کد خبر: 577050
تاریخ انتشار :

زالی: با کمبود تخت‌های بستری مواجه نیستیم

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

علیرضا زالی افزود: در شرایط فعلی استان و شهر تهران در فرآیند رو به افزایش تصاعدی ویروس کرونا است و تعداد مبتلایان قطعی و موارد مشکوک در قالب مواردی که نیاز به بستری، مراقبت ویژه و مواردی که دارای شاخص های متفاوت درمانی هستند رو به افزایش است.

وی از مسولان بخش های مختلف دولتی و رفاهی خواست تا بسته‌های حمایتی، عملیاتی، کارا، پویا و در عین حال متناسب با پوشش اقشار آسیب پذیر جامعه طراحی و اجرا کنند و افزود: محدودیت مربوط به تامین داروهای ضروری نه تنها در کشور ما بلکه در سایر نقاط دنیا تبدیل به یک معضل اساسی شده است. امروز اولویت تامین دارو برای درمان بیماران بستری است. زیرا بسیاری از افرادی که علائم خفیف دارند نیاز به درمان اختصاصی ندارند و معمولا به درمان‌های حمایتی و حفاظتی پاسخ مثبت می‌دهند. به گفته زالی برخی پروتوکل های دارویی طی بازدید نمایندگان سازمان بهداشت جهانی نیازمند بازنگری ارزیابی شد که این موارد در کمیته علمی وزارت بهداشت با سرعت قابل توجهی در حال بازنگری است. زالی با بیان این که در تهران به اندازه کافی تخت‌های بیمارستانی بستری وجود دارد توضیح داد: به هیچ عنوان با کمبود تخت‌های بستری مواجه نیستیم و بیمارستان‌های خصوصی نیز با طراحی پروتوکل های خاصی به ناوگان درمان بیماران کوید ۱۹ ملحق می‌شوند.

وی ادامه داد: استان تهران به لحاظ تعداد مبتلایان و شرایط بستری افراد تقریبا بالاترین میزان شیوع در کشور را دارد و گستردگی جمعیت و حجم قابل توجه ترددها به این موضوع دامن می زند. البته تیم درمان مقابله با کرونا که در خط مقدم مقابله با این ویروس به صورت ایثارگرانه جانفشانی می کنند.

فرمانده ستاد عملیات مدیریت کرونا تاکید کرد: با همت بلند نیروهای خدوم بهداشت و درمان در سطح شهر تهران ظرفیت های مناسبی برای کنترل کرونا ایجاد شده ولی نگرانی عدم همکاری مردم و نادیده گرفتن توصیه های وزارت بهداشت همچنان برقرار است.

مهمترین گلایه تیم درمان؛ عمل نکردن مردم به توصیه های بهداشتی است

فرمانده ستادعملیات مدیریت بیماری کرونا ضمن انتقاد از بی توجهی به توصیه‌ها مبنی بر ضرورت رعایت بهداشت فردی و عدم تردد در سطح شهر گفت: افزایش تعداد بیماران ممکن است جامعه پزشکی را در آینده با خطر فرسودگی کادر درمان روبرو کند که در صورت بروز چنین مشکلی نخستین خطرات آن متوجه مردم و مبتلایان خواهد شد. زالی با بیان این که مهمترین گلایه تیم درمان عمل نکردن مردم به توصیه هااست گفت: مهمترین درخواست مشترک مسوولان و کادر درمان اتخاذ راهبرد ماندن در منزل توسط مردم است. وی با بیان این که هنوز با چمبره‌ای از تعارف با مردم روبرو هستیم تاکید کرد: حضور مردم در سطح شهر و تغییرنکردن ریتم شهری به شکل قابل انتظار، حاکی از این مهم است که در انتقال مفاهیم و حساس کردن مردم نسبت به خطرات این ویروس موفق نبوده‌ایم. این مقام مسوول از طراحی و اجرای نظرسنجی در ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا خبر داد و گفت: متاسفانه ۶۲ درصد مردم تهران که در این نظرسنجی شرکت کردند بر این باور بودند که به این بیماری مبتلا نمی‌شوند؛ این طرز تفکر و آمار بسیار نگران کننده است. فرمانده ستادعملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهرتهران ادامه داد: در این نظرسنجی مشخص شد ۴۰ درصد مردم تهران بر این باورند که ماندن در خانه کاری بیهوده است، این طرز تفکر با مدل‌های این بیماری، بر اقدامات بازدارنده جهانی مبنی بر محدود شدن ترددهای شهری کاملا در تضاد است.

تغییر مداخلات مدیریت بین شهری، راه شکست کرونا

وی تاکید کرد: اگر می خواهیم هر چه زودتر این بیماری را شکست دهیم باید شدت مداخلات در عرصه مدیریت شهری، نه تنها در تهران بلکه در تمام نقاط ایران به طور طبیعی تغییر پیدا کند. زالی گفت: برای کنترل کرونا مردم باید این بیماری را جدی تلقی کنند؛ هنوز تصور مردم این است که کوید ۱۹ یک سرماخوردگی ساده است به شکلی که واقعیت و ماهیت این بیماری به این شکل نیست. فرمانده ستادعملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهرتهران با بیان این که جدی گرفتن این بیماری و توجه به توصیه‌ها به معنای ایجاد تشویش و نگرانی در اذهان عمومی نیست خاطرنشان کرد: باید مردم آگاه باشند و به صورت انفعالی با این موضوع برخورد نکنند.

ترافیک و افزایش ترددها نشان از بی توجهی مردم نسبت به هشدارهاست

وی تراکم جمعیت، افزایش ترددها و ترافیک در شهر تهران را نشان از بی توجهی مردم نسبت به هشدارها دانست و توضیح داد: این ریتم باید عوض شود، ویروس کوید ۱۹ بسیار موذیانه عمل می‌کند و قدرت سرایت پذیری بالایی دارد، هیچ تضمینی هم وجود ندارد که اگر به این ویروس مبتلاشدیم بدون علایم یا دارای علایم خفیف باشیم. زالی ادامه داد: باید بسته مداخلات تسهیلی، حمایتی و تکمیلی همزمان ایجاد شود به شکلی که در این بسته‌ها گروه‌های آسیب‌پذیر، کسب و کارهای در معرض خطر، پوشش‌های مالیاتی، بسته‌های کمک معیشتی برای دهک‌های آسیب پذیر، تاخیر در پرداخت قبوض برق و کاهش تعرفه‌های اینترنت بررسی و دیده شود. فرمانده ستادعملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهرتهران گفت: به طور مثال اگر امروز به دست فروشی اعلام می‌کنیم که در خانه بماند، فردی که همه امید خود را به ماه‌های واپسین سال سپرده است، باید برنامه و طرح های جامع حمایتی هم برای این قشرجامعه داشته باشیم. وی افزود: بیماری کرونایک بیماری مربوط به سیستم بهداشت و درمان نیست؛ بلکه با جامعه طرلف است و نیازمند مداخلات هم جانبه و جدی است که نیاز است برای ریشه کنی آن در خصوص تسهیل ارائه وام‌ها و سازو کار چک‌های وصول نشده اقدامی انجام شود. فرمانده ستادعملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهرتهران تاکید کرد: اگر خطاب به مردم هشدار می‌دهیم درخانه بمانید باید لجستیک حمایتی را نیز اعمال کنیم چرا که اگر تناسب میان برنامه های بازدارنده و حمایتی برقرار نشود بسیاری ازاقدامات بی اثر یا کم اثر است.

تقویت بیمارستان‌های دانشگاهی در دستورکار است

فرمانده ستادعملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهرتهران گفت: مهمترین راهبرد وزارت بهداشت تقویت بیمارستان‌های دانشگاهی است. بنظر می‌رسد اگر بتوانیم بیمارستان‌های عمومی دانشگاهی را در مقابله با کرونا در تهران تقویت کنیم، شاهد افزایش کیفیت مراقبت‌ها و کاهش مرگ و میر خواهیم بود. زالی درباره بیمارانی که از بیمارستان‌ها ترخیص می‌شوند نیز توضیح داد: در بیماران مبتلا تا دو هفته پس از شروع علائم (حتی علیرغم بهبودی علائم بالینی فرد) امکان انتقال ویروس به سایرین وجود دارد بنابراین عدم وجود علائم هرگز به معنای این نیست که فرد دیگر نمی تواند دیگران را آلوده کند. وی هشدار داد: افرادی که خود را بهبود یافته می‌دانند نیز می‌توانند به صورت گسترده زنجیره انتقال را تقویت کنند. بنابراین درافرادی که علائم بالینی آنها به ثبات رسیده است باید زمان بین ۱۰ تا ۱۴ روز به جای منزل به فضاهای استراحتگاه یا نقاهتگاه مراجعه کنند.

استراحتگاه‌های موقت برای پیشگیری از گسترش بیماری کرونا احداث شده است

فرمانده ستادعملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهرتهران گفت: این استراحتگاه‌ها توسط نیروهای خدوم سپاه و شهرداری تجهیز شده که توسط بسیج جامعه پزشکی مدیریت می‌شود. البته مردم نگران نباشند. زیرا تخت هایی که در استراحتگاه‌ها در اختیار مبتلایان قرار دارد، تخت های بیمارستانی نیستند و این استراحتگاه‌های موقت برای ممانعت از گسترش بیماری کرونا احداث شده است. وی از اجرای دستور العمل جدیدی در کنترل بیماری کوید ۱۹ در تهران خبر داد و گفت: استفاده از فضای مجازی برای ارتباط با مردم و بیماریابی انجام خواهد شد. در این راستا سه ابزار مورد توجه است در گام اول مردم می‌توانند به نشانی salamat.gov.ir مراجعه و ثبت‌نام کنند و در ادامه کارشناسان سلامت با شماره ۴۰۳۰تماس برقرار می‌کنند.

دانلود اپلیکیشن AC۱۹ یکی دیگر از مواردی بود که زالی برای برقراری ارتباط با کارشناسان وزارت بهداشت به مردم توصیه کرد. فرمانده ستادعملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهرتهران درباره جذب نیروهای داوطلب توضیح داد: بخشی از تامین نیروهای بهداشتی و درمانی با کمک سازمان نظام پرستاری و نظام پزشکی انجام می‌شود. پزشکان داوطلب هم می‌توانند با ستادعملیات مدیریت بیماری کرونا و یا معاونت‌های درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی مستقر در تهران، سازمان نظام پزشکی و نظام پرستاری با مراجعه به سایت ثبت نام کنند. وی خاطرنشان کرد: مردم می‌توانند کمک‌های انسان دوستانه ضروری مانند ماسک، دستکش و سایر اقلام دارویی را به ستادعملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهرتهران اهدا کنند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها