کد خبر: 568082
تاریخ انتشار :

بیماری‌هایی که بر اثر ژنتیک رخ می‌دهند

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

حمیدرضا خرم خورشید، متخصص ژنتیک پزشکی درباره اهمیت مشاوره ژنتیک اظهار کرد: بهترین زمان مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج است و اگر قبل از ازدواج آزمایش صورت نگرفت قبل از بارداری و در حین بارداری باید آزمایش ژنتیک انجام شود.
او افزود: اگر در خانواده زوجین کسی سابقه بیماری ارثی، فوت زودرس نوزاد و اطفال، بیماری‌های کروموزمی، سقط‌های مکرر در خانم و عقیمی در آقایان، مشکلات جسمی و ذهنی در یکی از افراد خانواده و سن بارداری در بانوان بالای ۳۵ سال و آقایان بالای ۴۵ سال باشد؛ دیده شود آزمایش ژنتیک برای زوجین ضرورت دارد.
خرم خورشید درباره اینکه چه افرادی در جلسه مشاوره حضور داشته باشند، گفت: زوجینی که در جلسه مشاوره شرکت می‌کنند حتما باید از تاریخچه فامیل و سابقه فامیلی اطلاع کافی داشته باشند در غیر این صورت باید مادران آن‌ها نیز در جلسه حضور داشته باشند.
این متخصص ژنتیک پزشکی درباره انواع بیماری بر اثر ژنتیک بیان کرد: برخی از بیماری‌ها کاملا ارثی و در کشور ما شایع هستند مانند تالاسمی، هموفیلی، فاویسم، فنیل‌کتونوریا اما برخی از آن‌ها مانند بیماری‌های قلبی و عروقی، انواع سرطان‌ها، دیابت، فشار خون، افزایش چربی خون ژنتیکی نیستند، اما ژنتیک در آن‌ها تأثیرگذار است.
او افزود: اکثر افراد جامعه بر این باورند که مشاوره ژنتیک همراه با آزمایش‌های ژنتیکی است، ولی در اکثر مراجعات نیازی به آزمایش‌های ژنتیکی و گران قیمت نیست و با آزمایش‌های معمولی نتیجه مشخص می‌شود.
خرم خورشید درباره قانون اجباری شدن آزمایش ژنتیک که در قانون برنامه ششم توسعه تصویب شد، گفت: بر اساس قانون برنامه ششم توسعه غربالگری ژنتیکی برای کلیه افرادی که تصمیم به ازدواج دارند لازم و ضروری است و برای آزمایش غربالگری ژنتیکی زوجین باید به مرکز بهزیستی یا بهداشت و درمان شهر خود مراجعه کنند و در صورت بروز مشکل کارشناسان زوجین را به مراکز مشاوره ارجاع می‌دهند.
منبع: باشگاه خبرنگاران
منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها