کد خبر: 533669
تاریخ انتشار :

گفت و گوی نامه نیوز با یک کارشناس محیط زیست؛

خدا همه فرشته هایش را فرستاد و پاکسازی بزرگی در رودخانه‌های ایران اتفاق افتاد/سال بسیار خوبی برای هورالعظیم خواهد بود/۶ میلیارد تن خاک از دست رفت/ ۴۰ درصد به حجم آب دریاچه ارومیه اضافه شد

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

عباس محمدی درباره مزایا سیل اخیر برای محیط زیست به نامه نیوز گفت: خیلی از تالاب ها پر آب شد، برای مثال 6 سال برای دریاچه ارومیه چندین هزار میلیارد تومان هزینه شد اما برآیند کار صفر بود. طبق آمار ستاد دریاچه ارومیه در این مدت سطح آب 3-4 سانتی متر افزایش و سپس 3-4 سانتی متر کاهش یافت. بر اثر بارندگی های اخیر 40 درصد به حجم آب دریاچه ارومیه اضافه شد و دریاچه حیات نسبی پیدا کرد.

وی با اشاره به اثر مثبت سیل بر بالا آمدن سطح آب های زیر زمینی و پر آب شدن تالاب های کشور افزود: به طور مشخص سکوهای نفتی جان تالاب هورالعظیم را گرفته بودند الان بر اثر سیل اخیر 80 درصد پرآب شد و پرندگان زیادی به این منطقه آمدند. همچنین پرآبی این تالاب برای مردم منطقه که گاومیش پرورش می دهند و ماهیگیری می کنند سال خیلی خوبی خواهد بود.

این کارشناس محیط زیست یادآور شد: یکی دیگر از فواید سیل شستشوی خاک مزارع و کشتزارها بود. در کشورهایی همچون ایران که بارندگی پراکنده دارند، سیل باعث شستشوی و کاهش نمک خاک می شود. به خصوص در منطقه خوزستان که جلگه است، بر اثر آبیاری سنگین و کودهای شیمیایی در کشت و صنعت های نیشکر شیمی خاک عوض می شود.

وی افزود: رودخانه های کشور عموما به واسطه پساب های شیمیایی و زباله ها آلوده است، سیل موجب شد که حجم عمده ای از این آلودگی ها شسته و به دریا در خارج کشور منتقل شود. در حالیکه به هیچ وجه با ماشین های سنگین و نیروی انسانی تعداد زیاد هم نمی شد که چنین پاکسازی صورت گیرد. در واقع خدا همه فرشته هایش را فرستاد و یک پاکسازی اساسی در رودخانه های ایران اتفاق افتاد. ضمنا هرچه بنای غیرمجاز در حاشیه رودها ساخته بودند از بین رفت.

محمدی درباره آثار مضر سیل بر محیط زیست گفت: پوشش گیاهی ایران بر اثر دام و کودهای شیمیایی ضعیف شده است، این سیل آثار مخربی بر خاک به جای گذاشت. گل و لای زیادی که امروز در خانه های سیل زدگان است به طور فزاینده ای به دشت ها یا در مخزن سدها انباشته شده و پوشش گیاهی دشت ها را از بین برده است.

وی افزود: مسئولان می گویند «20 میلیارد مترمکعب حجم سیلاب ها بود که 30 درصد این حجم را گل و لای تشکیل می داد». یک حساب سرانگشتی حکایت از آن دارد که حدود 6 تا 7 میلیارد تن خاک معادل 500 هزار هکتار زمین از دست رفته است. آقای اردکانیان وزیر نیرو می گوید «اگر می خواستیم آب به این حجم را شیرین کنیم باید 2.5 میلیارد دلار هزینه می کردیم» اما آیا وزیر نیرو یک حساب سرانگشتی انجام داده تا متوجه می شود چقدر خاک از دست داده ایم؟

این کارشناس محیط زیست توضیح داد: ما حتی اگر آب هم نداشته باشیم به اندازه 6-7 میلیارد مترمکعب برای تأمین آب شرب مردم داریم. گندم و برنج را هم می توانیم وارد کنیم که واردات هر تن گندم معادل وارد کردن هزار مترمکعب آب است که این حجم به آب مجازی تعبیر می شود. اما از دست رفتن خاک را با هیچ قیمتی نمی توانیم جبران کنیم. میلیاردها میلیاردها دلار هم خرج کنیم نمی توانیم این خاک را دوباره به دست آوریم.

وی ادامه داد: دور کره زمین 40 میلیون کیلومتر متر و طول هر کامیون بزرگ ترانزیت 15 متر است که 20 تن بار می تواند حمل کند اگر این عدد را تقسیم بر 6 میلیارد تن خاک از دست رفته بکنیم و کامیون های حامل این میزان خاک را پشت سر هم ردیف کنیم، می بینیم که متراژ طول صف کامیون ها 6 برابر قطر کره زمین می شود.

محمدی درباره توصیه به مسئولان گفت: اگر مسئولان می خواهد به فکر محیط زیست و امنیت کشور در این حوزه باشند دیگر اجازه احیای زمین های کشاورزی و ابنیه های احداث شده در حریم رودخانه ها و مسیل ها را ندهند. ضمن آنکه نگذارند دوباره حاشیه رودخانه ها به پساب و زباله آلوده شود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها