کد خبر: 556630
تاریخ انتشار :

به آنتروپوسن خوش آمدید

به آنتروپوسن خوش آمدید
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به آنتروپوسن خوش آمدید

تابستان 2019 گرمترین تابستان بود. چند نفر اهمیت می دهند؟

آنتروپوسن چیست؟ این "دوره ای است که فعالیت بشر تأثیر عمده ای بر آب و هوا و محیط زیست داشته است" (فرهنگ لغت واژگان).

الان آنتروپوسن است. از زمان انقلاب صنعتی ، انسان وسایل بیشتر و بیشتری را برای تولید و انتشار دی اکسید کربن در جو ایجاد کرده است. تابستان گذشته گرمترین رکورد در نیمکره شمالی بود (فریدمن ، 2019).

واقعیت ها: دمای محیط و دمای اقیانوس در حال افزایش است و گرم شدن آنها تأثیرات اقلیمی و هواشناسی متعددی دارد ، از جمله تشدید طوفان های گرمسیری و افراط در آب و هوا (به عنوان مثال خشکسالی و آتش سوزی شدید جنگلی در یک قسمت از ایالات متحده و سیلاب های شدید. در دیگری در همان زمان). یخچالهای طبیعی در سطح بین المللی با سرعت بسیار سریع تر از آنچه پیش بینی می شود ذوب می شوند و یکی از آنها در آگوست 2019 در ایسلند ناپدید می شود (کامور ، 2019) با یادبود یک پلاک. جنگل زدایی در آمازون از ژوئیه 2018 تا ژوئیه 2019 278٪ افزایش یافته است.

در نشانه دیگری از تغییرات جهانی آب و هوا ، در 20 سپتامبر 2019 اعلام شد که در 50 سال گذشته ، آمریکای شمالی 29٪ از جمعیت پرندگان خود را ، یا به عبارتی 3 میلیارد را از دست داده است. وقتی نقش پرندگان را در گرده افشانی گلها و متعادل کردن جمعیت حشرات مختلف در نظر می گیرد ، این نیز خبر خوبی نیست.

اما هنگامی که شواهدی از آنچه واقعاً برای سیاره ما اتفاق می افتد ، کشف می کند ، یک واقعیت احمقانه و ترسناک تر را به خود جلب می کند: اینکه ما در آنتروپوسن بطور منظم آن را برای میلیون ها گونه دیگر و همچنین خود ما ، برای زنده ماندن دشوار و حتی غیرممکن می کنیم.

سه مشارکت کننده در نمایش ضعیف ما در پاسخ به بحران زیست محیطی کنونی عبارتند از: (1) جهل علم آب و هوا ، (2) پیام های مبتنی بر ترس مخاطبان قریب به اتفاق و فلج کننده، و (3) معرفت شناسی خطی. در پارادایم های علمی ما مجسم شده است. با توجه به این آخرین مشارکت کننده ، آنچه که ما نمی دانیم می تواند ما را دچار دردسر کند ، و آنچه که مطمئناً می دانیم ، که اینگونه نیست ، ما را به سمت فاجعه سوق می دهد.

بزرگترین دشمن ما تفکر بد است

گریگوری بیتسون ، زبانشناس و انسان شناس بصری ، جهان را به عنوان یک سری از سیستم های بهم پیوسته می بیند، که در سه سطح فعالیت می کنند: فرد ، جامعه و اکوسیستم . حلقه های بازخورد این سیستم ها را تنظیم می کنند که بسیار سازگار هستند و خود را از طریق هموستاز تعادل می دهند. اما بیتسون نگران این بود كه انسان ، با طراحی آگاهانه ، از دیگر سیستمهای طبیعی ، از جمله محیط خود ، جدا شود.

بیتسون اظهار داشت كه تخریب یا فروپاشی جوامع و محیط ناشی از گرایش انسان به دستیابی بیش از حد و تلاش برای به دست آوردن نوعی كنترل خودكامه بر سیستم هایی است كه در واقع خود تنظیم كننده هستند. حتی تفکر علمی در این مسئله کمک کننده بود زیرا همه پدیده ها از نظر یک سری روابط خطی علت و معلولی مشاهده می شدند. بیتسون هشدار داد كه بیشتر ما "توسط معرفت شناسی ها اداره می شویم كه می دانیم اشتباه است." بسیاری از انسان ها معتقدند كه منابع جهان نامتناهی است ، یا اینكه اگر خوردن چیزی برای شما مفید باشد ، بیشتر و بیشتر از این نیز بهتر است. هیچ گونه نگرش و تأمل در روند تفکر و ادراک خود ما وجود ندارد ، بنابراین ما در معرفت شناسی این خطاها را نمی بینیم یا تأمل نمی کنیم ، زیرا ما تمایل نداریم که به دنبال شواهدی از آنها باشیم. بنابراین فرایندها و مدلهای تفکر ما خود صحیح نیستند و یک معرفت شناسی غیر در حال تکامل امکان افزایش خرد در فکر و عمل را ندارد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها