کد خبر: 581094
تاریخ انتشار :

ماه برکت و تیتراژهای خاطره‌انگیز برنامه‌های ماه رمضان

ماه برکت و تیتراژهای خاطره‌انگیز برنامه‌های ماه رمضان
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

ماه برکت و تیتراژهای خاطره‌انگیز برنامه‌های ماه رمضان

ماه مهمانی خدا برای مسلمانان جدا از معنویات، پر از خاطرات سریال و تیتراژهای ماه رمضان و صدای زیبای شجریان است وقتی که دعای ربنا را میخواند.

ماه رمضان

ماه رمضان، یکی از پربرکت ترین ماه الهی و از محبوبترین ماه‌ها نزد مسلمانان است. در این ماه، همگان به مهمانی معنوی خداوند میروند و از درگاه لطف و رحمت او سهم خود را برمیدارند. مومنان در ماه رمضان با انجام فریضه الهی روزه، از طرفی نیازمندان و مستمندان را درک میکنند از طرفی با توسل به درگاه الهی، روح و جسم خود را از هرگونه زشتی و ناپاکی، منزه و تمیز میکنند.

در ماه رمضان، به لطف مهم و ارزنده بودن این ماه، صدا و سیما نیز تلاش میکند تا با تولید برنامه‌های خاصی نظیر سریال یا پخش زنده تلاوت قران و حتی برنامه‌های گفت و گو محور، مومنان را در طول روز و بعد از افطار سرگرم سازد. از طرفی به جرات میتوان گفت یکی از امضاهای ماه مبارک رمضان، دعای ربناست با صدای قدسی استاد شجریان و یا حتی استاد محمد اصفهانی که اندکی قبل از اذان از شبکه‌های سیما پخش میشود. همین امر باعث شده که نقش دعا و موسیقی در ماه رمضان نیز بسیار پررنگ باشد.

ماه رمضان و موسیقی

موسیقی یکی از بزرگترین ابزارهای تاثیر روی مخاطب در مناسبت‌ها و مواقع مهم است. ماه رمضان هم از قاعده مستثنی نیست هر ساله با نزدیک شدن ماه مبارک، میبینیم تلاش خواننده‌ها و موسیقیدانان برای تولید تیتراژهای ماه رمضان یا حتی آهنگ‌های مناسبتی این ماه چند برابر میشود. از طرفی وجود شبهای پرفیض قدر و همچنین شهادت تلخ و جانسوز امام علی (ع) در این ماه مبارک باعث شده تا ایام عزاداری و نوحه در این ماه هم رونق خاصی داشته باشد و حتی مداحان برای خواندن و انتشار بهترین نوحه رمضان و بهترین‌های نوحه‌های شهادت امام علی در تلاش باشند. در ادامه تعدادی از تیتراژها و آهنگ‌های خاطره انگیز ماه مبارک را با هم بررسی خواهیم کرد.

تیتراژهای ماه رمضان

تولید پرشمار سریال‌های موفق تلویزیونی در کنار حضور برنامه پر مخاطبی چون ماه عسل باعث شد تا تیتراژهای ماه رمضان از سال 1380 به اینور، موضوعی جدی باشد و حتی تولید و انتشار آهنگ‌های ماه رمضان از نیمه دوم دهه 80 بسیار رواج یافت و با استقبال مخاطبین هم مواجه شد.

ماه برکت و تیتراژهای خاطره‌انگیز برنامه‌های ماه رمضان

محسن یگانه یکی از معروفترین خواننده‌هایی بود که استارت این تیتراژها را با قدرت و محکم زد. محسن یگانه که همین چند روز پیش آهنگ‌ جدید خودخواه را رسانه‌های معتبری نظیر موزیکیشو منتشر کرد، سال 86 و با شروع رسمی اولین فصل ماه عسل، به عنوان خواننده تیتراژ این برنامه انتخاب شد. آن زمان احسان علیخانی دنبال یک خواننده بود که صدایش برای شروع، مخاطب را پای گیرنده نگهدارد، کسی مخاطب او را بشناسد و بهش اعتماد داشته باشد. حاصل این جستجوها به محسن یگانه ختم شد و آهنگ خیال تو با شعر زیبایی از روزبه بمانی و خوانندگی و آهنگسازی خود محسن یگانه از صدا و سیما پخش شد و به مذاق همگان نشست.

اما سال 86، سال طوفانی صدا و سیما چه در بحث تیتراژهای ماه رمضان و چه در بحث تولیدات سریال و برنامه بود. در همان سال حسن فتحی، کارگردان مطرح سینما، سریال میوه ممنوعه را برای شبکه دو ساخت که یکی از موفقترین ساخته‌های حسن فتحی و یکی از ماندگاترین مجموعه‌های مناسبتی ماه رمضان است. تیتراژ معروف این سریال را نیز احسان خواجه امیری خواند که با مصرع عارفانه و معنوی "میشه خدا رو حس کرد تو لحظه‌های ساده" شروع میشد و هوش و حواس مخاطب را از او میگرفت. سریال معروف حاج یونس، صدای احسان خواجه امیری و شعر فوق العاده مرحوم دکتر افشین یداللهی یکی از ماندگارترین تیتراژهای ماه رمضان را رقم زد.

یکی دیگر از خوانندگان مطرحی که در راستای تیتراژهای ماه رمضان تلاش کرده، بهنام بانی دوست داشتنی است. بهنام بانی که قبل از خوانندگی قاری قرآن بوده است، حتی با همه معروفیت و موفقیتهایش باز هم خدای خود را فراموش نکرده و در مناسبت‌های مختلف از او تشکر میکند. در سال 97 با شروع آخرین فصل ماه عسل، همگان شاهد پخش صدای بهنام بانی به هنگام شروع این برنامه بودند. بهنام بانی با ترانه روزبه بمانی آهنگ احساسی و شنیدنی ماه عسل را منتشر کرد که یکی از زیباترین کارهای بود. لازم به ذکر است که بهنام بانی دعای تحویل سال را هم در تلویزیون خوانده است که بسیار قابل تامل و توجه بود.

از دیگر خواننده‌های دوست داشتنی که در وصف ماه رمضان آهنگ منتشر کرده اند، محمد علیزاده میباشد. ارادت محمد علیزاده به آفریدگارش بر هیچ کس پوشیده نیست و بارها در کنسرت‌هایش نسبت به الطاف خداوند، شاکر بوده است. از همین رو، محمد علیزاده در سال 92 آهنگ معنوی و احساسی شهر باران را منتشر کرد. گیرایی و جذابیت این آهنگ تا آنجا پیش میرود که میتواند حتی اشک از چشمان مخاطب جاری کند.

ماه برکت و تیتراژهای خاطره‌انگیز برنامه‌های ماه رمضان

یکی از عجیب‌ترین ترکیب‌های تیتراژهای ماه رمضان که موفق هم بود را امیر حسین مدرس و رضا عطاران تشکیل دادند. رضا عطاران که سهم بسزایی در شادی ماه رمضان دارد در سال 84 با سریال متهم گریخت در ماه رمضان به صدا و سیما آمد. تیتراژ پایانی این سریال را خودش و امیر حسین مشترکا خواندند که با مصرع " پی خوشبختی همش صبح تا شب دویدم من" شروع و با مصرع فوق العاده "تو منو تنها نذار ای خدا" تمام شد. این همکاری غافلگیر کننده توانست یکی از جذابترین و جالبترین تیتراژها ماه رمضان را رقم بزند و رپ خواندن رضا عطاران نیز در نوع خودش جالب توجه بود.

شاید در سال 81 همگان بیت "من شب و روز درس میخونم تا پشت کنکور نمونم" را به یاد داشته باشند. خواننده این آهنگ هیچگاه موفقیت خاصی در امر موسیقی پیدا نکرد. اما سریال پشت کنکوری ها در سال 81 با نویسندگی اصغر فرهادی و همچنین تیتراژ فوق العاده آن، یکی از خاطرات ماندگار جوانان امروزی است علی الخصوص کسانی که آن سال‌ها در حال تلاش برای گذر از سد کنکور بودند و این آهنگ را با تمام وجود درک میکردند.

ماه رمضان ماه مهمی است، هم از لحاظ معنوی و هم از لحاظ فعالیت کاری. زیرا اگر بتوانید موسیقی خوبی را منتشر کنید، حتما تقدیر الهی در ماندگاری آن کمک خواهد کرد. در لیست تیتراژهای ماه رمضان چهره‌های دوست داشتنی و نام های موفق زیادی دیده میشوند. نام هایی چون مهدی یراحی، مسیح و آرش، فرزاد فرزین، مرحوم مرتضی پاشایی، سینا شعبانخانی و... که تک تک آهنگ‌های منتشر شده توسط این عزیزان جزئی از خاطرات ماندگار ما از ماه رمضان است که قطعا هیچ موقع فراموش نخواهیم کرد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها