کد خبر: 536549
تاریخ انتشار :

وزیر بهداشت: باید مراقب باشیم که مبادا بیماری در این روزها، دغدغه نبود دارو داشته باشد

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سعید نمکی روز پنجشنبه در مراسم اختامییه همایش معاونان غذا و دارو دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور در قمصر کاشان افزود: بطور یقین مانند همه سالهایی که در تنگناهای تحریم بودیم با سرافرازی این دوران را نیز پشت سرخواهیم گذاشت. وی بیان کرد: گرچه این دوران سخت و پیچیده است اما باید مراقب باشیم که مبادا بیماری در این روزها، دغدغه نبود دارو داشته باشد. نمکی تصریح کرد: معاونان غذا و دارو دانشگاه های علوم پزشکی باید با دقت روزانه در استانها بر توزیع دارو و همچنین موجودی دارو به خصوص با شروع فصل گرما با بهره گیری از سیستم آنلاین نظارت کنند تا اگر کمبودی در استانی وجود دارد از استانهای مجاور تامین شود. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بخش دیگری از سخنانش گفت: مجموعه این وزارتخانه در خدمات رسانی به مردم سیل زده کشور بدون هیچ کمک خارجی افتخاری را کسب کرد که در تاریخ این سرزمین مانند حماسه دفاع مقدس ماندگار شد. وی یادآور شد: با لطف خداوند سبحان و همت همه همکاران، مردم و مشارکت دیگر دستگاه ها و نهادها حتی یک مورد اپیدمی در مناطق سیل زده نداشتیم که این مهم، سازمان های تخصصی جهانی را نیز متحیر کرد.

وی بیان کرد: پارسال برای 97 درصد داروی تولید داخل کشور، 550 میلیون دلار ارز صرف شد و برای 3 درصد داروی وارداتی یک و سه دهم (1.3) میلیارد دلار ارز هزینه شد. وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: این بدین معانست که اگر روزی صنعت داروی کشور فرو ریخت و ما خواستیم این 97 درصد را هم وارد کنیم، باید تمام منابع نفت، مالیات و گمرک را هم صرف کنیم که بیش از 50 درصد داروی کشور را نمی توانیم وارد کنیم. وی با تاکید بر اینکه صنعت داروسازی کشور را عده ای با خون دل نگه داشته اند و داروسازان صنعتی کشور روزهای سختی را تحمل کرده اند، یادآور شد: وقتی شرکت های چند ملیتی از ایران رفتند ما 25 درصد از داروی مورد نیازمان را با کمک آنها تولید می کردیم اما امروز بدون آنها با پشتوانه داروسازان صنعتی و بخش های تحقیق و توسعه خودمان 97 درصد از محصولات داخلی را با فرم های پیچیده تر از آن زمان، تولید می کنیم. نمکی تاکید کرد: حمایت از این گروه (شرکتهای داروساز) وظیفه اخلاقی، شرعی و ملی است و به همین علت از فرد فرد همکاران در سراسر استانها می خواهم که حمایت از تولید داخل و صنعت داخلی را مهم بدانند یعنی استانداردهای ما در حمایت از مردم نباید پاک شود همانطور که رانت به وارد کننده نمی دهیم به تولید کننده هم رانت نباید بدهیم اما باید او را حمایت کنیم. وی همچنین با تاکید بر مقاومت بر رعایت استانداردها، گفت: نخستین نقش من به عنوان وزیر بهداشت، دفاع از سلامت مردم و رساندن داروی سالم به آنهاست و دوم اینکه از کارخانه ها در استانها بطور واقعی حمایت و یاری کنیم و نگذاریم کارشناسی بی جهت داروی غیراستاندارد را تایید کند تا مشکلی بر مشکلات مردم افزوده شود. نمکی تصرح کرد: در کنار رعایت استاندارد و انجام آزمایش های دوره ای، باید بطور مستمر بازار پراکنده و عریض دارو و صدور پروانه ها را نظارت کرد و نگذاریم فردی بتواند به هر شکلی بخواهد، بی قانونی کند. وزیر بهداشت همچنین در خصوص انتخاب معاونانش ازجمله دکتر مهدی میرصالحی به عنوان بهترین گزینه با توجه به حساسیت هایی که وی برای این انتخاب داشته است، توضیح داد: نخستین ویژگی فردی که می خواهد در این مجموعه، فعالیت کند، پاکیزگی، کار بلدی و در خدمت مردم بودن است که اهل رانت دهی و رانت خواری نباشد که میر صالحی یکی از ارزنده ترین مهره ها و گزینه های صنعت دارو و داروسازی در مدیر عاملی دارو پخش است.

وی ایستادگی و مقاومت بر رعایت استاندارد در تولید داروی با کیفیت مناسب و رسیدن آن به دست مردم ضمن رعایت حال تولیدکننده را خواستار شد و پیشنهاد داد نمایشگاه دارویی از شرکت های دانش بنیان و بضاعت های ملی برگزار شود تا بتوان تولید داخلی و تولید کنندگان بومی را در عرصه تولید و توزیع بیشتر معرفی و حمایت کرد.

نمکی همچنین از نحوه توزیع به شکل سنتی نیز گلایه کرد و گفت: علت ورشکستگی شرکتهای داخلی نبود نظام توزیع علمی و به روز است. وی هزینه های نقل و انتقالات را بسیار زیاد دانست و افزود: باید در نظام توزیع چه در سطح پخش و چه در لینکی که به سازمان غذا دارو و داروخانه متصل است به گونه ای برنامه ریزی شود که در دل پرونده الکترونیک سلامت جزیی از این مجموعه جای داده شود تا همه موارد را بتوانیم به روز کنترل کنیم. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یادآور شد: نظام عرضه دارو هم در داروخانه ها مناسب نیست و باید در داروخانه ها نکاتی رعایت شود زیرا در برخی داروخانه ها، تکریم ارباب رجوع بی رنگ و حتی فراموش شده است. نمکی با اشاره به اینکه داروخانه های کشور به سمت توسعه موارد آرایشی بهداشتی می روند و قسمت داروخانه هر روز کوچکتر می شود، افزود: تکلیف باید روشن شود که آیا داروخانه است یا مرکز عرضه لوازم آرایشی بهداشتی؛ چون متاسفانه سود در لوازم آرایشی بهداشتی است. همایش معاونان غذا و دارو دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور 11 اردیبهشت امسال به مدت 2 روز در قمصر کاشان برگزار شد.

منبع: ایرنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها