کد خبر: 540029
تاریخ انتشار :

سالی 3000 بیمار به جمع بیماران دیالیزی کشور افزوده می‌شود/مرگ روزانه 10 نفر به دلیل عدم پیوند اعضا

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش ایسنا، مهدی شادنوش در آئین افتتاح مرکز پیوند کلیه در جمع خبرنگاران در اردبیل اظهار کرد: «پیوند» قله پزشکی دنیا محسوب می‌شود و هر مرکزی که به این دانش و تکنیک دست پیدا کند در حقیقت قادر شده به بلوغ خود در حوزه سلامت دسترسی پیدا کند.
وی با بیان اینکه حوزه پیوند در کشور ما با جهش بلندی روبرو بوده و همچنان این پیشرفت و جهش در حال تکامل است، خاطرنشان کرد: ما خوشحال هستیم که در استان اردبیل نیز با تلاش دانشگاه علوم پزشکی این امکان مهیا شده تا بیماران نیازمند پیوند کلیه با دغدغه کمتر در این زمینه امیدوار به بهبود شرایطشان باشند.
رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت با اشاره به اینکه دیالیز در کشور روبه گسترش است، گفت: به دلیل رعایت نکردن برخی از موارد تغذیه‌ای و تغییر سبک زندگی ما شاهد بروز بیماری‌های دیابت و قند خون هستیم که این دو عامل دلیل اصلی برای ابتلا به بیماری کلیه و دیالیز است.
وی با بیان اینکه سالانه 3000 بیمار به جمع بیماران دیالیزی کشور افزوده می‌شود، تصریح کرد: هزینه هر بار دیالیز 500 هزار تومان است به طوری که ما روزانه 16 هزار دیالیز در کشور انجام می‌دهیم که قطعا هزینه‌های بسیار گزافی را به همراه دارد.
رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت ادامه داد: هیچ منبع مالی امکان حمایت برای کاهش هزینه این بیماران را ندارد و باید به سمت انجام روش‌های جایگزین حرکت کنیم که نمونه آن دیالیز صفاقی و پیوند کلیه است که در این زمینه در کشور گام‌های بلندی برداشته شده است.
شادنوش گفت: اردبیل سی و دومین استان کشور است که در آن مرکز پیوند کلیه راه‌اندازی می‌شود و امیدواریم در آینده‌ای نه چندان دور، پیوند مغز استخوان برای درمان بسیاری از بیماری‌های صعب‌العلاج نیز در استان اردبیل انجام شود.
وی به توافق مسئولان وزارت بهداشت با مسئولان استان اردبیل برای تامین زیرساخت برای انجام پیوند کبد در این استان خبر داد و اظهار کرد: قرار شد ظرف سه سال آینده این برنامه نیز اجرا شود .
رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت از همراهی ایثارگرانه مردم این استان در ارتقای شاخص اهدای عضو قدردانی کرد و افزود: در حالی که سال 96 به نسبت جمعیت این استان شاخص اهدای عضو عدد 14 را نشان می‌داد این رقم اکنون به تعداد یک میلیون نفر به 17.3 رسیده است که یک شرایط جهشی مناسب را نشان می‌دهد.
شادنوش بیان کرد: مردم این استان که از فرهنگ غنی و ایثارگرانه برخوردار هستند همچون دوران دفاع مقدس قطعا در این حوزه نیز به نیت کاهش رنج و آلام بیماران سرآمد خواهند بود و با اهدای اعضای بیماران مرگ مغزی به پیوند به عنوان یک ضرورت توجه خواهند کرد.
وی به ضرورت اهدای عضو به عنوان اهدای زندگی تاکید کرد و گفت: روزانه 7 تا 10 نفر از لیست انتظار اهدای عضو خارج شده و از دنیا می‌روند در حالی که به راحتی می‌توانیم با یک آگاهسازی و فرهنگسازی با اهدای عضو به بیماران چشم‌انتظار کمک کنیم.
رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت در پایان با قدردانی از مردم نیک‌اندیش پارس‌آباد در کسب شاخص بالای اهدای عضو در کشور خاطرنشان کرد: این شهرستان نمونه و سرآمد در اهدای عضو در کشور شناخته شود.
منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها