کد خبر: 613108
تاریخ انتشار :

واکسن چینی به کنترل همه‌گیری کمک می‌کند

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

در این روزها که دنیا برای تامین واکسن کرونا با چالش روبروست کشور چین به یکی از اصلی‌ترین کشورها در تامین واکسن مورد نیاز دنیا تبدیل شده است؛ آن هم در شرایطی که هر روز خبری در مورد کمبود عرضه واکسن توسط شرکت های داروسازی اروپا و امریکا منتشر می‌شود. دو واکسن اصلی چین، «bbibp-corv» ساخته شرکت «سینوفارم» و «کروناوک» ساخته شرکت «سینوواک» این کشور است که در برخی از کشورها تأیید و در برخی دیگر تزریق آن آغاز شده است؛ در این گزارش به وضعیت تزریق واکسن چین در کشورهای مختلف پرداخته‌ایم.

دومین محموله واکسن کروناواک ساخت شرکت چینی سینواک شامل ۶.۵ میلیون دز، روز دوشنبه ۲۵ ژانویه (۶ بهمن) وارد ترکیه شد و به این ترتیب دزهای وارداتی از این واکسن در ترکیه به بیش از ۱۰ میلیون رسید؛ نخستین محموله شامل ۳میلیون دز از همین واکسن ماه گذشته وارد ترکیه شد.

وزیر بهداشت ترکیه، به عنوان نخستین نفر، اولین دوز از واکسن چینی کروناوک را دریافت کرده است و بعد از او رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور این کشور این واکسن را تزریق کرد.

*اوکراین

اوکراین در اوایل ماه ژوئن( اوایل بهمن) توافق نامه‌ای برای خرید ۵ میلیون دوز واکسن کروناوک امضا کرد که تاکنون تنها تأمین کننده واکسن اوکراین بوده است.

*مجارستان

مجارستان هم که اعلام کرده بود نمی‌تواند منتظر روند آهسته توزیع واکسن کرونا توسط اتحادیه اروپا بماند، ۵۵۰ هزار دوز واکسن چینی کرونا وارد کرد و بدین ترتیب لقب نخستین کشور عضو اتحادیه اروپا که با واکسن چینی روند واکسیناسیون را عملیاتی می‌کند، گرفت.این کشور اروپایی با خرید ۵ میلیون دوز واکسن از چین و ۲ میلیون دوز واکسن از چین طی ۴ ماه آتی موافقت کرده است.

*تایلند

نخستین محموله واکسن‌های چینی که قرار بود قبل از ۲۴ فوریه وارد تایلند شود، هفته گذشته به این کشور رسید؛ نوتین چارنویراکول، معاون نخست وزیر و وزیر بهداشت عمومی تایلند گفت: این محموله از واکسن‌ شرکت سینوواک تشکیل شده و روند واکسیناسیون ملی طی روزهای آتی آغاز می‌شود.

واکسن «کروناوَک» (CoronaVac) سبب ایجاد آنتی بادی یا پادتن در بیش از ۹۰ درصد افراد شده بدون آنکه عارضه جدی ایجاد کند.

واکسن چینی به کنترل همه‌گیری کمک می‌کند

*عراق

اداره گزینش دارو وزارت بهداشت عراق ماه گذشته با استفاده اضطراری از واکسن سینوفارم چین برای مقابله با ویروس کرونا موافقت کرد؛ بر اساس بیانیه دفتر رسانه‌ای مصطفی الکادیمی، نخست وزیر عراق، این کشور واکسن چین را که توسط شرکت سینوفارم ساخته شده خریداری خواهد کرد.

وزیر بهداشت عراق نیز روز گذشته تأیید کرد که اولین گروه واکسن چینی در اول مارس ( تا یک هفته دیگر) وارد می‌شود.

*مصر

وزیر بهداشت مصر در ماه ژانویه مجوز اضطراری استفاده از واکسن کرونای شرکت سینوفارم چین در این کشور را صادر کرد؛ مصر اولین مجموعه از واکسن‌های سینوفارم را در تاریخ دهم دسامبر دریافت کرد. به گفته وزیر بهداشت مصر ۴ تست بر روی این واکسن‌ها توسط اداره داروی این کشور انجام شده و بر مبنای آنها امنیت واکسن‌های یادشده تأیید شده است.

واکسن چینی به کنترل همه‌گیری کمک می‌کند

*پاکستان

فیصل سلطان، دستیار ویژه نخست وزیر پاکستان در زمینه بهداشت، به شینهوا تأیید کرد، واکسن شرکت کن سینو چین برای کووید ۱۹، اکنون دومین واکسن چینی است که توسط سازمان تنظیم مقررات دارویی پاکستان تصویب شد.

پاکستان پس از ارزیابی ایمنی و کیفیت واکسن چینی آن را برای استفاده اضطراری تصویب کرد. پاکستان پس از دریافت واکسن‌های اهدایی چین، در ۳ فوریه( نیمه بهمن ماه) رسماً واکسیناسیون خود را آغاز کرد.

واکسن چینی به کنترل همه‌گیری کمک می‌کند

*اردن

اردن کمپین واکسیناسیون خود با واکسن چینی شرکت سینوفارم را از اوایل ژوئن (اوایل بهمن) آغاز کرد. نخست وزیر اردن و چند نفر دیگر از اعضای دولت، قبل از استفاده عمومی واکسن چین را دیافت کردند. یک هواپیمای متعلق به شرکت هواپیمایی امارات محموله سه هزار و ۸۰۰ تنی واکسن سینوفارم علیه کرونا را در فرودگاه تخلیه کرد تا تحویل نهادهای ذی ربط اردن شوند.

* فیلیپین

وزیر خارجه چین ماه گذشته و طی سفر خود به کشورهای جنوب شرق آسیا این بار در دیدار با تئودورو لوکسین، همتای فیلیپینی خود وعده تحویل ۵۰۰ هزار دوز واکسن چینی کرونا به این کشور داد؛ وانگ در دیدار با همتای فیلیپینی خود گفت: به عنوان دوست فیلیپین و نزدیکترین همسایه خود، تا شکست این ویروس به طور جدی در کنار مردم فیلیپین خواهیم ایستاد.

مقامات فیلیپینی بار دارند، واکسن‌های چینی به اندازه نمونه‌های آمریکایی و اروپایی اثربخشی دارند و خوب عمل می‌کنند.

* الجزایر

دولت الجزایر از واکسن توسعه داده چین برای کرونا استقبال کرده و قرار است نخستین محموله از واکسن شرکت سینوواک وارد این کشور بشود.

واکسن چینی به کنترل همه‌گیری کمک می‌کند

درحالی که اتحادیه اروپا با شرکت‌های فایزر و آسترازنکا بر سر توزیع واکسن اختلاف جدی پیدا کرده، کشورهای شرق اروپا با خرید واکسن‌های چینی و روسی تلاش می‌کنند تا با شیوع گسترده ویروس کرونا مقابله کنند.

به گفته سخنگوی وزات امور خارجه چین، این کشور به ۲۷ کشور واکسن کووید ۱۹ صادر می‌کند و به ۵۳ کشور نیازمند برای تامین واکسن کمک می‌کند.

منبع: فارس

منبع: فارس

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها