کد خبر: 577510
تاریخ انتشار :

آماده باش اصفهان برای پیشگیری از سیلاب

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، منصور شیشه فروش با اشاره به جاری شدن سیلاب در تعطیلات نوروز سال گذشته، اظهارکرد: جاری شدن سیل در روزهای نخست سال ۹۸ خسارت هایی را در استان ایجاد کرد و باعث شد اقدامات مهمی در حوزه پیشگیری و جبران حوادث رخ داده انجام شود.
آزادسازی ۸۰ هکتار از حریم و بستر رودخانه ها
وی ساماندهی و لایروبی رودخانه زاینده رود را یکی از این اقدامات دانست و گفت: بیش از ۸۰ هکتار از اراضی حریم رودخانه ها که در اختیار متجاوزان بود، از سوی کمیته سیل آب منطقه ای آزادسازی شد، همچنین بیش از ۶۰ ویلا که در حوزه رودخانه زاینده رود و مناطق باغبهادران و ... ساخته شده بود، تخریب شد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از شناسایی ۱۲۰ سازه پرخطر از جمله پل ها و ساماندهی آنها خبر داد و یادآور شد: در طول ۴۰ کیلومتر از رودخانه ها نیز طرح های ساماندهی، دیوارچینی و ایجاد جاده دسترسی انجام شد که با همکاری کمیته سیل آب منطقه ای و صنف کشاورزان این اقدامات موثر انجام شده است.
وی با اشاره به اقدامات حوزه پیشگیری از وقوع سیل در سال ۹۸، گفت: نصب هشدار سیلاب، تنظیم دستورالعمل واحد که وظایف هر یک از دستگاه های اجرایی را در زمان وقوع سیل مشخص و ابلاغ کرده، اجرای طرح های هدایت و جمع آوری آب های سطحی در حدود ۵۰ شهرک صنعتی، تقویت سیل بند اطراف شهرها و روستاها، تشکیل تیم های عملیاتی برای بررسی وظایف ذکر شده در مناطق شهری و روستایی و تشکیل ستادهای پیشگیری از وقوع سیل در همه شهرداری ها و فرمانداری های استان اصفهان از جمله اقدامات صورت گرفته به شمار می آید.
لغو مرخصی اعضای ستاد بحران
وی وظیفه ستادهای پیشگیری از سیل را جلوگیری از برداشت مصالح ساختمانی از حریم و بستر رودخانه ها و انجام اقداماتی در مسیر پیشگیری بیان کرد و ادامه داد: بر اساس پیش بینی های هواشناسی، امسال نیز تا پایان فروردین ماه بارش هایی خواهیم داشت که با تغییرات آب و هوایی، وزش باد و بارش های بهاری همراه اند و به همین دلیل ما ستاد مدیریت بحران را فعال کرده ایم، هشدار لازم را به اعضا داده و اعلام کردیم که مرخصی ها در حوزه مدیریت بحران لغو شده و همه اعضا باید در محل خدمتشان باشند.
به گفته شیشه فروش، طرح های پیشگیری و کنترل سیل همراه با جلوگیری از خطر شیوع ویروس کرونا انجام می شود، یعنی اعضای ستاد پیشگیری و کنترل سیل باید دستورالعمل های بهداشتی مانند استفاده از ماسک و دستکش و کاهش تردد در مناطق متراکم را رعایت کنند.
وی در ادامه از پرداخت ۱۲۱ میلیارد تومان تسهیلات بازسازی به مالکان خانه های خسارت دیده از سیل ۹۸ خبر داد و گفت: از ابتدای سال تاکنون ۴۳ میلیارد تومان کمک بالاعوض نیز برای بازسازی واحدهای مسکونی خسارت دیده ناشی از سیل در شهرها و روستاها پرداخت شد، در عین حال که هزار و ۷۸۰ واحد در شهر و روستاها تعمیر و حدود ۲ هزار واحد هم احداثی در شهرها و روستاهای استان مشمول دریافت تسهیلات بانکی و بلاعوض شدند.
بازسازی ۳ هزار خانه سیل زده در بهار گذشته
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به خسارت های سیل فروردین ماه به بیش از ۳ هزار واحد مسکونی در مناطق غرب و جنوب استان، افزود: تیم های بازسازی در شهرستان های فریدن، فریدون شهر، چادگان، بویین میاندشت، سمیرم و... تشکیل شد و بعد از یک سال فعالیت، امروز می توانیم بگوییم که بازسازی این ۳ هزار واحد مسکونی به نحو مطلوب انجام شده است.
وی همچنین درباره اقدامات انجام شده در حوزه پیشگیری از سیل نیز گفت: در بخش پیشگیری از سیل مبلغ ۱۵ میلیارد تومان اختصاص یافت که ۴۲ پروژه در روستاها اجرا شد، برای اجرای پروژه های پیشگیری نیز یک اعتبار ۳۰ میلیارد تومانی هم دوباره اختصاص یافت که در راستای اجرای طرح های پیش گیری از سیل در شهرستان ها هزینه کردیم، ۵۴ میلیارد تومان نیز تسهیلات وام های کم بهره بانکی بوده که در اختیار ۲ هزار و ۳۴۳ نفر ازخسارت دیدگان امسال در شمال استان قرار گرفت، ۷۰ میلیارد تومان هم اعتبارات بازسازی شبکه راه ها، شبکه های برق، بخش کشاورزی قنوات و ... در استان اختصاص یافت که در اختیار دستگاه های اجرایی قرار گرفت و هزینه شد.
وی مجموع این طرح ها را باعث آمادگی استان برای پیشگیری از وقوع سیل دانست و ادامه داد: در فردوین ماه هم پیش بینی بارش شده و اکنون هم تیم های برف روبی در ارتفاعات مناطق غرب و جنوب استان مستقر هستند، تیم های امدادی هلال احمر، راهداری و فوریت های پزشکی هم در ۲۰۰ پایگاه امداد و نجات جاده ای حضور دارند و همگی موظف شده اند دستورالعمل های بهداشتی برای پیشگیری از کرونا را نیز رعایت کنند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها