کد خبر: 589934
تاریخ انتشار :

غرق شدن جوان ۲۹ ساله در سدحنا/شنا در منابع آبی اصفهان اکیدا ممنوع

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

منصور شیشه فروش با اعلام غرق شدن جوان ۲۹ ساله در سد حنا سمیرم اظهار داشت: از ابتدای سال تاکنون این دومین حادثه غرق شدگی در سد حنای سمیرم است که با تلفات جانی همراه شد.

وی افزود: از ابتدای سال جاری، ۸ نفر در دریاچه سدهای استان اصفهان غرق شدند که ۶ نفر آنها در دریاچه سد زاینده رود فوت شدند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به غرق شدن ۸ نفر هم در کانال‌های انتقال آب استان اصفهان از ابتدای سال تاکنون تصریح کرد: در حادثه اخیر، سه کودک در کانال انتقال آب در شهر سین برخوار جان باختند.

وی اضافه کرد: تاکنون ۱۲ نفر هم در استخرهای ذخیره آب کشاورزی غرق شدند.

شیشه فروش با اعلام فوت شدن ۶ نفر در رودخانه‌های استان اصفهان در چهار ماه گذشته گفت: از ابتدای امسال، ۵۴ مورد حادثه غرق شدگی در منابع آبی استان اصفهان گزارش شد که از این میان ۳۴ نفر فوت شدند.

ابلاغ دستورالعمل ایمنی به استخرهای ذخیره آب کشاورزی

وی با اشاره به ابلاغ دستورالعمل‌های ایمنی در سه هزار و ۳۰۰ استخر ذخیره آب کشاورزی در استان اصفهان بیان داشت: توسعه روش‌های نوین آبیاری در ۱۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان اصفهان نیازمند استخرهای ذخیره آب کشاورزی است که بیشتر این استخرها از لایه ژئوممبران ساخته شده است که ضریب غرق شدن در این استخرها را افزایش می‌دهد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با تاکید بر الزامات ایمنی توسط سازمان جهاد کشاورزی به صاحبان استخرهای ذخیره آب کشاورزی در استان اصفهان گفت: لازم است، اطراف استخرهای ذخیره آب کشاورزی با فنس ایمن شود و تابلو هشدار شنا ممنوع نصب شده و نردبان و طناب نجات هم در این استخرها تعبیه شود.

وی هشدار داد: هیچکدام از منابع آبی استان اصفهان اعم از دریاچه سدها، رودخانه‌ها، کانال‌های توزیع آب و حتی استخرهای شخصی در باغ‌ها به علت نبود نجات غریق برای شنا کردن ایمن نیست و در فصل گرما شنا کردن در این منابع آبی با خطر غرق شدگی همراه است.

شیشه فروش اعلام کرد: با توجه به اینکه پیش بینی هواشناسی حاکی از مردادماه گرم در استان اصفهان است، بیشتر جان باختگان در منابع آبی استان اصفهان اعم از رودخانه، دریاچه سد و کانالهای توزیع آب کشاورزی با نیت تسلط بر شنا وارد این منابع آبی شدند و درگیر جریان‌های ناگهانی شدند و نتوانستند خود را نجات دهند.

وی توصیه کرد: صاحبان استخرهای ذخیره آب کشاورزی در استان اصفهان و همچنین مالکان باغاتی که دارای استخر هستند با اطلاع دهی نسبت به رعایت نکات ایمنی در خصوص غرق شدگی حساسیت‌های لازم را به خرج دهند.

کانال‌های انتقال آب یکی از کانون‌های غرق شدگی

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان به کانالهای انتقال آب به عنوان یکی از کانون‌های خطر غرق شدگی در استان اصفهان اشاره‌ای کرد و افزود: کانالهای توزیع آب کشاورزی در شهرستان‌های شهرضا، شاهین شهر و برخوار، در شرق اصفهان و همچنین کانالهای توزیع آب کشاورزی در شهرستان‌های فلاورجان، مبارکه، زرین شهر، خمینی شهر، نجف آباد با طراحی ذوزنقه‌ای شکل و شیب تند می‌تواند یکی از کانون‌های غرق شدگی تعریف شود.

شنا در تمام مسیر زاینده رود؛ اکیداً ممنوع

وی بیان داشت: رودخانه زاینده رود با ۳۲۰ کیلومتر در استان اصفهان یکی از کانون‌های جذاب شنا کردن در فصل تابستان است که به علت ناهمگون بودن بستر رودخانه و ایجاد جریان‌های گردابی برای شنا کردن ایمن نیست و شنا کردن در تمام مسیر رودخانه زاینده رود اکیداً ممنوع است.

دریاچه سدهای آب محل مناسبی برای شنا کردن نیست

شیشه فروش به منابع ذخیره آب سدهای استان اصفهان که با خطر غرق شدن همراه است هم اشاره‌ای کرد و گفت: منابع سدی استان اصفهان ماحصل ذوب برف هاست و به علت برودت دمای آب و عمق زیاد این دریاچه‌ها برای شنا کردن مناسب نیست و با خطر غرق شدگی همراه است.

وی بازهم به شهروندان استان اصفهان توصیه کرد: خطر غرق شدن در منابع آبی جدی است و شنا کردن در تمام منابع آبی اعم از رودخانه، کانالهای انتقال آب، استخرهای ذخیره آب کشاورزی و دریاچه سدها اکیداً ممنوع است.

منبع: تسنیم

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها