کد خبر: 525562
تاریخ انتشار :

تأثیر گروه خونی بر شخصیت انسان

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

ازنظر علمی، ویژگی‌های شخصیتی هر فرد متأثر از موارد متعددی همچون ژنتیک، محیط اطراف، موقعیت و ویژگی‌های فرهنگی است. در این میان به‌طور علمی نیز می‌توان به موضوع شخصیت انسان پرداخت زیرا یک شاخه خاص روانشناسی با عنوان روانشناسی شخصیت، به مطالعه شخصیت، صفات و رفتار افراد اختصاص داده‌شده است. روانشناسی شخصیت ریشه در علم و حقایق علمی دارد و از نظریه‌های معتبری استفاده می‌کند تا توصیف کنند که چه چیزی یک فرد را متمایز می‌کند.
متأسفانه این باور شبه‌علمی که ریشه در فرهنگ ژاپنی دارد در بسیاری از نقاط جهان پذیرفته‌شده و حتی در بسیاری از موارد از آن به‌عنوان یک موضوع علمی یاد می‌شود. تاکنون مطالعات متعددی انجام‌شده که هدف آن بررسی ارتباط بین نوع گروه خون و شخصیت بوده است. این پژوهش‌ها نشان می‌دهند که ارتباط خاصی بین ویژگی‌های شخصیتی و گروه خونی فرد وجود نداشته و این موضوع تنها ریشه در خرافات دارد.
موضوعی که باید در نظر داشت این است که تنها کارشناسان روان‌شناسی شخصیت بر این موضوع تمرکز نداشته و در حوزه شناخت انسان و شخصیت وی، موضوعات شبه‌علمی زیادی همچون طالع بینی و نشانه‌های زودیاک و ... نیز وجود دارند.
شبه‌علم عبارت است از نظریه‌ها و اظهاراتی که به‌دروغ ادعا می‌شود بر اساس روش‌های علمی هستند. یکی دیگر از نظریه‌های شخصیتی که در حوزه شبه‌علم طبقه‌بندی می‌شود، استدلال می‌کند که شخصیت را می‌توان با گروه خون شخصی پیش‌بینی کرد. نظریه شناخت شخصیت بر اساس نوع گروه خونی در ژاپن توسعه یافت و ادعا می‌کند که انواع خون، نشانگر ویژگی‌های حیاتی شخصیت فرد است. به‌طورکلی چهار نوع خون وجود دارد که شامل: A، B، AB و O هستند که بر اساس این اعتقاد شبه‌علمی، هرکدام با ویژگی‌های مختلف شخصیتی تعریف می‌شوند.
بر اساس این نظریه از گروه‌های خونی برای ارزیابی روابط، سازگاری و رفتارها استفاده می‌شود. این موضوع در حالی است که اکثریت جمعیت ژاپن خون، گروه خون نوع A دارند و کمیاب‌ترین نوع گروه خون در ژاپن نیز گروه AB است. در ژاپن، یک فرد ممکن است در مورد نوع گروه خونی خود که یک پرس‌وجو ساده در مورد شخصیت است، مورد سؤال قرار گیرد، به همان شیوه‌ای که اشخاص در مورد علامت زودیاک خود را در ایالات‌متحده مورد سؤال قرار می‌گیرند.
بعضی از افراد در ژاپن از انواع گروه‌های خونی به‌عنوان شاخص سازگاری روابط خود استفاده می‌کنند و تنها یک نوع خون مناسب را به خود اختصاص می‌دهند. انواع خون یک موضوع پرطرفدار در نشریات زرد ژاپنی است و مطالب متعددی برای ارزیابی اینکه چگونه یک شریک بالقوه یا بالفعل را بر اساس گروه خونی انتخاب کرد، در این نشریات منتشر می‌شوند. علاوه بر این، طالع بینی از نوع روزانه روی شبکه‌های تلویزیونی و روزنامه‌های ژاپن ارائه می‌شود.
بر اساس این باور، افراد دارای گروه خونی A قابلیت سازمان‌دهی خوبی دارند. آن‌ها ترسو، مضطرب، حساس و خودرأی بوده و البته و می‌توانند به‌راحتی تحت‌فشار قرار گیرند. افراد مبتلابه این گروه خوني اهميت زيادي در حفظ هماهنگي با ديگران داشته و محتاط، قابل‌اطمینان و سخت‌کوش هستند. بهترین مشخصه‌ها در افراد مبتلابه خون نوع A داشتن صبر، احساس مسئولیت و حساسیت است، درحالی‌که صفاتی همچون وسواس، بی‌توجهی و خودخواهی در آن‌ها بسیار ضعیف است.
افراد دارای گروه خونی O در این باور، بسیار خوش‌بینانه به تصویر کشیده می‌شوند. آن‌ها دوست‌داشتنی و دارای توانایی‌های رهبری هستند و می‌توانند به‌خوبی خود را در گروه‌های اجتماعی قرار دهند. آن‌ها به جزئیات کوچک اهمیت کمتری داده و انعطاف‌پذیری خوبی داشته و به‌راحتی قابلیت انطباق با همه شرایط را دارند. بهترین مشخصه‌ها در یک فرد با گروه خون O اعتمادبه‌نفس، جاه‌طلبی و عزت‌نفس است، درحالی‌که صفاتی مانند قابل پیش‌بینی بودن، تکبر و پرخاشگری در آآآن ها کمتر دیده می‌شود.
ژاپنی‌ها اعتقاددارند افراد با گروه خون B به‌عنوان افرادی خودخواه توصیف می‌شوند و معمولاً دارای خلاقیت زیادی هستند. آن‌ها یک حس قدرتمند کنجکاوی دارند، اما تمرکز آن‌ها روی موضوعات کم بوده و به‌سادگی می‌توانند ناپایدار باشند و از فعالیت‌های خود دست بکشند. آن‌ها غیرقابل‌پیش‌بینی و ماجراجو بوده و مسئولیت‌پذیر نیستند. بهترین ویژگی‌های آن‌ها شامل اشتیاق، انعطاف‌پذیری و خوش‌بینی است درحالی‌که بدترین صفات آن‌ها خودخواهی، تنبل بودن و غیرقابل‌اعتماد بودن است.
افراد مبتلابه گروه خونی AB ترکیبی از ویژگی‌های شخصیتی گروه‌های خون A و B را داشته و به‌عنوان شخصیت‌های پیچیده و غیرعادی شناخته می‌شوند. آن‌ها می‌توانند دو خصیصه متضاد مانند خجالتی بودن و برونگرا بودن را به‌طور هم‌زمان داشته باشند. آن‌ها افرادی پیچیده، آسیب‌پذیر، محبوب و دیپلماتیک شناخته می‌شوند. بهترین مشخصه‌های آن‌ها عبارت‌اند از خلاقیت، آرامش و هوش، درحالی‌که بدترین صفت آن‌ها بی‌نظمی است.
متأسفانه این باور شبه‌علمی که ریشه در فرهنگ ژاپنی دارد در بسیاری از نقاط جهان پذیرفته‌شده و حتی در بسیاری از موارد از آن به‌عنوان یک موضوع علمی یاد می‌شود. تاکنون مطالعات متعددی انجام‌شده که هدف آن بررسی ارتباط بین نوع گروه خون و شخصیت بوده است. این پژوهش‌ها نشان می‌دهند که ارتباط خاصی بین ویژگی‌های شخصیتی و گروه خونی فرد وجود نداشته و این موضوع تنها ریشه در خرافات دارد؛ بنابراین بهتر است پیش از پذیرفتن مسائل مختلفی که به‌صورت شبه‌علم در جامعه مطرح می‌شوند، درباره آن‌ها اندیشیده و سعی کنیم از منابع معتبر نسبت به صحت این موارد کسب اطلاع کنیم.
منبع:e-counseling.com

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها