کد خبر: 604674
تاریخ انتشار :

معرفی دستگاه ها و لوازم آزمایشگاهی کاربردی

معرفی دستگاه ها و لوازم آزمایشگاهی کاربردی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پس اگر شما هم میخواهید فهرستی از دستگاه ها و لوازم آزمایشگاهی کاربردی را برای خرید تهیه کنید، این متن را از دست ندهید. در ادامه با معرفی پرکاربردترین تجهیزات آزمایشگاهی، از میان انواع وسایل، با اصلی ترین لوازم آزمایشگاهی که برای شروع فعالیت لازم هستند، آشنا خواهید شد.

معرفی دستگاه ها و لوازم آزمایشگاهی کاربردی پرکاربردترین تجهیزات آزمایشگاهی

در آزمایشگاه ها تنوع تجهیزاتی که مورد استفاده قرار می گیرند بسیار زیاد است. این تجهیزات یا بعنوان دستگاه های آزمایشگاهی و یا بعنوان زیر مجموعه ای از لوازم آزمایشگاهی بشمار می روند. که از بین تمامی این لوازم، برخی از آنها بدلیل کارایی و قابلیت هایی که دارند نسبت به دیگر لوازم پرکاربردتر هستند.

دریافت اطلاعات فنی و خرید لوازم آزمایشگاهی: shimipajouh.com

1. ظروف شیشه ای آزمایشگاهی

شیشه آلات آزمایشگاهی را میتوان جز اساسی ترین و کاربردی ترین تجهیزات آزمایشگاهی در نظر گرفت. این لوازم که با مواد شیمیایی و یا دیگر مواد آزمایشگاهی سروکار دارند، با جنس شیشه ای در مقابل حرارت، واکنش های مواد و... مقاوم هستند. به همین جهت میتوانند ظروف مناسبی برای نگهداری، جابجایی و یا اندازه گیری محلول ها و... باشند.

این لوازم آزمایشگاهی در انواع مدل های مختلف و در سایزهای متفاوت تولید و عرضه بازار می شوند که لوله آزمایشگاه، ارلن، بالن، بشر از مهم ترین ظروف شیشه ای به حساب می آیند.

  • لوله آزمایشگاه

برای نگهداری و یا جابجایی محلول ها از لوله آزمایشگاهی استفاده می شود. همچنین این لوازم آزمایشگاهی با کاربری گرم کردن مایعات، برای مقاوم بودن در مقابل حرارت مستقیم و جلوگیری از شکسته شدن به شکل ته گرد ساخته می شوند.

  • ارلن

از دیگر شیشه آلات آزمایشگاهی مورد استفاده برای نگهداری، گرم کردن و ترکیب مایعات با یکدیگر، ارلن می باشد. این ظرف مخلوطی شکل که بر روی بدنه آن مدرج شده است، برای اندازه گیری مایعات هم بکار برده می شود.

  • بالن

تولید بالن های آزمایشگاهی در انواع مختلف بالن ته گرد، بالن ته صاف، بالن تقطیر و...، که هر کدام دارای کاربری های متفاوتی هستند، این وسیله را به پرکاربردترین تجهیزات آزمایشگاهی تبدیل کرده است. این قبیل شیشه آلات هم میتوانند برای گرم کردن و حل کردن مایعات، گزینه مناسبی باشند.

  • بشر (لیوان آزمایشگاهی)

بشر از آن دسته لوازم آزمایشگاهی می باشد که هم در جنس شیشه و هم پلاستیک ساخته میشود. اما از آنجایی که جنس شیشه ای بشر پرکاربردتر از جنس پلاستیکی آن می باشد، بعنوان اصلی ترین شیشه آلات آزمایشگاهی شناخته می شوند. این ظروف که شکلی مشابه با لیوان دارند با قرارگیری بر روی سه پایه و توری نسوز، مایعات و محلول ها را گرم و تبخیر می کنند. نمایش درجه بندی بر روی ظرف، بشر را برای نگهداری و یا جابجایی حجم مشخصی از مایعات، پرکاربرد کرده است.

شیشه آلات آزمایشگاهی تنها به این موارد ختم نمی شود. بسیاری لوازم آزمایشگاهی دیگر همانند شیشه ساعت، قیف جدا کننده، همزن شیشه ای، پیپت و... زیر مجموعه شیشه آلات آزمایشگاهی قرار دارند، ولی ممکن است به اندازه این وسایل نامبرده شده پرکاربرد نباشند.

معرفی دستگاه ها و لوازم آزمایشگاهی کاربردی

2. دستگاه های آزمایشگاهی

جز شیشه آلات و لوازم آزمایشگاهی کاربردی در آزمایشگاه ها، دستگاه های بسیاری هم برای پیشبرد فعالیت های آزمایشی، لازم و ضروری می باشند. دستگاه هایی که به سبب قابلیت و کارایی، جز مهم ترین تجهیزات آزمایشگاهی قرار گرفته اند.

  • هود آزمایشگاهی

در اکثر محیط های آزمایشگاهی، کار با مواد آزمایشگاهی بویژه مواد شیمیایی، گازها و بخارات سمی را تولید می کنند که استشمام آن برای کارکنان قطعا خطرناک خواهد بود. نصب دستگاه هود آزمایشگاهی متناسب با فرآیندهای انجام شده در آزمایشگاه، با خروج هرگونه آلودگی ها و ذرات معلق در هوا، به حفظ سلامت کارکنان و پاکسازی محیط کمک می کند.

کارایی های متفاوت در انواع هود آزمایشگاهی (هود شیمیایی، هود میکروبی یا لامینار، هود بازویی، هود کانوپی) است که استفاده از هر کدام از آنها را برای انجام آزمایش های خاصی امکان پذیر کرده است.

  • اتوکلاو آزمایشگاهی

نوع موادی که در آزمایشگاه ها با آن سر و کار خواهید داشت ممکن است در مواقعی به قدری سمی، خطرناک و یا آلوده باشند که لازم باشد ظروف استفاده شده را کاملا استریل کنید.

این کار توسط دستگاهی بنام اتوکلاو صورت می گیرد. دستگاهی که از طریق فشار بخار با انجام دادن فرآیند استریلیزاسیون، یکی از پرکاربردترین تجهیزات آزمایشگاهی بشمار می رود.

چون ممکن است نوع نیازمندی افراد از استفاده از این دستگاه آزمایشگاهی متفاوت باشد، به همین دلیل انتخاب یکی از مدل های اتوکلاو دیگی، رومیزی و یا اتوکلاو کشویی، به فرآیند آزمایشی آنها بستگی دارد.

معرفی دستگاه ها و لوازم آزمایشگاهی کاربردی

  • انکوباتور آزمایشگاهی

در آزمایشگاه هایی که هدف آنها آزمایش، نگهداری و یا کشت انواع نمونه ها می باشد، انکوباتور، از تجهیزات آزمایشگاهی کاربردی در این محیط ها محسوب می شوند. انکوباتور با ایجاد یک فضای کاملا ایزوله و افزایش دمای محفظه تا 60 الی 100 درجه سانتی گراد، موقعیت را برای رشد انواع نمونه ها ایجاد می کند. مدل های مختلف این تجهیزات آزمایشگاهی (انکوباتور ساده، شیکردار، یخچالدار و یا انکوباتور CO2)، استفاده از هر کدام را برای نگهداری و مصارف مختلف ممکن می سازد.

  • PH متر

برای آزمایش میزان غلظت یون های یک محلول، به PH متر نیاز است. از تجهیزات آزمایشی که بعنوان شناساگر، میزان اسیدی یا بازی بودن مایعات و محلول ها را مشخص می کند. این دستگاه الکتریکی و وسیله اندازه گیری، از لوازم آزمایشگاهی کاربردی در آزمایشگاه های کار با محلول های یونی می باشد.

دستگاه های آزمایشگاهی پرکاربرد هم فقط شامل این موارد نمی شود. دستگاه سانتریفیوژ، ترازوی آزمایشگاهی، هات پلیت، آون آزمایشگاهی، همزن مغناطیسی و... میتوانند با توجه به نیاز فرآیندها و فعالیت های آزمایشگاهی، از اصلی ترین و کاربردی ترین لوازم محسوب شوند.

3. لوازم ایمنی

در کنار همه این تجهیزات آزمایشگاهی، وجود لوازم ایمنی همانند دوش و چشم شوی آزمایشگاهی، لباس های ایمنی، دستکش، ماسک، عینک و... برای انجام آزمایش ها، علی الخصوص فعالیت های بسیار خطرناک، لازم و ضروری است. به همین دلیل است که لوازم و وسایل زیر مجموعه این گروه هم، جزئی از پرکاربردترین تجهیزات آزمایشگاهی می باشند.

درست است که تمامی این دستگاه ها و لوازم، از تجهیزات آزمایشگاهی کاربردی می باشند؛ ولی نوع فعالیت در آزمایشگاه و زمینه کاری افراد است که وجود هر کدام از آنها را برای محیط آزمایشگاهی ضروری و الزامی می کند.

پیشنهاد میشود تا برای انتخاب در ابتدا، لوازم آزماشگاهی مورد نیاز خود را لیست کنید و سپس با مراجعه به مراکز معتبر فروش تجهیزات آزمایشگاهی، نسبت به خرید اقدام نمایید.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها