کد خبر: 570379
تاریخ انتشار :

مقایسه کودکان با هم، منجر به چه چیزی خواهد شد؟

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

الهام پورمولایی کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، درباره مقایسه کودکان با یکدیگر توسط والدین، گفت: متاسفانه توسط بعضی از والدین، مقایسه کردن کودکان با هم سن و سال هایشان به وفور دیده می‌شود و از نظر روانشناسی، این کار به علت ضربه جدی و آسیب روحی و روانی به کودکان، بسیار ناپسند است.
او افزود: بهتر است بدانید که مقایسه کودکان با هم، باعث کاهش اعتماد به نفس در آنها، آسیب‌های جدی روانی و ایجاد خشم و کینه می‌شود.
نباید کودکان دوقلو را با هم مقایسه کرد
این کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی تصریح کرد: در کودکان دو قلو هم؛ شرایط روحی، شرایط جسمی، خلاقیت‌ها و استعداد‌ها کاملا با یک دیگر متفاوت است و هر فردی از نظر سیستم بدنی و کار‌های مهارتی با فرد دیگر فرق دارد و مقایسه کردن آن‌ها با هم در این خصوص دلیل منطقی و عقلانی نیست.
پومولایی درباره نارضایتی والدین از دعوای کودکان با هم گفت: ریشه بسیاری از دعوا‌های کودکان با هم به علت مقایسه بیش از حد والدین آنهاست چرا که این مقایسه‌های پی در پی والدین باعث ایجاد خشم فرو خورده کودکان خواهد شد و در نهایت آن‌ها را وادار به جبران کردن حس پوچی به صورت دعوا با هم خواهد کرد.
این کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی تصریح کرد: مقایسه کودکان با هم به معنای آماده کردن آن‌ها برای ایجاد شکست‌های پی در پی است چرا که اینگونه والدین با رفتاری‌های نامناسب خود پیام خوب نبودن فرزندان را به آن‌ها منتقل خواهند کرد و با کاهش اعتماد به نفس مهارت و استعداهایشان به شدت نابود خواهد شد.
پورمولایی ادامه داد: ما باید بپذیریم که هر فردی دارای توانایی‌ها و مهارت‌های جداگونه نسبت به دیگران است برای مثال ممکن است یک کودک از لحاظ نواختن موسیقی استعداد بی نظیری داشته باشد و یک کودک دیگر عاشق مطالعه کتاب و نقاشی باشد.
این کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی با اشاره به نقش والدین در تربیت درست کودکان گفت: والدین و خانواده‌ها باید تمام توانایی ها، مهارت‌ها و استعداد‌های فرزندان خود را به خوبی شناسایی کنند و با این کار اعتماد به نفس و باور آن‌ها را نسبت به خودشان در جامعه پرورش دهند.
مقایسه عامل موثری در جهت افزایش دروغگویی کودکان
پورمولایی درباره تاثیر مقایسه والدین بر افزایش دروغگویی کودکان گفت: متاسفانه یکی دیگر از عوامل تخریب زا مقایسه کودکان با هم پرورش و رشد دروغگویی در آنهاست چرا که کودک در این مرحله برای جلب توجه و رضایت والدین از خود واقعی فاصله گرفته و خود دروغین را در مقابل دیدمان خانواده به نمایش می‌گذارند.
این کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی اظهار کرد: مقایسه کودکان با هم باعث کاهش عملکرد حافظه، اختلالات جسمی_ روانی، افسردگی و درنهایت کورشدن نقطه استعدادهایشان خواهد شد.
پورمولایی اظهار کرد: کودکی که در معرض مقایسه با هم سن و سال هایش قرار می‌گیرد دچار یک سری تنش‌های گوناگونی می‌شود و نمی‌تواند در کنار نهاد خانواده احساس امنیت کند و در نهایت از ارتباطات اجتماعی با دیگران گوشه گیری خواهد کرد.
پورمولایی در پایان گفت: حسادت یکی دیگر از عوامل مقایسه کودکان با هم است که می‌تواند اثرات مخرب زا و جبران ناپذیری بر آن‌ها داشته باشد.
منبع: فارس

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها