کد خبر: 582936
تاریخ انتشار :

لاغری با کنار گذاشتن باورهای غلط

لاغری با کنار گذاشتن باورهای غلط
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) : به گزارش نامه نیوز، لاغری کار سختی نیست اگر راه آن را بلد باشید. لاغری با رژیم و ورزش ساده حاصل می‌شود. لاغری اما اگر درست ورزش نکنید و درست رژیم نگیرید به یک رویای دست نیافتنی تبدیل می‌شود. لاغری البته ساده است اگر باورهای غلط را کنار بگذارید. لاغری با رعایت نکاتی که در این مطلب می‌آموزید بسیار ساده خواهد بود.

باورهای نادرست ترجیح مواد غذایی بدون چربی به مواد غذایی که چربی دارند

بسیاری از افراد فکر می کنند که برای رژیم گرفتن باید چربی را کاملاً کنار بگذارند و چربی را برابر با کالری می دانند. اما گاهی اوقات بعضی از غذاها فاقد چربی هستند که اتفاقاً کالری بیشتری دارند. مثلا بعضی از غذاهای فرآوری شده بدون چربی وجود دارند که حتماً باید آنها را با اجزای خوراکی مثل سدیم و غیره ترکیب کنید و در نتیجه کالری آن ها بسیار بالا می رود. پیشنهاد ما این است که به جای کنار گذاشتن چربی ها به طور کامل ، مصرف چربی های اشباع را کم کنید. مصرف 13 گرم چربی در روز در یک رژیم 2000 کالری می تواند راهکار مناسبی برای کاهش وزن محسوب شود.

اشتباهات در کاهش وزن

مصرف قند بدن را چاق می کند

مصرف کربوهیدرات به مقدار زیاد ممکن است باعث افزایش وزن شود اما این مصرف کالری بیش از حد است که افزایش اصلی را در پی دارد. مصرف کربوهیدرات ها که جزء منابع اصلی مواد مغذی محسوب می شوند و سوخت رسانی بدن را انجام می دهند ، یک جزء ضروری در رژیم است. به همین دلیل نباید آن ها را بیش از حد کم و یا قطع کنید. پیشنهاد ما این است که کربوهیدرات ها 45 تا 65 درصد کالری روزانه شما را از طریق میوه ، حبوبات ، برنج قهوه‌ای ، جو ، لوبیا و نخود تامین کند.

نادیده گرفتن صبحانه به کاهش وزن کمک نمی کند

اگر به مصرف صبحانه اعتقادی ندارید ، نباید خودتان را مجبور به خوردن آن کنید اما این نکته را در نظر بگیرید که حذف یک وعده اصلی غذایی هرگز به کاهش وزن شما کمک نمی کند ، بلکه عاملی برای استرس و فشار می باشد و در نتیجه پروسه کاهش وزن شما و متابولیسم به خوبی پیش نمی رود.

سرکوب کردن بیش از حد گرسنگی

زمانی که خودتان را برای مصرف غذاهای خاصی محدود می کنید ، احتمال اینکه میل شما به آن غذاها بیشتر شود هم افزایش پیدا می کند. در واقع ذهن شما لجبازی می کند و به همین دلیل به مراجعه کنندگان توصیه می کنیم که برای جلوگیری از افزایش وزن بیش از حد ، در مورد نخوردن یک ماده غذایی خاص حساسیت نشان ندهند و همچنین قبل از خوردن یک ماده غذایی که کمی خلاف رژیم غذایی شما می باشد ، بیش از حد به خودتان استرس وارد نکنید زیرا ذهن شما در روند کاهش وزن بسیار موثر است.

باورهای غلط لاغری

رژیم فاقد گلوتن به کاهش وزن کمک می کند

اگر به بیماری های آلرژیک و مواد غذایی مثل گندم و گلوتن حساسیت دارید ، بهتر است از رژیم فاقد گلوتن استفاده کنید . در غیر این صورت رژیم غذایی فاقد گلوتن را به شما پیشنهاد نمی کنیم زیرا بیش از حد محدود کننده است و خطرات زیادی برای سلامتی شما از جمله ابتلا به بیماری دیابت نوع 2 دارد. بیش از حد در رژیم غذایی زیاده روی نکنید و حتما از پروتئین و فیبر موجود در مواد غذایی گلوتن دار استفاده کنید.

متابولیسم من کند است ، بنابراین نمی توانم کاهش وزن داشته باشم.

اگر متابولیسم کندی دارید ، شاید سخت تر از بقیه وزن خود را کم کنید اما عوامل مختلفی هستند که می توانند متابولیسم شما را افزایش دهند. تمرین های ورزشی به طور منظم و مداوم سوخت و ساز بدن شما را افزایش می دهند و یکی از راه های افزایش متابولیسم می باشند. هر مقدار عضله ای که به بدن خود اضافه می کنید، همزمان با آن کالری بیشتری می سوزانید.

پاکسازی یکی از بهترین روش ها برای خلاص شدن از سم های بدن و کاهش وزن می باشد.

پاکسازی بدن از سموم ، یکی از کارهای مفید برای سلامت بدن می باشد اما به کاهش وزن شما در بلند مدت کمک نمی کند. طبق مطالعات انجام شده هیچ شواهدی مبنی بر این وجود ندارد که بدن شما با از بین بردن سموم بتواند در کاهش وزنتان موثر باشد. اگر این روش ها را برای کاهش وزن خود امتحان کنید ، کم کم با مشکلاتی مثل نامتعادلی الکترولیت ، کم آبی و گرسنگی زیاد و سردرد مواجه می شوید. پس بهتر است که روش های دیگری را برای کاهش وزن بلند مدت انتخاب کنید.

رژیم غذایی مناسب

برای کم کردن وزن باید از کالری های مصرفی روزانه 500 کالری کم کنید

اقعیت این است که اگر یک یا دو روز در هفته را پرکالری غذا بخورید اما کاهش کالری های مصرفی هفتگی شما 3500 بماند باز هم وزن کم خواهید کرد.

مکمل های رژیمی برای کاهش وزن سریع بسیار مناسب هستند

مکمل های رژیمی در قالب پودر، قرص ، شربت و غیره در دسترس قرار می گیرند و همچنین حاوی مواد طبیعی و گاهی اوقات کارخانه می باشد. تقریباً 15 درصد جوانان در کشور های مختلف از این روش برای کاهش وزن استفاده می کنند اما این روش هرگز راه حلی بلند مدت برای کاهش وزن نمی باشد و شبیه بازی کردن با یویو می باشد.

به محض اینکه این رژیم را کنار بگذارید ، سریع به وزن قبلی خود بر می گردید و همچنین مصرف بیش از حد این مکمل ها می تواند باعث فشار خون بالا ، مشکلات قلبی ، سکته ، حملات و یا حتی مرگ شود.

تنها کاری که باید انجام دهم ، ورزش زیاد می باشد

بسیاری از افراد تصور می کنند که برای کاهش وزن فقط باید چند دقیقه در باشگاه باشند و کالری بسوزانند. البته که ورزش کردن می تواند یکی از راه های موثر برای کاهش وزن می باشد و سلامت جسمی و ذهنی شما را تامین کند اما ورزش بیش از حد آن در کاهش وزن بیشتر شما تاثیر ندارد. از طرفی باید رژیم غذایی که در کنار آن رعایت کنید. سعی کنید 5 روز در هفته به مدت 30 دقیقه فعالیت جسمی داشته باشید و برحسب هدفتان 1250 تا 1300 کالری در هفته بسوزانید.

ورزش زیاد

برای کم کردن وزن، باید تمرینات هوازی با برنامه «چربی سوز» انجام دهید

برنامه چربی سوز دستگاه های هوازی به تمرینی با شدت پایین می گویند که چربی سوزی زیادی در آن اتفاق می افتد. این باور براساس درصد چربی که می سوزانید ، می باشد نه مقدار کالری کلی که می سوزانید. سوزاندن مقدار کلی کالری برای کاهش وزن اهمیت بیشتری دارد تا درصد چربی سوزانده شده ، برای کم کردن وزن باید بیشترین تفاوت را بین کالری های سوزانده شده و کالری های مصرفی ایجاد کنید. تمرینات با شدت بالا و پایین سبب سوزاندن کالری بیششتر و سبب کاهش وزن می شود.

کالری ، کالری است

از لحاظ علمی کالری یک عدد برای انرژی می باشد. بنابراین میزان کالری موجود در لوبیا را با کالری موجود در کلم بروکلی برابر می دانند اما این شباهت ها به گونه ای نیست که بتوانیم همه کالری ها را یکسان بدانیم. مواد مغذی موجود در بدن و کالری ها با یکدیگر متفاوت هستند. مثلا ممکن است که دو ماده غذایی یکسانی داشته باشیم اما ممکن است که یکی از آن ها در کاهش وزن شما موثر تر باشد زیرا به دلیل اینکه پروتئین بالاتری دارد ، شما را زمان بیشتری سیر نگه می دارد و در نتیجه نباید فقط به میزان کالری توجه کنید.

همه کالری ها به یک صورت می سوزند

شدت تمرین شما مقدار چربی درمقابل کربوهیدراتی که می سوزانید را مشخص می کند. هرچه تمرینتان شدیدتر باشد، کربوهیدرات بیشتری می سوزانید. هرچه تمرینتان هوازی تر و یکنواخت تر باشد، چربی بیشتری می سوزانید. مثلا شکلات تشکیل شده از کربوهیدرات و چربی بیشتر و کاهو فاقد چربی استپس بر حسب تمرینی که انجام می دهید، آنها هم با سرعت های مختلفی می سوزند.

گیاه خوار شدن یک استراتژی اثر گذار برای کاهش وزن می باشد

یکی از راه های سالم برای سبک زندگی مناسب ، گیاه خوار بودن است اما نباید توقع داشته باشید که با گیاه خوار بودن ، کاهش وزن زیادی داشته باشید. بسیاری از افراد با گیاه خوار بودن تمایل بیشتری به غذا خوردن دارند زیرا احساس سیری نمی کنند. در نتیجه باید در انتخاب های خود بیشتر دقت کنید.

گیاه خواری

تا زمانی که گرسنه نشده اید ، غذا نخورید

احتمالا این توصیه را از افراد زیادی شنیده اید. به شما توصیه می کنند که حتما قبل از غذا خوردن پیاده روی کنید تا گرسنه شوید و بعد شروع به مصرف غذا کنید.

در غیر این صورت احساس گناه و سرزنش دست از سر شما بر نمی دارد اما این روش فقط به از بین بردن توده عضلانی شما کمک می کند و انرژی شما را کاهش می دهد و هیچ تاثیری در میزان کاهش وزن شما ندارد. یک برنامه مناسب برای کاهش وزن به شما اجازه می دهد که هر زمانی که گرسنگی شدید، غذا بخورید اما نباید در این کار خودتان را آزار دهید.

مصرف وعده های غذایی زیاد اما کوچک به جای سه وعده غذایی اصلی

هنوز بحث و درگیری های زیادی بین تعداد وعده غذایی و میزان مصرف آن ها وجود دارد اما بهترین کار این است که به سبک زندگی خود توجه داشته باشید. میان وعده ها باید مقدار کمی داشته باشند تا کمی شما را سیر نگه دارند و انرژی شما را تامین کنند اما هرگز نباید از سه وعده اصلی دست بکشید. وعده های غذاایی شما نیز تقریباً باید حدود 4 تا 6 ساعت فاصله داشته باشند. پس نباید تعداد آن ها را بیش از حد زیاد کنید و مثلا از 30 عدد میان وعده استفاده کنید.

پروبیوتیک ها در کاهش وزن موثر هستند

شواهد علمی زیادی وجود دارد که نشان می دهد باکتری های مفید مثل پروبیوتیک ها در کاهش وزن موثر هستند اما نمی توان به این اسناد اعتماد کرد. هنوز هیچ شواهد ثابت شده ای برای این موضوع وجود ندارد. استفاده از پروبیوتیک در رژیم غذایی ایده خوبی می باشد اما حتماً باید از مواد غذایی دیگر نیز استفاده کنید.

نباید نسبت به رژیم غذایی حساسیت داشته باشید

توده بدنی هر فرد یا بی.ام.آی او ترکیبی از وزن قد می باشد و می تواند وزن متناسب او را نشان دهد. اگر بی.ام.آی سالمی دارید ، باز هم نباید به رژیم غذایی خود بی اهمیت باشید. پس حتماً یک سبک زندگی سالم به دور از سیگار کشیدن و مصرف زیاد کلسترول را در پیش بگیرید و ورزش کردن را فراموش نکنید.

رژیم غذایی کاهش وزن

سایز بالای بدن شما به دلیل ژنتیک می باشد و نمی توان با رژیم غذایی آن را بهبود بخشید

بیولوژی هر انسانی متفاوت است اما به این معنا نیست که نمی توان هیچ کاری برای آن کرد. خوشبختانه راه های زیادی برای کاهش وزن برای افرادی وجود دارد که به دلیل ژنتیک چاق هستند. پس اگر برای کاهش وزن چنین شرایطی دارید ، ناامید نباشید.

حین رژیم گرفتن هر روز باید به اندازه یکسانی غذا بخورید

زندگی شما همیشه یکسان نیست. مثلاً موقعیت هایی مثل روزهای تولد ، جشن عروسی و جشن ها به وجود می آید و مجبور هستید که میزان مصرف هر روزه مواد غذایی را به هم بزنید. شاید این کار به کاهش وزن شما کمک نکند اما برای داشتن یک زندگی نرمال و بدن سالم کار اشتباهی نیست. پس در رژیم غذایی خود انعطاف داشته باشید و بیش از حد خودتان را حساس و محدود نکنید.

ورزش های کاردیو برای کاهش وزن بسیار مناسب هستند

ورزش های کاردیو کالری زیادی را می سوزانند و قدرت بدنی شما را افزایش می دهند اما باید مراقب باشید که زیاده روی نکنید زیرا همچنان با کاهش وزن شما ، بافت عضلانی را نیز تضعیف می کند. به همین دلیل باید علاوه بر ورزش های کاردیو ، ورزش های قدرتی نیز انجام دهید.

محصولات لبنی عاملی برای التهاب و افزایش وزن می باشند

بسیاری از افراد بدن مقاوم در برابر لاکتوز دارند. به همین دلیل باید در مصرف لبنیات مثل پنیر، ماست و شیر بیشتر دقت کنید. در غیر این صورت نباید نگران مصرف لبنیات باشید. هیچ شواهدی مبنی بر التهاب بر اثر مصرف لبنیات و افزایش وزن وجود ندارد. به همین دلیل باید لبنیات را به اندازه کافی در رژیم غذایی خود جای دهید.

محصولات لبنی

دائم رژیم گرفتن متابولیسم شما را کند می کند

بسیاری از مردم بر این باورند که اگر همیشه رژیم می گیرید و 5 کیلو کم می کنید، سپس دوباره رژیم را رها می کنید و 5 کیلو زیاد می کنید و تکرار این برنامه سوخت و ساز کلی بدن شما را تخریب می کند. در یک تحقیق جدید مشخص شد هیچ تفاوت عمده ای بین افرادی که چنین رژیم هایی می گیرند و آنهایی که نمی گیرند درمورد توانایی شان برای کم کردن وزن وجود ندارد.

برای رژیم گرفتن به یک قدرت ماورایی نیاز دارید

بسیاری از افراد اعتقاد دارند که رژیم گرفتن نیاز به مهارت های خاصی دارد. اما قدرت ماورایی در بدن هیچ کس وجود ندارد و فقط به اراده شما برمی گردد. همه انسان ها در این مورد مورد برابر هستند. فقط بستگی دارد که هدف شما تا چه میزان برایتان مهم باشد و سعی کنید که عادات سالم را در خود به وجود بیاورید و به آن پایبند باشید.

برای سالم زندگی کردن باید وزن بسیار کمی داشت

بسیاری از افراد فکر می کنند که هرچقدر لاغر تر باشند ، بدن سالم تری دارند اما این موضوع اصلاً شواهد علمی ندارد. کاهش وزن می تواند فواید زیادی به بدن شما برساند اما به این معنا نیست که لاغری بیش از حد سلامت بیشتری را برای شما تضمین می کند.

راه رفتن و دویدن کالری یکسانی می سوزاند

یک کیلومتر راه رفتن و یک کیلومتر دویدن کالری یکسانی نمی سوزانند. در دویدن شما از یک قدم به قدم دیگر می پرید که به انرژی بسیار زیادی نیاز دارد و مقدار کالری بسیار بیشتر از راه رفتن می سوزاند. یک مایل دویدن 91 کالری و یک مایل راه رفتن 43 کالری می سوزاند. پس دویدن دو برابر راه رفتن کالری می سوزاند.

کاهش وزن

کاهش وزن آرام بهتر از کاهش وزن سریع می باشد

نمی توان این جمله را مطلقاً صحیح دانست. افرادی هستند که به طرز موفقیت آمیزی و بدون آسیب زدن به بدن خود ، کاهش وزن سریع را تجربه می کنند و آن را به کاهش وزن بلند مدت تبدیل می کنند. پس نباید برای همه یک نسخه کلی صادر کرد. البته احتمال اینکه آسیب کاهش وزن سریع از کاهش وزن های تدریجی بیشتر باشد ، بالاتر است.

عرق کردن یعنی مقدار زیادی کالری می سوزانید

میزان عرق کردن در افراد مختلف متفاوت است و به عوامل مختلفی مانند سطح تناسب اندام ، دمای بدن و رطوبت بستگی دارد. افراد دارای اندام متناسب تر سریعتر عرق می کنند زیرا بدن آنها برای خنک کردن خود، کارایی بالاتری دارد.

فقط یک نوع رژیم غذایی خوب و متناسب وجود دارد

بسیاری از افراد فکر می کنند که در دنیا فقط یک رژیم غذایی متناسب وجود دارد و همه باید به دنبال آن بروند. به همین دلیل تنوع غذایی را یک اشکال می دانند اما بهتر است بدانید که راه های مختلفی برای کاهش وزن وجود دارد که هر کدام از رژیم های غذایی متفاوت و سالم استفاده می کنند.

ورزش کردن با شکم خالی چربی بیشتری می سوزاند

افرادی که قبل از ورزش چیزی می خوردند کالری بیشتری می سوزانند ، پس 30 دقیقه قبل از تمرین یک میان وعده سبک مثل یک عدد میوه یا ماست میل کنید.

کاهش وزن نادرست

زمانی که به هدف خود رسیدید ، دیگر لازم به انجام کار دیگری ندارید

اشتباه بزرگی که بسیاری از افراد بعد از کاهش انجام می دهند ، این است که آن ها بعد از اینکه به وزن ایده آل خود می رسند ، دیگر عادات سالم گذشته را رعایت نمی کنند. همین امر باعث می شود که اشتهای آنها دوباره افزایش پیدا کند و سوخت و ساز کالری در آن ها کم شود. در نتیجه همه تلاش های آن ها به باد می رود. پس یاد بگیرید که بعد از رسیدن به وزن مطلوب خود عادت سالم را همچنان ادامه دهید و این کاهش وزن را به کاهش وزن بلند مدت تبدیل کنید.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها