کد خبر: 610473
تاریخ انتشار :

9 سوال رایج در مورد جراحی و توانبخشی تعویض مفصل زانو که ممکن است برای شما پیش بیاید

9 سوال رایج در مورد جراحی و توانبخشی تعویض مفصل زانو که ممکن است برای شما پیش بیاید
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) : پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

بسیاری از کسانی که به دلیل آرتروز زانو و یا توصیه ی پزشک نیاز به جراحی تعویض مفصل زانو دارند , سوالاتی را در مورد جراحی تعویض مفصل زانو و نیز یک مرکز فیزیوتراپی خوب برای توانبخشی بعد از آن دارند که ما در فیزیوکلاب دکترمیرزایی در اینجا به 9 سوال مهم در این مورد پاسخ میدهیم .

عمل تعویض مفصل زانو ، عملی پیچیده و پرهزینه است و همین موضوع باعث میشود که بیماران همواره به دنبال متخصص ارتوپد و نیز مرکز فیزیوتراپی مناسب برای توانبخشی باشند تا به سرعت به زندگی عادی خود برگردند

در ادامه به چند سوال شایع که از طرف بیماران پرسیده می شود پاسخ میدهیم .

  • منظور از تعویض مفصل زانو چیست ؟

عمل تعویض مفصل زانو عمل جراحی است که طی آن مفصل آسیب دیده بیمار به طور کامل با مفصل مصنوعی یا همان پروتز زانو جایگزین می شود تا درد , مشکل در راه رفتن و خم و راست شدن زانو از بین برود.

عملکرد این مفصل جدید ، به طور کامل مشابه مفصل واقعی است و چنانچه بیمار با توجه به توصیه ای پزشک جراحی انجام داده باشد و درمان فیزیوتراپی تعویض مفصل زانو در منزل یا کلینیک طور کامل انجام دهد , زانوی جراحی شده سالیان متمادی کار خواهد کرد

  • چه عواملی زانو را مستعد آسیب میکند ؟
  • سبک زندگی : مانند پله بالا و پایین رفتن زیاد , مشاغل سخت و ایستادن های طولانی
  • سن : با بالا رفتن ریسک تخریب و فرسایش غضروف بین مفصلی زانو افزایش می یابد
  • وزن : که تاثیر مستقیم بر سرعت تخریب غضروف دارد
  • ژنتیک : افراد دارای ابنرمالیتی های ساختاری دارای ریسک بالاتری برای درگیری با آرتروز زانو دارند

.9 سوال رایج در مورد جراحی و توانبخشی تعویض مفصل زانو که ممکن است برای شما پیش بیاید

  • پروتز مصنوعی زانو چند سال دوام دارد؟

پروتز مصنوعی زانو ، چنانچه بیمار به توصیه های جراح توجه داشته باشد 20 الی 25 سال دوام خواهد داشت , البته این امر به عواملی چون وزن بیمار , تبحر جراح ، نوع پروتز ، تکمیل درمان فیزیوتراپی بیمار و نحوه استفاده صحیح از پروتز دارد .

  • تعویض مفصل زانو برای چه افرادی لازم است ؟

مفصلی که به هر دلیلی کاملا از کار افتاده و غضروف مفصلی از بین رفته است ، قابل ترمیم و درمان نیست , اما با توجه به سن و اینکه با روش های نگهدارنده مانند فیزیوتراپی و داروهای ضد درد نتواند به زندگی عادی خود ادامه دهد ,کاندید عمل تعویض مفصل زانو میگردد. البته درصد زیادی از افرادی که عمل تعویض مفصل زانو برای آنها انجام می شود افراد بالای 60 سال هستد.

  • عمل تعویض مفصل زانو چگونه انجام میشود؟

حین عمل استخوان بالای ران برش داده میشود و پس از حذف بخش های آسیب دیده ، آن را با پروتز مصنوعی مفصل زانو جایگزین می شود و همین کار برای استخوان پایین یا ساق انجام می شود . کشکک زانو نیز چنانچه دچار تخریب باشد ، تعویض می گردد.

البته بیمارانی که سن آنها کمتر از 60 سال است بسته به نظر جراح از روش های جایگزین مانند ارتروسکوپی داخل مفصل یا استئوتومی نیز میتوان بهره گرفت.

  • چند روز پس از جراحی می توان راه رفت ؟

در صورت همکاری بیمار و جراحی استاندارد , بعد از تجویز پزشک , فیزیوتراپیست از روز بعد از جراحی آموزش های نحوه ی راه رفتن را به بیمار داده و بیمار برای دریافت درمان های توانبخشی به کلینیک یا به صورت فیزیوتراپی در منزل درمان را پیگیری می نماید.

9 سوال رایج در مورد جراحی و توانبخشی تعویض مفصل زانو که ممکن است برای شما پیش بیاید

بطور کلی بسته به نظر پزشک جراح , بیماران معمولا طی یک ماه میتواند عصایش را کنار بگذارد و طی چند جلسه ی فیزیوتراپی نیز عوارض و مشکلات احتمالی پس از عمل بطور کامل رفع می گردد و بیمار میتواند به زندگی عادی بازگردد .

فیزیوتراپی تخصصی بعد از جراحی تعویض مفصل زانو چه اهمیتی دارد؟

بعد از جراحی زانو وجود دامنه ی خم و باز شدن زانو و ضعف عضلات اطراف زانو از مهمترین نکات می باشد که می بایست با شروع فیزیوتراپی در کلینیک فیزیوتراپی یا به صورت فیزیوتراپی درمنزل بعد از جراحی تعویض مفصل زانو آنها را درمان کرد.

ما در فیزیوکلاب دکتر میرزایی با استفاده از تجهیزات تخصصی مانند لیزر پرتوان رباتیک و سی پی ام و ورزش های درمانی , درد و خشکی زانو را به سرعت کاهش داده و دامنه ی خم و بازشدن زانو و قدرت عضلات اطراف زانو بدست میاید.

9 سوال رایج در مورد جراحی و توانبخشی تعویض مفصل زانو که ممکن است برای شما پیش بیاید

فیزیوکلاب دکتر میرزایی ( مرکز فیزیوتراپی فوق تخصصی اختر)

تهران , خیابان شریعتی , خیابان شریفی منش , بیمارستان فوق تخصص ارتوپدی اختر

تماس با ما

22001072-021

تماس با فیزیوجیم اختر

26602411-021

واتساپ : 09369819293

www.akhtarpt.com

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها