کد خبر: 576922
تاریخ انتشار :

رقابت تنگاتنگ الکل با کرونا در مرگ

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

طی روزهای اخیر و با شیوع ویروس کرونا در کشور، علی‌رغم این‌که همه دانشمندان بر این امر اذعان دارند که کرونا واکسن و درمان قطعی ندارد، شاهد نسخه‌پیچی‌های عجیب و غریب از گل بنفشه گرفته تا سیر، زنجبیل و دارچین بودیم که همین امر سبب افزایش قیمت آن‌ها در بازار شده است؛ اما عجیب‌ترین نسخه‌پیچی که در روزهای اخیر، کشور و به‌ویژه حوزه بهداشت و درمان را به دردسر انداخته است، نسخه الکل برای پیشگیری از کرونا بود که بسیاری را روانه بیمارستان و برخی را نیز به کام مرگ کشاند.

این امر در حالی است که این روزها حوزه بهداشت و درمان، عزم خود را برای مقابله با کرونا جزم کرده و اینچنین اقداماتی مشکلات حوزه فوق را دو چندان می‌کند. در این بین نیز عده‌ای سودجو بیکار ننشسته و برای کسب درآمد، الکل‌های تقلبی را روانه بازار می‌کنند که بهای آن نیز به قیمت جان جوانان تمام می‌شود که یکی از سمی‌ترین این الکل‌ها، الکل متیلیک یا الکل چوب است که بسیار خطرناک بوده و می‌تواند منجر به نابینایی و مرگ فرد شود.

مصرف الکل متیلیک باعث ایجاد علائمی مانند، تهوع، استفراغ، اختلال بینایی، اغما، کمر درد، اختلال در سطح هوشیاری، و تشنج می‌شود. متاسفانه خیلی از مصرف‌کنندگان این الکل‌ها دیر به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و با صدمات جبران‌ناپذیری مواجه می‌شوند. حتی ممکن است فرد به دیالیز نیازمند شود. شاید علائم ناشی از این مسمومیت بعد از ۶ تا ۲۴ ساعت خود را نشان دهد. متاسفانه در برخی شهرها تعداد کشته‌های مصرف الکل بسیار چشم‌گیر بوده و گوی سبقت را از کرونا ربوده است و آن‌چنان بازخوردی در جامعه داشته که دست اخبار کرونا را از پشت بسته و حوزه بهداشت و درمان را به جنگیدن در دو جبهه همزمان کرونا و الکل تقلبی واداشته است.

الکل صنعتی به اندازه‌ای خطرناک است که متخصصان حتی نسبت به استفاده از این ماده برای ضدعفونی کردن سطوح هشدار داده و اعلام کرده‌اند که استفاده از الکل‌های صنعتی (الکل متانول) برای ضدعفونی کردن سطوح، اماکن و واحدهای صنفی برای مقابله با ویروس کرونا، خطرناک بوده و سلامتی شهروندان را تهدید می‌کند.

در همین رابطه یک پزشک به خبرنگار ایسنا می‌گوید: متاسفانه در روزهای اخیر به‌دلیل ترس و هراس ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا و احتمال مرگ ناشی از آن، سودجویان با انتشار اخبار نادرست در فضای مجازی مبنی بر تاثیر نوشیدنی‌های الکلی در ممانعت از ابتلا به ویروس کرونا، باعث تشویق و تحریک افراد به استفاده از مشروبات الکلی شده‌اند که متعاقب آن تعدادی از هم‌وطنان دچار مرگ و عوارض ناشی از مصرف مشروبات الکلی دست‌ساز و الکل صنعتی شده‌اند.

عباس عسگری با بیان این‌که بر اساس شواهد و منابع علمی، مصرف خوراکی الکل چه نوع طبی و چه در نوع صنعتی هیچ‌گونه تاثیری در جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا ندارد، اظهار می‌کند: این یک باور غلط بدون مستندات علمی است و تنها استعمال موضعی الکل طبی یا سفید برای ضدعفونی سطوح و دست‌ها است که ویروس کرونا را از بین برده و مانع انتشار و ابتلا به بیماری کرونا می‌شود.

وی تصریح می‌کند: مصرف مشروبات الکلی و نیز موادمخدر باعث تضعیف سیستم ایمنی و در نتیجه احتمال بیشتر ابتلا و در صورت ابتلا، احتمال مرگ ناشی از ویروس کرونا افزایش می‌یابد.

عسگری با اشاره به این‌که در بحث الکل با سه نوع الکل سر و کار داریم، ادامه می‌دهد: نوع اول الکل، اتانول طبی یا سفید است که در مصرف موضعی باعث ضدعفونی و در نتیجه کاهش ابتلا به ویروس کرونا می‌شود، ولی در مصرف خوراکی هیچ‌گونه تاثیری در جلوگیری از ابتلا به غیر از تضعیف سیستم ایمنی، ندارد. نوع دوم، الکل اتانول صنعتی که چه در مصرف موضعی و چه در مصرف خوراکی هیچ‌گونه تاثیری در پیشگیری از ویروس کرونا ندارد و نوع سوم نیز الکل متانول نام دارد که معمولا به دنبال تهیه مشروبات الکلی دست‌ساز در منازل یا کارگاه‌ها تولید می‌شود که در مصرف خوراکی، بسیار کشنده و در صورت زنده ماندن، شخص دچار عوارض و صدمات جبران‌ناپذیر مثل کوری دائمی، تشنج و غیره می‌شود.

وی با بیان این‌که یکی از مواردی که سبب افزایش شایعه در جامعه می‌شود، استناد نکردن به منابع صحیح خبری برای کسب اطلاعات است، می‌افزاید: با توجه به دست به کار شدن عده‌ای سودجو برای کسب درآمد به بهانه کرونا از مردم انتظار داریم برای کسب اطلاعات و مطالب مستند و مفید، به منابع و سایت‌های معرفی شده از طریق وزارت بهداشت یا ستاد ملی پیشگیری از کرونا و یا به صورت حضوری به شبکه بهداشت و درمان شهرستان‌ها مراجعه و اطلاعات لازم را کسب کنند.

این پزشک یادآور می‌شود: با توجه به این‌که در خانه ماندن و رعایت موازین بهداشتی به‌ویژه شستن دست‌ها، از مهم‌ترین راهکارهای ابتلا به این بیماری عنوان شده، بهتر است راه‌های واهی برای مقابله با این بیماری در پیش نگرفته و مشکلات حوزه بهداشت و درمان را دوچندان نکنیم.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها