کد خبر: 578556
تاریخ انتشار :

جهانپور: هر 10 دقیقه یک ایرانی می‌میرد/ میانگین ابتلا 55 سال و میانگین مرگ و میر 69 سال است

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، کیانوش جهانپور، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، در نشست خبری روزانه با اصحاب رسانه که در ارتباط با اخبار کووید۱۹ از طریق ویدئو کنفرانس برگزار می‌شود، در تاریخ ۹ فروردین ماه سال ۹۹، گفت: هر ۱۰ دقیقه یک ایرانی جان خود را از دست می‌دهد. البته این با تجزیه آمار کلی که اظهار می‌شود قابل برآورد است. یعنی اگر آماری که ارائه می‌دهیم را بررسی کنید به همین مرگ و میر خواهید رسید. آمار ترخیصی و بهبود در کشورهای دیگر کمتر از ایران است.
وی افزود: ما ابتلای بیشتری در سنین بالا داریم. میانگین ابتلای ما ۵۵ سال است و میانگین مرگ و میر ۶۹ سال است. البته به این معنا نیست که در سنین دیگر متوفی نداشتیم. اینکه در جاهای دیگر دنیا، خلاف اخلاق پزشکی اظهارات بدی درباره سالمندان دارند، در کشور ما تمام هم‌ و غم ما نجات سالمندان است.
جهانپور گفت: تلاش ما این بوده است که نتایج علمی دانشگاه‌هایمان که استنادات علمی دارند، توسط تولید محتوا به وسیله وزارت بهداشت در سایت وزارت بهداشت منتشر شود. این مقابله ای با اخبار فیکی است که جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد. با توجه به اینکه عمر مطالعه بیماری کم است، ولی این نتایج به مراتب موثق‌تر است.
وی افزود: الان به قطعیت یکی از دقیق‌ترین آمارها را دربین تمام کشورهای جهان ما داریم. خیلی از کشورها نمی توانند آمار را مدیریت کنند اما از ثمرات بسیج ملی غربالگری ما را یاری کرد تا با مدیریت آمار، شناسائی و خدمت رسانی زودهنگام داشته باشیم. در بین اپیدمی‌لوژیت‌های جهان این اقدام از اهمیت بسیاری برخوردار است. ما در دنیا یک تفاوت امکانات را در کشور های مختلف می‌بینیم. بطور جهانی شاهد پاندمیک جهانی هستیم و اگر عزم جدی داشته باشیم، میتوانیم یک اشتراک‌گذاری اظلاعات بین ملت‌ها نه دولت‌های جهان داشته باشیم.
وی در رابطه با اشتراک‌گذاری تشریح کرد: فارغ از دولت‌ها صحبت می کنم و مقصودم جوامع و مردم هستند. کشورهای مزیت نسبی در درمان دارند، بسیاری ماسک و تولیدات خوبی دارند، برخی کشورها پزشکان خوب، برخی امکانات داروسازی دارند. برخی کشورها توان ارائه داروهای ارزان‌تر دارند. در این شرایط که جهان با یک پاندمیک جهانی روبرو است، سازمان‌های مردم‌نهاد و جهانی باید به این اشتراک‌گذاری کمک کنند. نیاز امروز مشارکت بین این جوامع است. مسلما ما ظرفیت‌هایی داریم و دیگران نیز این ظرفیت‌ها را دارند. جدا از سیاست‌های زشت کشورهایی که امروز و فردا خواهد بود، مردمان جهان، بیایند و امکاناتشان را در اختیار یکدیگر بگذارند.
جهانپور در رابطه با پلاسما درمانی توضیح داد: تحقیقات در کشور ما و کشورهای دیگری، به محض گرفتار شدن به این ویروس شروع شد و متعاقبا شدت گرفت. بنابراین ما در ایران در رابطه با این ویروس و جوانب پزشکی آن فرضیه و تحقیقات داشتیم. این فرضیات در معاونت‌های مختلف اخذ مجوز کردند و راه مطالعاتی را پیش می‌گیرند. اما قبل از ارزیابی اثربخشی و هزینه اثربخشی، نمی توانیم به آنها تکیه کنیم. به محض تایید هم وارد پروتکل می کنیم و هم به جوامع جهانی اعلام میکنیم. داروهای قدیمی، پلاسما درمانی و تحقیقات سلول‌های بیادی از این قبیل است. هر کدام از مطالعات در کشور و جهان نتیجه بگیرد، قسمتی از آن در کشور ایجاد شده بوده است و مشکلی در تهیه آن نخواهیم داشت.
جهانپور گفت: بیش از دو سوم مردم ما در کاهش ترددها مراعات کردند. ولی بیم آن می رفت که بخشی به دلایل مختلف رعایت نمی‌کردند. نگران سیزده بدر هم بودیم ، قاعدتا در طرح تشدید فاصله‌گذاری اجتماعی این موضوع دیده شد و با توجه به مصوبات ستاد ملی، ما در روزهای آتی محدودیت‌هایی در تفرجگاه‌ها خواهیم داشت. افرادی که تخطی کنند با سد قانون مواجه خواهند شد.
وی افزود: ما با سوگ ابراز نشده روبرو هستیم. کشور ما نزدیکی‌های فرهنگی پررنگی دارد. قطعا یکی از عوامل مخل روان سوگ ابراز نیافته است. برای اینکه این سوگ و اندوه به نوعی تخلیه شود، ما نیازمند مهارت‌هایی هستیم که باید روانشناسان ما ارائه کنند. اینکه جایی را برای متوفیان کرونا در آرامگاه‌ها مشخص کنند، این نه درست است، نه علمی است، نه با فرهنگ ما است و این انگ زدن بسیار آسیب‌زا است. ما پروتکل‌های مشخصی داریم و ابلاغ کردیم. درحالی که در مناطقی می‌بینیم این موضوعات را رعایت نمی‌کنند و می خواهند متوفیان را به قسمتی سوق دهند. اینکه ویروس بتواند از دو متر زیر زمین بالا بیائد و دیگران را بیمار کند، محتمل نیست. پروتکل‌ها و سطح حفاطتی کفن و دفن مشخص است. برداشت افراطی از پروتکل‌ها آسیب اجتماعی است. وقتی ما حدود 2600 متوفی داریم آسیب بسیار گسترده‌ای خواهیم داشت.
جهانپور گفت: ما چیزی به نام درمان نداریم. هر داروئی که برچسب درمان به آن خورده باشد ، قابل تبلیغ نیست، غیرقانونی است و فقط می توانند به نهادهای علمی بهداشتی توصیه شود. این داروها سیکلی برای تایید دارند و روند آن بارها گفته شده است. این دارو ها نه تنها اثربخش نیست، بلکه عواقب زیان‌باری دارد. این‌مواد مواد خنثی نیست و افرادی که اینها را به طور زیرزمینی تولید می کند، اظهاراتی دارند که عقل سالم این اظهارات را نخواهد داشت.
منبع: ایلنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها