خریدش را دارید.
۶- فروشگاه های کمتری بروید
هر چه فروشگاه های بیشتری بروید، بیشتر خرید خواهید کرد. شاید تصور کنید که با این کار امکان مقایسه را بیشتر می کنید، اما هر چه بیشتر راه بروید، احتمال بیشتری وجود دارد که احساس کنید تلاش هایتان استحقاق پاداش را دارند و در نتیجه بیشتر خرید خواهید کرد.
۷- نظر یک غریبه را بپرسید
حتما برایتان پیش آمده که وقتی می خواهید چیزی بخرید مطمئن نباشید که آن وسیله برای خودتان یا کسی که برای او هدیه می خرید واقعاً کاربردی است یا خیر. طی تحقیقی، افراد شرکت کننده هدایایی را به مناسبت کریسمس برای آشنایان خود انتخاب کرده و تعداد دفعات استفاده ی آن ها از هدایا را پیش بینی کردند اما در نهایت مشاهده شد، در خصوص ۶۰ درصد از هدایا، تعداد دفعاتی که آشنایان از آن هدایا استفاده کردند کمتر از پیش بینی شرکت کننده ها بود. اما در همین تحقیق مشاهده شد غریبه هایی که حدس زده بودند چقدر از آن هدایا استفاده خواهد شد، تنها در ۱۰ درصد موارد، پیش بینی شان بیشتر از رقم صحیح بود. بنابراین اگر مثلاً مطمئن نبودید که به گجت جدیدی که به بازار آمده واقعا نیاز دارید یا نه، از یک غریبه در فروشگاه سؤال کنید.
۸- دنبال حراج و تخفیف نباشید
شاید غیر منطقی به نظر برسد و تصور کنید که با استفاده از حراج ها و تخفیف ها در هزینه هایتان صرفه جویی می کنید اما حقیقت آن است که این مسأله تأثیر معکوس دارد. وقتی احساس کنید که با خرید از حراج در پول تان صرفه جویی کرده اید، خودتان را فریب می دهید و باز هم خرید می کنید، در نتیجه ممکن است حتی بیشتر از مقداری که در ابتدا صرفه جویی کرده بودید خرج کنید.
۹- با فروشنده ها صمیمی نشوید
هر چه تعامل بیشتری با فروشنده ها داشته باشید، احتمال خرید کردن تان بیشتر می شود. بخشی از این مسأله به دلیل آن است که نمی خواهید روی کسی که به شما کمک کرده را زمین بیندازید.
۱۰- فاصله بگیرید
عمل خرید کردن نواحی لذت در مغز را تحریک می کند. با جریان یافتن هورمون شادی آور دوپامین در سیناپس های مغز، این احساس سرمستی می تواند منطق تان را از کار بیندازد و شما را وادار کند چیزهایی را بخرید که نیازی به ان ها ندارید یا حتی در حقیقت آن ها را نمی خواهید. برای به حداقل رساندن این مسأله، خودتان را از آن خرید احتمالی دور کنید و روز بعد دوباره به آنجا سر بزنید و ببینید که آیا هنوز هم آن جنس را می خواهید یا نه. این کار تازگی ای که آن موقعیت برایتان دارد را از بین می برد و کمک می کند تصمیم منطقی تری بگیرید.
منبع: روزیاتو

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها