کد خبر: 571565
تاریخ انتشار :

نگاهی به فیلم‌های شرکت کننده در سی و هشتمین جشنوار فیلم فجر

معرفی فیلم‌های جشنوار فجر (1)/از خروج حاتمی‌کیا تا آتابای نیکی‌کریمی چه می‌دانیم؟

معرفی فیلم‌های جشنوار فجر (1)/از خروج حاتمی‌کیا تا آتابای نیکی‌کریمی چه می‌دانیم؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

درخت گردو

«درخت گردو» پنجمین اثر سینمایی به کارگردانی مهدویان است که تهیه‌کنندگی آن را سیدمصطفی احمدی بر عهده دارد.

در این فیلم سینمایی بازیگرانی همچون مهران مدیری، پیمان معادی و مینا ساداتی بازی می‌کنند.

از آنجایی که این فیلم بمباران شیمیایی سردشت می‌پردازد، بخش‌های اعظم آن در کردستان (شهرستان بانه) فیلمبرداری شده است.

محمدحسین مهدویان کارگردان «درخت گردو» پیش از این ساخت فیلم‌های سینمایی «ایستاده در غبار»، «ماجرای نیمروز»، «لاتاری» و «ماجرای نیمروز- رد خون» را در کارنامه خود داشته است.

عوامل ساخت فیلم درخت گردو عبارتند از:

کارگردان:محمدحسین مهدویان، تهیه کننده:سیدمصطفی احمدی، نویسنده:ابراهیم امینی، حسین حسنی، مدیر فیلم برداری:هادی بهروز تدوین:محمد نجاریان، طراح صحنه و لباس:محمدرضا شجاعی، بهزاد جعفری، طراح چهره پردازی:شهرام خلج، موسیقی:حبیب خزایی فر، مدیر صدابرداری:هادی ساعد محکم، صداگذاری و میکس:مهرشاد ملکوتی طراح جلوه های ویژه میدانی:ایمان کرمیان، طراح جلوه های بصری:امین پهلوان زاده، کامیار شفیع پور، منشی صحنه:پوریا کاظمی، پشت صحنه:صدرا امانی، جانشین تولید:مهران عباسپور ابیانه، دستیاران تولید:امیرحسین محرمی زارع، پیمان منفرد، مدیرتدارکات:حامد لباف، روابط عمومی:آریان امیر خان، فضای مجازی:سعید حسینی، پژوهش گر:مریم اهرپور، مدیر پژوهش:محسن جعفرزاده، دستیار اول کارگردان و برنامه ریز:حسین فلاح، مجری طرح و مدیرتولید:محمدرضا منصوری،عکس:مجید طالبی.

ابر بارانش گرفته

«ابر بارانش گرفته» چهارمین فیلم بلند مجید برزگر در مقام کارگردان است که در بخش سودای سیمرغ سی‌و‌هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر امسال نمایش داده می شود. مجید برزگر بعد از فیلم «یک شهروند کاملا معمولی» که سال ۱۳۹۳ در جشنواره حضور داشت، مدتی فقط در کار تهیه‌کنندگی بود و حالا با فیلمی به جشنواره می‌آید که عنوانش یادآور داستان کوتاهی از شمیم بهار است. فیلم‌نامه این فیلم توسط مجید برزگر و آرمان خوانساریان نوشته شده و نازنین احمدی و مزدک میرعابدینی بازیگران اصلی آن هستند. «ابر بارانش گرفته»؛ روایتی از امید بخشی یک پرستار زن به ناامیدی‌هاست.در خلاصه‌ی داستان «ابر بارانش گرفته» آمده است: «سارا، پرستار ۳۵ ساله و مجرب به بیمارانش کمک می‌کند تا آرام شوند. حتی آنها که امیدی به زنده ماندنشان نیست.» این فیلم هم مانند دیگر کارهای برزگر قرار است یک تجربه‌ی متفاوت در فرم و روایت باشد. داستان و فرم متفاوت این فیلم در ادامه فیلم‌های پیشین این کارگردان است که در تهران و شمال ایران فیلمبرداری شده است.فیلمنامه این فیلم توسط مجید برزگر و آرمان خوانساریان نوشته شده و تهیه کنندگی اثر را خود برزگر عهده دار است.نازنین احمدی، مزدک میرعابدینی، علی ثانی فر، ارشیا نیک‌بین بازیگران اصلی فیلم هستند. حمیدرضا مالکی، کاوه هادی مقدم، سورن مناساکانیان، منصوره ایزد پناه، پریسا بهپوری، ناهید حدادی، رامین محمدیان، محمود کیان، پریسا خواجه دهی، سالار دریامج، یحیی حقیقت خواه، نهال موسوی، سعید میرزایی، شهین کاظمی، جمال سادات، رها تقوایی، علی موسوی نژاد و حمید امیدوار از دیگر بازیگران این فیلم هستند. مجید برزگر پیش از علاوه بر «یک شهروند کاملا معمولی»، فیلم‌های بلند «پرویز» و «فصل باران‌های موسمی» را کارگردانی کرده است. این فیلم‌ها در زمان خود با نقد‌های مثبتی روبرو شد و می‌توان گفت «پرویز» از بهترین‌های این کارگردان است.

آتابای

آتابای پنجمین فیلم نیکی کریمی پس از فیلم‌های «یک شب»، «چند روز بعد»، «سوت پایان» و «شیفت شب» است که در جشنواره فیلم فجر امسال به نمایش در می آید.

هادی حجازی فر، سحر دولتشاهی، جواد عزتی، دانیال نوروش، یوسفعلی دریادل و مه‌لقا می‌نوش بازیگران انتخابی نیکی کریمی در این فیلم هستند.

در خلاصه داستان فیلم آمده: کاظم آتابای چهل ساله به همراه پدر و خواهر زاده اش در پیرکندی زندگی می‌کند و ...

«آتابای» که فیلمنامه آن به قلم هادی حجازی‌فر و بر اساس طرحی از نیکی کریمی نوشته شده، می تواند یکی از شانس های سیمرغ بلورین و بازیگری مرد و زن و موسیقی جشنواره سی و هشتم باشد.

حسین علیزاده آهنگسازی که تابحال نامزد دریافت ۳ جایزه گرمی و برنده ۴ سیمرغ بلورین موسیقی متن در جشنواره های فیلم فجر شده بود آهنگسازی این فیلم را برعهده دارد و با این فیلم بار دیگر شانس خود را در جشنواره فجر امسال امتحان میکند.

این فیلم سینمایی در خوی یکی از شهرهای تاریخی استان آذربایجان غربی فیلمبرداری شده است. بخش‌هایی از فیلم سینمایی «آتابای»، به زبان ترکی است و «جواد عزتی» در تجربه‌ای متفاوت و سخت، برای اولین بار به زبان ترکی ایفای نقش کرده است.

نیکی کریمی تنها کارگردان زن جشنواره فجر امسال است. آخرین فیلمی که از نیکی کریمی در مقام بازیگر در سینما اکران شد، «آستیگمات» بود. او در شبکه نمایش خانگی هم سریال «ممنوعه» را داشت.

خروج

خروج به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا و تهیه‌کنندگی حبیب والی‌نژاد درباره یک موضع مهم اجتماعی است.

حاتمی کیا با فیلم خروج به یک مسئله داخل کشور پرداخته است.

داستان فیلم به صورت رسمی منتشر نشده اما براساس شنیده‌ها داستان فیلم درباره سفر تعدادی پنبه‌کار سیل‌زده به شهر تهران است.

این پنبه‌کاران که بر اثر سیل محصولات‌شان را از دست داده‌اند با وعده‌هایی روبرو شده‌‌اند که دروغ از آب درآمده و برای اعتراض به نهاد ریاست‌جمهوری می‌روند.

فرامرز قریبیان، پانته‌آ پناهی‌ها، سام قریبیان و کامبیز دیرباز بازیگران اصلی فیلم هستند.

از نکات قابل توجه در این اثر حضور فرامرز قریبیان بعد از مدتها بر روی پرده نقره‌ای است.

عامه پسند
سهیل بیرقی بعد از ساخت فیلم عرق سرد با فیلم سینمایی عامه پسند در ژانر اجتماعی به جشنواره فیلم فجر آمده است.
عامه پسند به نوعی ادامه فیلم‌های من و عرق سرد است. داستان این فیلم درباره قصه زنی پنجاه و هفت ساله است و فاطمه معتمد آریا، هوتن شکیبا و باران کوثری بازیگران اصلی فیلم هستند.
در خلاصه داستان فیلم که برآمده از معنی «عامه پسند» در لغت نامه دهخدا است آمده: عامه پسند. [ م مَ / مِ پَ سَ ] (ن مف مرکب) آنچه را مردم معمولی پسندند. آنچه را عرف پسندد. جدیدترین ساخته سهیل بیرقی از تولیدات کاملا مستقل سینمای ایران است . سهیل بیرقی فعالیت سینمایی‌اش را با دستیار کارگردانی فیلم «آدم» در سال ۱۳۸۵ آغاز کرد و اولین فیلم سینمایی‌اش را به نام «من» در سال ۱۳۹۴ ساخت. فیلم «من» در بخش نگاه نو و سودای سیمرغ سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت و در دو بخش بهترین بازیگر مکمل زن(بهنوش بختیاری) و بهترین بازیگر مکمل مرد(امیر جدیدی) نامزد سیمرغ بلورین شد.
سهیل بیرقی دومین فیلمش را به نام «عرق سرد» در سال ۱۳۹۵ کارگردانی کرد. تمامی بازیگران این فیلم که داستان افروز اردستانی(با بازی باران کوثری) کاپیتان تیم ملی فوتسال زنان ایران است، کاندید دریافت سیمرغ شدند و در نهایت امیر جدیدی و سحر دولتشاهی، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد و نقش مکمل زن را دریافت کردند.

سه کام حبس

سه کام حبس که در ژانر اجتماعی است به نویسندگی و کارگردانی و تهیه‌کنندگی سامان سالور و با حضور محسن تنابنده، پریناز ایزدیار، سمیرا حسن پور، متین ستوده، مریم بوبانی، محمود نظرعلیان، یدالله شادمانی، محمد اشکان فر و علیرضا مهران ساخته شده است.

فهرست عوامل فیلم به این شرح است: مدیر فیلمبرداری: مسعود سلامی، مدیر صدابرداری: مهدی ابراهیم زاده، طراح گریم: ایمان امیدواری، طراح صحنه: سحر شهامت، طراح لباس: غزاله معتمد، برنامه ریز: آرش حسن پور، منشی صحنه: آزاده جهانبخش، عکاس: محمد بدرلو، مدیر تولید: ساسان سالور، مدیر تدارکات و دستیار اول تولید: پرویز کاظم لو، سرمایه گذار: سیاوش امین پور، تهیه کننده: ساسان سالور، کارگردان: سامان سالور.

نخستین فیلم بلند سالور ساکنین سرزمین سکوت برنده جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره بین‌المللی فیلم صوفیه شد. او با ساخته بعدی خود، چند کیلو خرما برای مراسم تدفین جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم لوکارنو ۲۰۰۶ و بالن طلایی بهترین فیلم جشنواره سه قاره ۲۰۰۶ را برای ساخت این فیلم به دست آورد و همچنین چند جایزه دیگر نیز برای کارگردانی این فیلم به دست آورد و این فیلم مورد تحسین منتقدان قرار گرفت. او در دوران دانشجویی همراه با تورج اصلانی و محسن نامجو در خانه ایی دانشجویی با هم زندگی می‌کردند که سر انجام این همراهی به همکاری منجر شد و فیلم چند کیلو خرما برای مراسم تدفین حاصل دوستی این دوران بوده است که مورد توجه منتقدین جهانی قرار گرفت. سالور مستند آرامش با دیازپام ده را از زندگی محسن نامجو ساخت. فیلمبرداری کارهای او همکاری با تورج اصلانی بعنوان مدیر فیلمبرداری صورت می‌گیرد. او با فیلم ترانه تنهایی تهران به‌عنوان تنها نماینده سینمای ایران در بخش ۱۵ روز با کارگردانان به جشنواره فیلم کن ۲۰۰۸ راه پیدا یافت.

مغز استخوان

حمیدرضا قربانی که سابقه همکاری با اصغر فرهادی را دارد بعد از ساخت فیلم سینمایی خانه‌ای در خیابان چهل و یکم این فیلم را در ژانر اجتماعی ساخته است. فیلم مغز استخوان به رابطه چند زن در شهر می‌پردازد.

در خلاصه داستان فیلم آمده است: الان مسئله‌ی شما چیه؟! می‌خواین بگین قانونی نیست؟! یعنی اینجا همه‌چی همیشه قانونی اتفاق می‌افته؟! هممون درستیم؟! هیچکی هیچ غلطی نکرده تا حالا؟!

بابک حمیدیان، جواد عزتی، بهروز شعیبی، پریناز ایزدیار و نوید پورفرج بازیگران اصلی فیلم هستند.

قربانی فعالیت‌های هنری خود را از سال ۱۳۷۹ با دستیاری تدوین در فیلم «از صمیم قلب» آغاز کرد و در «عینک دودی» بار دیگر فعالیت در این سمت را تجربه کرد تا خود به تدوین‌گری کار کشته مبدل شود. «هم نفس»، «دهلیز» و «دلبری» از جمله آثاری هستند که توسط قربانی تدوین شده‌اند، قربانی کارگردانی را با دستیاری در کنار مهدی فخیم‌زاده و اصغر فرهادی آموخت و سال ۱۳۹۴ با ارائه طرح اولیه فیلم‌نامه، نخستین تجربه کارگردانی خود را با فیلمی با عنوان «خانه‌ای در خیابان چهل و یکم» پشت‌سر گذاشت.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها