کد خبر: 578397
تاریخ انتشار :

تسهیلات وزارت علوم برای پایان ترم تحصیلی در صورت ادامه کرونا/ تصمیم درباره بازگشایی دانشگاه‌ها بر عهده ستاد مقابله با کرونا است

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، علی خاکی صدیق (معاون آموزشی وزیر علوم) درباره ادامه تعطیلی دانشگاه‌ها پس از تعطیلات نوروز گفت: نظر تخصصی کارگروه اعلام شده است و ما در حوزه معاونت آموزشی تابع تصمیم ستاد ملی کرونا هستیم و هر زمانی که ستاد اعلام کند شرایط کشور قابلیت بازگشایی و حضور دانشجوها به صورت آموزش حضوری در دانشگاه‌ها دارد، باید برای آن برنامه‌ریزی کنیم.
او ادامه داد: ماموریت کارگروه مبنی بر این است که اگر شیوع کرونا ادامه داشته باشد چه راهبردی در این شرایط اتخاذ کنیم.
معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به اینکه بازگشایی دانشگاه‌ها جابجایی در سطح کشور به همراه دارد، گفت: با بازگشایی دانشگاه‌ها یک جابجایی عظیمی در سطح کشور رخ می‌دهد، چراکه بیش از ۲۰ تا ۳۰ درصد داشجویان خوابگاهی هستند، در نتیجه تصمیم‌گیری درباره آن پیچیده است و به اطلاعات زیادی درخصوص نحوه شیوع بیماری و شرایط بخش‌های مختلف کشور از نظر شیوع بیماری دارد. این اطلاعات کاملا در حوزه وزارت بهداشت در حال مدیریت است و آنها تصمیم گیرنده هستند و به ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام خواهند کرد و از نظر تخصصی ما نظری روی این موضوع نمی‌دهیم.
خاکی صدیق با اشاره به تجربه جهانی در این زمینه گفت: تجربه جهانی کشورهای درگیر بیماری کرونا به ویژه کشورهای پیشرفته الکترونیکی کردن آموزش‌ها به دلیل شرایط بحرانی بوده است. در کشور ما اینکه تا چه زمانی این وضعیت ادامه پیدا می‌کند برعهده ستاد ملی است.
او در پاسخ به این سوال که در صورت ادامه شرایط امکان برگزاری آنلاین کلاس‌ها و امتحانات برای پایان ترم تحصیلی وجود دارد، گفت: بله این یکی از گزینه‌ها است. گزینه‌های مختلفی را در نظر گرفته‌ایم و براساس آنها دانشگاه‌ها با شرایط متفاوت می‌توانند از این گزینه‌ها استفاده کنند تا مشکل ترم تحصیلی حل شود.
خاکی صدیق ادامه داد: آموزش الکترونکی خوشبختانه در ماه اسفند اجرائی شد و بسیاری از دانشگاه‌ها بسیار خوب عمل کردند و بسیاری از درس‌ها را به صورت الکترونیکی ارائه کردند. آن دانشگاه‌هایی که زیر ساخت نداشتند نیز اقداماتی را انجام و زیرساخت‌های اولیه را فراهم کردند. کارگروه آموزش الکترونیکی نیز در طول تعطیلات برخط بوده است و به هرگونه پرسش موسسات و دانشگاه‌ها جوابگو بودند.
معاون آموزش وزارت علوم گفت: در حال آماده‌سازی خودمان هستیم تا مراکزی که زیرساخت و آمادگی دارند بتوانند مانند دانشگاه‌های دنیا از این امکان استفاده کنند.
او درباره دانشگاه‌هایی که زیرساخت لازم را برای برگزاری مجازی کلاس‌ها و انتحانات ندارند، گفت: باید بررسی کنیم که تعطیلی‌ها تا چه زمانی تمدید می‌شود و براساس آن تصمیم‌گیری می‌کنیم. در معاونت آموزشی روی راهکارهای جایگزین کار می‌کنیم که در کنار آموزش الکترونیک تسهیلاتی در قوانین و مقررات برای دانشگاه‌ها ایجاد شود و بتوانند راه‌حل خود را ارائه دهند، چراکه دانشگاه‌ها در ایران به لحاظ شیوه کار تفاوت‌هایی دارند و نمی‌شود یک راه‌حل واحد برای همه دانشگاه‌ها در نظر گرفت و باید آزادی عمل به دانشگاه‌ها داد تا بتوانند راه‌حل‌های خود را در چارچوب و مقررات وزارت علوم اجرا کنند.
منبع: ایلنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها