کد خبر: 613992
تاریخ انتشار :

رهایی از سستی و بی‌تحرکی با چند فعالیت ساده

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

همین فعالیت‌های ساده و روزمره می‌توانند منجر به افزایش شادی، کاهش استرس و حتی محافظت از فرد در برابر بیماری‌ها شوند.

در این مقاله به نقل از سایت "لایف هک" برخی از امور و کارهای خانه‌داری که برای سلامتی مفید هستند، عنوان شده که در صورت آگاهی از آن‌ها دیگر انجام این وظایف سودمند را به تعویق نخواهید انداخت.

مرتب کردن تخت‌خواب

مطالعات نشان داده است افرادی که هر روز تخت‌خواب خود را مرتب می‌کنند، روز خود را با افزایش بهره‌وری و احساس رفاه بیشتری آغاز می‌نمایند. بیشتر افرادی که روزشان را با مرتب کردن تخت‌خواب خود آغاز می‌کنند، احساس موفقیت کرده و تمایل دارند کارهای خود را یکی پس از دیگر انجام دهند. این افراد هم‌چنین در طول روز احساس آسودگی و با انرژی بودن داشته و دچار سستی و خستگی نمی‌شوند. به یاد داشته باشید که ترک کردن یک تخت خواب نامنظم می‌تواند روزتان را با استرس همراه کند.

استفاده از جارو برقی

۳۰ دقیقه جارو برقی کشیدن می‌تواند به اندازه ۱۵ دقیقه ورزش کیک‌بوکسینگ برای سلامتی مفید باشد. برای تحرک بیشتر به جای این که هر بار یک اتاق را جارو برقی بکشید، تمام خانه را یک مرتبه جارو کنید. به هنگام استفاده از جارو برقی نه تنها بازوها بلکه پاها نیز به دلیل حرکت مداوم به سمت جلو و عقب در حین جارو زدن، ورزش می‌کنند.

مرتب کردن آشپزخانه و تمیز کردن سرویس‌ بهداشتی و حمام

نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد افرادی که خانه‌های بسیار شلوغ و درهم و برهم دارند، حدود ۷۷ درصد بیشتر از دیگر افراد در معرض ابتلا به چاقی و اضافه وزن هستند. یکی از دلایل این موضوع آن است که افراد در یک آشپزخانه شلوغ و درهم و برهم سخت‌تر می‌توانند خوراکی‌های مناسب و سالم برای خوردن انتخاب کنند. هنگامی که فرد آشپزخانه خود را مرتب و سامان‌دهی کند، می‌تواند شاهد مزایای سلامتی هم‌چون کاهش وزن بدون نیاز به گرفتن رژیم باشد. هم‌چنین خلاص شدن از شر به هم ریختگی‌های یک آشپزخانه می‌تواند فرصتی مناسب برای دور ریختن مواد غذایی ناسالم باشد.

بعلاوه حمام و سرویس‌های بهداشتی محلی مناسب برای رشد باکتری‌های مضر هستند. با تمیز کردن مرتب آن‌ها در واقع احتمال ابتلا به انواع بیماری‌ها را کاهش داده و احتمال انتقال آلودگی‌ به لوازمی مانند مسواک را از بین می‌برید. تمیز کردن مرتب سرویس‌های بهداشتی هم‌چنین از رشد قارچ‌ها نیز جلوگیری می‌کند که در صورتی که به موقع و به درستی به آن نپردازید، کنترل آن در آینده بسیار دشوار خواهد شد. در عین حال تمام این تمیزکاری‌ها می‌تواند در مجموع به فعالیت بدنی بیشتر و در نتیجه بهبود سلامت جسم و روان منجر شود.

مرتب کردن حیاط و پرورش گل و گیاه

افرادی که بیشتر درگیر کارهای خانگی و آراستن حیاط هستند، حدود ۳۰ درصد کمتر از افرادی که کم‌تحرک هستند در معرض خطر سکته قلبی یا مغزی برای نخستین بار قرار دارند. علاوه بر آن ماده‌ای شیمیایی در علف‌های تازه بریده شده وجود دارد که باعث می‌شود افراد احساس راحتی و شادی بیشتری داشته باشند.

وقتی زمانی را در حیاط یا فضای سبز جلوی منزل‌تان کار و فعالیت می‌کنید با تعریق و سپس دوباره نوشیدن آب، بدنتان تمام سمومی را که در آن تجمع یافته از خود خارج می‌کند. اغلب اوقات افرادی که زمان زیادی را در این محیط می‌گذرانند و تعریق می‌کنند، پس از خنک شدن احساس کسب انرژی تازه‌ای خواهند داشت.

همچنین شرکت در فعالیت‌هایی که به طبیعت مربوط است می‌تواند به کاهش علائم افسردگی کمک کند. در یک مطالعه در نروژ گروهی از افراد مبتلا به انواع مختلف افسردگی هفته‌ای شش ساعت به امور باغبانی پرداختند. پس از گذشت چند ماه این افراد شاهد کاهش چشمگیر علائم افسردگی خود بوده و این بهبودی تا چند ماه پس از اتمام مطالعه نیز ادامه یافت. نکته جالب‌تر اینکه با پرورش سبزیجات می‌توانید از سبزیجات سالم و تازه‌ی باغچه خود نیز استفاده کنید.

انتهای پیام

منبع: فارس

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها