کد خبر: 610783
تاریخ انتشار :

مصرف زیاد قند و آسیب هایی که به بدن وارد می‌کند

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

وجود مقدار فراوان قند در خون در درازمدت می‌تواند به بخش‌های مختلف بدن مانند قلب، رگ‌های خونی،‌ کلیه‌ها، ‌دستگاه تناسلی و دستگاه عصبی آسیب برساند که در اینجا بطور مختصر شرح می‌دهیم.

1. قند مصنوعی

قند شیرین است، اما مقدار زیاد آن می‌تواند سلامتی ما را به خطر بیاندازد. غذاهای کامل مانند میوه‌ها، سبزیجات، لبنیات و غلات حاوی قند طبیعی هستند. بدن ما این کربوهیدرات‌ها را به آرامی هضم می‌کند تا سلول‌ها به طور مداوم انرژی دریافت کنند. از سوی دیگر، قندهای افزودنی در غذاها و نوشیدنی‌های بسته‌بندی شده موجود هستند. بدن ما هرگز به قندهای افزودنی احتیاج ندارد.

2. چه مقدار قند برای بدن مناسب است؟

انجمن قلب آمریکا روزانه بیش از 6 قاشق چای خوری (25 گرم) قند افزودنی را برای زنان و 9 قاشق چای خوری را (36 گرم) برای آقایان توصیه می‌کند، اما یک آمریکایی با وزن متوسط بیشتر از این مقدار مصرف می‌کند یعنی روزانه 22 قاشق چای خوری (88 گرم). دریافت آن بسیار آسان است؛ فقط یک قوطی نوشابه معمولی 340 گرمی حاوی 10 حبه قند است که هیچ ارزش غذایی ندارد.

3. افزایش وزن

نوشیدنی‌های شیرین شده با قند، منبع سرشاری از قند افزودنی است. اگر هر روز یک قوطی نوشابه بنوشید و هیچ کالری کم نکنید، در عرض سه ماه 6 کیلو وزن اضافه خواهید کرد. افزایش وزن زیاد می‌تواند منجر به مشکلاتی مانند دیابت و برخی سرطان‌ها شود.

4. بیماری قلبی

یک نفر از هر 10 آمریکایی، 1/4 یا بیشتر کالری مورد نیاز روزانه اش را از قند افزودنی دریافت می‌کند. مطالعه‌ای نشان داد، اگر بیش از حد از قند افزودنی استفاده کنید، احتمال مرگ بر اثر بیماری قلبی دو برابر بیشتر از کسانی است که کمتر از نیمی از این مقدار را دریافت می‌کنند. معلوم نیست که چرا قند افزودنی فشارخون فرد را بالا می‌برد یا چربی بیشتری را در جریان خون فرد وارد می‌کند. هر دو این بیماری‌ها می‌تواند منجر به حمله قلبی، سکته مغزی و سایر بیماری‌های قلبی شوند.

5. دیابت

نوشیدنی‌های قندی خصوصا می‌توانند احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش دهند. این عارضه زمانی اتفاق می‌افتد که قند در خون باقی بماند. بدن می‌تواند با تولید کمتر هورمون انسولین، واکنش نشان دهد و غذایی که می‌خورید را به انرژی تبدیل کند یا عملکرد انسولین نیز درست نباشد. اگر اضافه وزن دارید، حتی کاهش وزن می‌تواند به کنترل قندخون کمک کند.

6. افزایش فشارخون

معمولا نمک عامل این بیماری است که به آن فشارخون نیز گفته می‌شود، اما برخی از محققان می‌گویند کریستال سفید دیگری مثل شکر ممکن است عامل نگران‌کننده‌تری باشد. محققان معتقدند یکی از روش‌هایی که مصرف قند، فشارخون را بالا می‌برد، افزایش بیش از حد انسولین است که می‌تواند رگ‌های خونی را انعطاف‌پذیر کند و موجب شود تا کلیه‌ها آب و سدیم بیشتری را در خود نگه دارند.

7. کلسترول بالا

رژیم‌های سرشار از قند علاوه بر وزن برای قلب هم مضر هستند و می‌توانند:

کلسترول بد (LDL) را بالا برده و کلسترول خوب (HDL) را کاهش دهد.

چربی‌های‌ تری گلیسیرید خون را افزایش داده و مانع آنزیمی شود که چربی‌ها را تجزیه می‌کند.

8. بیماری کبد

بیشتر غذاهای بسته‌بندی شده، میان وعده‌ها و نوشیدنی‌ها با فروکتوز شیرین شده‌اند، قند ساده میوه‌ها یا سبزیجاتی مانند ذرت. کبد فروکتوز را به چربی تبدیل می‌کند. اگر به طور منظم فروکتوز را به بدن وارد می‌کنید، کمی چربی در کبد جمع می‌شود که به این بیماری کبد چرب غیرالکلی گفته می‌شود. تغییرات اولیه رژیم غذایی می‌تواند اثر آن را معکوس کند، اما تورم و زخم، با گذشت زمان می‌تواند به کبد آسیب برساند.

9. پوسیدگی دندان

شما می‌دانید که قند دندان‌ها را خراب می‌کند. چگونه؟ باکتری‌های موجود در دهان را تغذیه می‌کند و اسیدهایی را تولید می‌کند که مینای دندان را از بین می‌برند. نوشیدنی‌های قندی، میوه‌های خشک، آبنبات و شکلات از عوامل اصلی خرابی دندان‌ها هستند. آب نبات‌های ترش بدترین نوع خوراکی‌ها هستند. آنها تقریبا به اندازه اسید باتری، خاصیت اسیدی دارند. اگر غذاهای ترش می‌خورید، دهان خود را با آب بشویید یا مقدار کمی شیر بنوشید تا اسید آن خنثی شود.

10. کم‌خوابی

مصرف زیاد قند در طول روز می‌تواند سطح گلوکز خون را بر هم بریزد و موجب افزایش انرژی و اختلال خواب شود. ممکن است شب بیدار بمانید و صبح در کلاس چرت بزنید. عصرها یک کاسه بستنی یا کلوچه می‌تواند قند را وارد خون کند و موجب شود شب را بیدار بمانید. همچنین می‌تواند خواب عمیق را کوتاه کند. بنابراین ممکن است سرحال از خواب بیدار نشوید.

11. آسیب احتمالی: اختلال بیش‌فعالی

یک تصور رایج است که قند، علائم اختلال کم‌توجهی و بیش‌فعالی را بدتر می‌کند، اما هنوز ثابت نشده است. مطالعات بیشتر نشان می‌دهد که قند باعث بیش‌فعالی می‌شود بجای اینکه به بهبود آن کمک کند. ما دقیقا نمی‌دانیم چه چیزی منجر به اختلال بیش‌فعالی(ADHD) می‌شود، اما احتمالا ژن‌ها نقش زیادی دارند.

12. مشکلات خلقی

آیا احساس ناراحتی می‌کنید؟ مشکل ممکن است از دندان شیری باشد. در چندین مطالعه ارتباط قند با مشکلات روانی نشان داده شده است. یکی از آخرین موارد نشان داد، مردانی که روزانه بیش از 66 گرم قند مصرف می‌کنند یعنی تقریبا دو برابر آنچه توصیه شده است و بیش از 23درصد مردان با مصرف 40 گرم مصرف رورانه قند یا کمتر، دچار اضطراب یا افسردگی می‌شوند. مقدار زیاد قند می‌تواند بدلیل تورم یا التهاب مغز موجب افسردگی شود که این حالت بیشتر در افراد مبتلا به افسردگی دیده می‌شود.

13. نقرس

شاید بدانید که این آرتروز دردناک بیشتر از خوردن زیاد گوشت قرمز، ماهیچه و خرچنگ دریایی ایجاد می‌شود. فروکتوز نیز همین اثر را دارد. وقتی بدن فروکتوز را تجزیه می‌کند، ماده شیمیایی به نام پورین آزاد می‌شود که می‌تواند اسید اوریک را در خون جمع کند که به نوبه خود باعث ایجاد بلورهای سخت در شست پا، زانوها و سایر مفاصل می‌شود.

14. سنگ کلیه

این اتفاق زمانی حادث می‌شود که مواد شیمیایی موجود در ادرار به بلورهای جامد تبدیل شوند. بدن ما برخی از سنگ‌های کلیه را بدون درد زیاد دفع می‌کند. برخی سنگ‌ها می‌توانند در کلیه یا در قسمتی از مجراهای خروجی مانده و مانع خروج ادرار شود. افزایش فروکتوز ناشی از قند موجود در غذاها، شربت ذرت حاوی فروکتوز زیاد، یا غذاهای فرآوری شده احتمال ابتلاء فرد را به سنگ کلیه افزایش می‌دهد.

15. پیری پوست

نوشیدنی‌های قندی ممکن است سالها به سن بیولوژیکی ما بیفزایند. یک DNA به نام تلومور، انتهای کروموزوم‌ها را پوشانده تا از کروموزم‌ها در برابر آسیب محافظت کند. هرچه تلومور طولانی‌تر باشد بهتر است. تلومورهای کوتاه ممکن است همراه با بیماری‌های مرتبط با سن مانند دیابت باشند. مطالعه‌ای نشان داد، افرادی که روزانه 566 گرم نوشابه می‌نوشند، تلومر کوتاه‌تری دارند. محققان تصور می‌کنند که این مشکل می‌تواد به معنای افزایش بیش از 4 سال به سن سلول‌ها باشد.

منبع: سایت سلامت

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها