کد خبر: 619649
تاریخ انتشار :

چگونه خبر بارداری به فرزند اول بدهیم؟

بیتوته/ باردار هستید و در منزل بچه کوچک دیگری هم دارید؟ در چنین اوضاعی کاملا عادی است که از خودتان سوال کنید خبر بارداری به فرزند اول کی باید انجام شود و بگویید که منتظرید تا پچه دیگری به جمع خانواده شما اضافه شود. ما در این مقاله قصد داریم تا در مورد زمان و چگونگی دادن خبر بارداری به فرزند اول خانواده بپردازیم. پس با ما همراه شوید.

چگونه خبر بارداری به فرزند اول بدهیم؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

خبر بارداری به فرزند اول
فرزندان جدید خانواده
چنانچه فقط یک فرزند دارید، این پچه مرکز توجه به شما خواهد بود و شما نقطه اصلی تمرکز در دنیای او خواهید بود (لااقل برای ۳ سال ابتدای زندگی) با آمدن بچه جدیدی به خانواده، زندگی کودک قبلی عوض خواهد شد و باید به او کمک کنید تا برای قبول کردن عضو جدیدی از خانواده آماده شود. کلاً هر چه فاصله سنی میان خواهر و برادرها کمتر باشد، این دوره انتقالی سخت تر خواهد بود.
چنانچه فاصله آنها ۳ سال یا بیشتر باشد، فرزند بزرگتر کاملاً متکی به خود شده و در فعالیت های بیرون از منزل جا افتاده است. او با بچه های دیگر بازی می کند و با همسن و سالانش رابطه برقرار خواهد کرد.

با فرزند اولتان حرف بزنید

شاید به نظر کلیشه ای و خیلی آشکار بیاید ولی راحت ترین راه برای آماده سازی فرزند اولتان برای تغییرات در خانواده صحبت کردن است. می توانید از دختر یا پسرتان بپرسید که به نظرش چه اتفاقی دارد درون  خانواده می افتد.

چنانچه تصمیم به بچه دار شدن دارید و یا باردار هستید، مثلا می توانید درباره بچه توی شکمتان با فرزند اولتان صحبت کنید. اگر می خواهید کودکی را به فرزندی بپذیرید، حواستان باشد که فرزند اول نوپای شما میپرسد که از کجا آمده است.

بازگو کردن دوران نوزادی فرزند اول به او

هنگامی که در حال آماده‌ کردن لباس‌های نوزاد جدید هستید و وسایلش را آماده می‌کنید، شاید سری هم به لباس‌ها و وسایل کودک اول بزنید. تلاش کنید که آلبوم عکس‌های نوزادی او را بیاورید و با فرزندتان درمورد زمانی حرف بزنید که او نوزاد بوده است. به او بگویید که نوزادی ناز و دوست‌داشتنی بوده است و بودن نوزادی دیگر که شبیه او عزیز و خواستنی است، چه اندازه شیرین خواهد بود.

آگاهی دادن پیش از تولد

حتما پیش از متولد شدن نوزاد خبر بارداری خود را به کودک بدهید چون در غیر این صورت کودک با وارد شدن این نوزاد به کانون خانواده دچار ضربه روحی و عاطفی می شود و این نبود آگاهی او نوعی شوک را به او وارد می کند. برای او بگویید که خانواده از اعضای دیگری مثل خواهر و برادر هم تشکیل می شود و با وجود این ها است که معنی پیدا می کند. در اینجا باید دقت داشته باشید که برای گفتن خبر بارداری به فرزند اول نگویید که یک همبازی در راه است زیرا با آمدن نوزاد کودک می بیند که او همیشه خواب است و نمی تواند بازی کند.

یکی از موارد مهمی که والدین زمان دادن خبر بارداری به بچه ها با آن مواجه می شوند مشکل حسادت در بچه ها است که با آشنایی از شیوه های جلوگیری و درمان حسادت فرزند بزرگتر به کوچکتر می توانند در مقابل این مشکل عاطفی کودک بایستند.

از کودک نظرخواهی کنید

چنانچه قرار است برای نوزاد جدید اتاق بچینید و وسایلی بخرید حتماً از نظرات فرزند اول خود استفاده کنید. از خرید لباس تا اسباب بازی و دیگر وسایل نوزاد او را همراه کنید تا حس کند نقشی در تولد او داشته است. می‌توانید از او بخواهید یک وسیله به انتخاب و سلیقه کامل خود به عنوان هدیه برای خواهر یا برادرش بخرد تا موقع تولد به او بدهد. شما هم می‌توانید یک هدیه از طرف نوزاد برای فرزند تهیه و با تولدش به او بدهید.

 

منتظر کمی بداخلاقی باشید

کاملا عادی است که پس از دادن خبر بارداری به بچه اول شاهد احساسات گوناگونی از او باشید که شاید هر روز هم فرق داشته باشد.

یک روز از به دنیا آمدن بچه جدید خوشحال است، روز دیگر بهانه گیری می کند و می خواهد همه روز در بغل شما باشد.

زمانی که شکم مادر بزرگ تر می شود و جای بچه/های اول نمی شود، طبیعی است که او حس کند نوزاد مادرش را از او گرفته و دچار عصبانیت شود.

در مقابل عصبانیت او صبور باشید. به رفتارهای منفی او بی دقتی کنید. جواب بداخلاقی او را با مهربانی و در بغل گرفتن بدهید.

چنانچه نمی توانید فرزندتان را در آغوش بگیرید یا به علت بارداری دچار تهوع هستید، به او نگویید که همه اینها به خاطر نوزاد جدید است. در این صورت، فرزندتان حس می کند که نوزاد سبب ناراحتی و بیماری مادرش شده و از او نفرت پیدا میکند. در عوض بگویید که به خاطر مواظبت از خودتان نمی توانید دیگر او را از زمین بلند کنید و در بغل بگیرید ولی می توانید بنشینید و او را در آغوش بگیرید. 

مهم است که به صحبت های فرزندتان به خوبی گوش دهید و چنانچه از ورود نوزاد جدید شاد نیست، به او احساس بد بودن ندهید.

فرزند اولتان را مجبور به کاری که دوست ندارد نکنید

درمان حسادت فرزند اول به دوم باید کم کم انجام شود پس انتظار بیش از اندازه از یک کودک نوپا نداشته باشید.  بچه ها احتیاج به زمان دارند تا خودشان را با شرایط جدید عادت بدهند و حضور نوزاد را درک کنند. ولی خیلی زود با خواهر یا برادرشان اخت می گیرند و شروع به بازی کردن می کنند.

زمان ویژه ای برای کودک اول اختصاص دهید

یکی از اقدامات لازم در جهت آماده کردن فرزند اول برای فرزند دوم، در هنگامی است که با نوزاد از بیمارستان به منزل برمی‌گردید و باید روزهای دشوار اولیه را طی کنید. چرا روزهای دشوار؟ چون هیچ‌چیز مثل گذشته نیست و عادت‌کردن به شرایط جدید برای همه اعضای خانه دشوار است. در این روزها، باید حواستان را جمع کنید که وقتی را به کودک اول اختصاص دهید و بدون حضور نوزاد و با فرزند بزرگتر، وقت و زمانی را طی کنید.

استفاده از کمک یکی از اقوام یا دوستان برای نگهداری از فرزند اول فکر خوبی است. از یکی از اقوام یا دوستان بخواهید که در این روزها به فرزندتان قدری برسد و او را به تفریح ببرد تا شرایط عادی شود. البته تعادل را در نظر داشته باشید تا فرزند از خانه و فضای آن دور نشود و حس طردشدگی پیدا نکند. بعضی وقتها نیز از اقوام یا دوستان بخواهید که مراقب نوزاد باشند تا بتوانید کودک اول را بیرون ببرید، برایش بستنی بخرید و قدری با او گردش کنید.

 آیا وسایل فرزند اول را می شود به فرزند دوم داد؟

بهتر آن است که چنانچه از نظر مالی در این مورد مشکلی ندارید این کار را نکنید و هر چیز که مربوط به فرزند اول شما هست را به فرزند دوم ندهید.

ولی چنانچه مایلید این کار را انجام دهید: اولا این وسایل چنانچه برای بچه اول شما شناخته شده هست، حتما شکل و یا رنگش با موافقت او باید باید عوض کنید و چنانچه احتمالا از آن خبر ندارد مشکلی نیست که اشاره داشته باشید که برای تو بود و یا چنین و چنان. زیرا مشخص نیست که در ذهن او چه می‌گذرد.

به خصوص زمانی که کودکان آماده اند که فرزند تازه وارد را به عنوان جانشین خودشان تلقی کنند و بعضی وقتها به این نتیجه رسیده اند که من چون پسر و دختر خوبی نبوده ام و من را نمی خواهند، بچه ی دیگری را آوردند. پس زمانی که ببیند وسایل او به فرزند دیگری داده می شود احتمال دارد چنین نظری را در ذهن خودش پیدا کند و می تواند کاملاً او را گرفتار کند و اذیت کند.

به همین دلیل بهتر است که در این گونه موارد در صورت امکان آنچه که مال فرزند اول شماست در جایی برای مدتی تا چند سالگی او باقی بماند تا خیالش راحت شود که متعلقات او نیز همچنان برای او خواهد بود.

کودک ۷ سال به بالا

چنانچه فکر می کنی دادن خبر بارداری ات به کودک بالای هفت سال آسان تر است چون او دیگر بزرگ شده، دوباره فکر کن؛ او هنوز نیز بچه به حساب می آید. او یک کودک پرحرف و شیرین زبان به حساب می آید و از شانس تو برای مدت نسبتاً طولانی فقط شیرین زبان خانه هم بوده است.

مسئله بارداری ات را با او در میان بگذار اما در مورد احساسات او پیش داوری نکن مثلاً نگو: “فکر نکن که با آمدن او به تو بی توجهی می شود” یا عباراتی مانند این. این پیش داوری سبب می شود او حس حقیقی اش را از تو پنهان کند.

در آخر صحبتت از او بپرس که چه حسی دارد یا چنانچه متوجه شدی که از این مسئله خوشحال نیست دلیل نگرانی یا ناراحتی اش را جویا شو و او را مطمئن کن که به اندازه کافی برای او زمان می گذاری، به او محبت می کنی و عشق می ورزی و بچه جدید قرار نیست جای کسی را بگیرد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها