کد خبر: 576482
تاریخ انتشار :

افزایش ریسک بیماری قلبی در افراد روماتیسمی با کمبود فولات

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش خبرنگار مهر، افراد مبتلا به آرتروز روماتوئید ۶۰ درصد بیشتر با ریسک مرگ ناشی از بیماری قلبی روبرو هستند.

«کالیانی سوناوان»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه تکزاس، در این باره می‌گوید: «مطالعه ما برای اولین بار رابطه بین فولات موجود در سرم خون و افزایش مرگ و میر قلبی عروقی را در بیماران مبتلا به آرتروز روماتوئید نشان می‌دهد.»

این مطالعه شامل ۶۸۳ بیمار مبتلا به آرتروز روماتوئید بود که براساس میزان فولات خون شأن به سه گروه تقسیم شدند. فولات، نوعی ویتامین B است که با نام اسیدفولیک نیز شناخته می‌شود.

در یک گروه میزان فولات خون کمتر از ۴.۳ نانوگرم در میلی لیتر بود؛ دومین گروه دارای میزان فولات بین ۴.۳ تا ۸.۲ نانوگرم در میلی لیتر بودند؛ و گروه سوم دارای میزان بیشتر از ۸.۲ نانوگرم در میلی لیتر فولات در خون شأن بودند.

در طول مدت ۱۷ سال، ۲۵۸ شرکت کننده به خاطر بیماری قلبی فوت کردند. طبق یافته‌های مطالعاتی، میزان فولات کمتر از ۴.۳ نانوگرم در میلی لیتر با ۵۰ درصد ریسک بیشتر مرگ ناشی از بیماری قلبی مرتبط بود.

به گفته محققان، «یافته های ما بیانگر این موضوع است که میزان فولات سرم خون ممکن است شاخص مفیدی در ارزیابی ریسک مرگ قلبی عروقی در بیماران مبتلا به آرتروز روماتوئید باشد.»

فولات در تشکیل سلول‌های جدید و کاهش میزان هموسیستئین (اسیدآمینه موجود در خون) ضروری است. میزان بالا هموسیستئین ها با افزایش ریسک بیماری قلبی مرتبط است.

بسیاری از افراد مبتلا به آرتروز روماتوئید دارای میزان بالا هموسیستئین هستند. به گفته محققان، این مسئله ناشی از تجویز داروهای برای این افراد نظیر داروی methotrexate است که میزان فولات را کاهش می‌دهد.

اسیدفولیک در بسیاری از موادغذایی نظیر تخم مرغ، بروکلی، مرکبات و سبزیجات پهن برگ (اسفناج) یافت می‌شود. مصرف مکمل‌های آن هم می‌تواند مفید باشد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها