کد خبر: 568283
تاریخ انتشار :

اسامی مواد غذایی غیر مجاز و ممنوعه در مدارس اعلام شد

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت به اشاره به برنامه این وزارتخانه در جهت جلوگیری از چاقی کودکان و نوجوانان، گفت: در بوفه مدارس نباید آبمیوه‌های که قند افزوده دارند، شیر‌های طعم دار، شیر کاکائو، چیپس، پفک و نوشابه عرضه شود.

تغذیه مناسب کودکان و نوجوانان و ارائه الگوی تغذیه‌ای مناسب برای آنها، با توجه به اینکه دوران طلایی رشد بدنی را می‌گذرانند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

همچنین یکی از مراکز مهم عرضه مواد غذایی بوفه مدارس کشور است؛ به طوری که میلیون‌ها دانش‌آموز در مدارس تحصیل کرده و درصد زیادی از آن‌ها از بوفه مدارس استفاده می‌کنند؛ در نتیجه رعایت نکات بهداشتی در عرضه مواد غذایی در بوفه‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و نظارت مستمر آن امری ضروری است.

زهرا عبدالهی، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در پاسخ به این پرسش که «چه برنامه‌هایی برای تغذیه کودکان و دانش‌آموزان در نظر گرفته اید؟»، اظهار داشت: اکنون برای کودکان برنامه‌ای داریم که از دو سال پیش در کشور اجرا می‌شود و برنامه پیشگیری و کنترل اضافه وزن و چاقی کودکان و نوجوانان است. این برنامه در قالب تفاهم نامه مشترکی با همکاری وزارت آموزش و پرورش، سازمان بهزیستی، وزارت ورزش، صدا و سیما و سازمان ملی استاندارد در حال اجراست.

وی با اشاره به برنامه‌های دیگر وزارت بهداشت در راستای توجه به وضعیت تغذیه کودکان و نوجوانان، ادامه داد: از طریق شبکه‌های بهداشتی و درمانی کشور برنامه‌های مراقبتی، آموزش، مشاوره تغذیه و شناسایی کودکانی که اضافه وزن داشته یا چاق هستند برای اینکه این کودکان به وزن نرمال برسند، اجرا می‌شود.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت افزود: در همکاری با آموزش و پرورش و وزارت ورزش و جوانان در جهت اینکه امکان ورزش و فعالیت بدنی در مدارس بیشتر فراهم شود و امکانات ورزشی در مدارس و نیز مهدکودک‌ها باشد، همکاری‌هایی داشته‌ایم؛ ضمن اینکه برنامه‌های همکاری با صنایع غذایی برای اینکه در بوفه‌های مدارس اقلام غذایی اجازه ورود داشته باشند که کم قند، کم نمک و کم چربی باشند داریم؛ چراکه می‌خواهیم از چاقی کودکان جلوگیری کنیم.

عبدالهی با اشاره به اینکه دستورالعمل بوفه مدرسه هر سال توسط وزارت بهداشت بازنگری شده و و از طریق آموزش و پرورش به بوفه مدارس ابلاغ می‌شود، تأکید کرد: در بوفه مدارس نباید آبمیوه‌های که قند افزوده دارند، شیر‌های طعم دار، چیپس و پفک نوشابه عرضه شود.

وی متذکر شد: تاکید شده میوه‌ها به صورت تمیز و بسته بندی شده در بوفه مدارس عرضه شود؛ همچنین لقمه‌های سالم، خشکبار و اقلام غذایی که چاق کننده نیستند، در بوفه‌ها در اختیار دانش‌آموزان قرار گیرد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: پایش و نظارت بر این بوفه‌ها از این جهت که مطمئن باشیم اقلام غذایی غیر مجاز در بوفه‌ها ارائه نمی‌شود، خیلی مهم است.

عبدالهی یادآور شد: پایش و نظارت بر بوفه‌های مدارس را بازرسان و کارشناسان بهداشت و تغذیه وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش انجام می‌دهند تا فقط اقلام غذایی مجاز توزیع شود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها