کد خبر: 586963
تاریخ انتشار :

با شیوع گرما مراقب این بیماری خطرناک و کشنده باشید

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

حسین صالحی با بیان اینکه بیماری تب کریمه کنگو در دام هیچ‌گونه علامتی به‌غیر از تب گذرا ندارد، اظهار کرد: این بیماری از طریق گزش توسط کنه‌های آلوده، له کردن کنه آلوده با دست و تماس با خون و بافت‌های آلوده دام به انسان منتقل می‌شود.

وی افزود: به‌طور مستقیم، ویروس از طریق تماس و یا تماس با خون و بافت‌های آلوده به انسان‌های دیگر منتقل می‌شود.

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری علائم بیماری را در انسان سردرد شدید، تب و لرز، درد عضلانی و در نهایت خونریزی‌های منتشره در بافت‌ها عنوان کرد و ادامه داد: متاسفانه این بیماری در انسان می‌تواند کشنده باشد و تاکنون واکسنی برای این بیماری ساخته نشده است.

وی با تاکید بر اینکه بیماری تب کریمه کنگو در دام علامتی ندارد و کشنده نیست، ادامه داد: این بیماری از طریق گزش مستقیم کنه دام را مبتلا می‌کند و دامدار متوجه این بیماری در دام نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: تأثیر معجزه آسای این میوه بر پوست صالحی در خصوص راه‌های پیشگیری از بیماری به ضرورت بهسازی جایگاه‌های نگهداری دام‌ها به‌منظور ممانعت از لانه‌گزینی و ازدیاد کنه‌ها اشاره و اضافه کرد: از جمله اقدامات مهم برای کنترل و پیشگیری از بیماری می‌توان به آموزش عمومی، اختصاصی و اطلاع‌رسانی به مردم و پرورش‌دهندگان، مبارزه با انگل‌های خارجی دام توسط پرورش‌دهندگان، رعایت ضوابط بهداشتی و قرنطینه‌ای در تردد دام‌ها، سازمان‌دهی کشتار دام و جلوگیری از کشتار غیر مجاز دام‌ها و بیماریابی سریع مبتلایان انسانی اشاره کرد.

وی با اشاره به اهمیت مبارزه با انگل‌های خارجی دام در کنترل بیماری اظهار کرد: با توجه شروع فصل گرما و مناسب بودن شرایط برای ازدیاد کنه‌ها، وظیفه مبارزه با انگل‌های خارجی برای حفظ سلامت دام‌ها و همچنین بهداشت فرآورده‌های خام دامی بر عهده پرورش‌دهندگان است.

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: هرچند سازمان دامپزشکی و ادارات تابعه در موارد اعلام کانون‌های بیماری به‌صورت محدود اقدام به سم‌پاشی برای کنترل بیماری می‌کنند.

صالحی با بیان اینکه یکی از راه‌های انتقال بیماری تماس با گوشت گرم و آلایش‌های خوراکی و غیرخوراکی دام‌ها است، بیان کرد: افراد در معرض خطر افراد شاغل در کشتارگاه‌ها، دامداران، قصابان و افرادی که اقدام به کشتار غیر مجاز دام و یا خرید گوشت از این افراد می‌کنند، هستند.

وی تنها روش سالم‌سازی گوشت و آلایش‌های خوراکی از ویروس عامل بیماری را نگهداری این مواد در پیش‌سرد کشتارگاه (دمای ۰ تا ۴ درجه سانتی‌گراد) به مدت ۲۴ ساعت عنوان کرد.

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری سیستم پیش‌سرد کشتارگاه‌های استان را مجهز به پیش‌سرد مطرح و خاطرنشان کرد: به مصرف‌کنندگان توصیه می‌شود که گوشت قرمز مورد نیاز خود را از مراکز تحت نظارت سازمان دامپزشکی خریداری کنند.

منبع: ایسنا

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها