کد خبر: 622634
تاریخ انتشار :

بهترین کتاب‌های تاریخ معاصر ایران

در این مطلب سعی داریم به معرفی بهترین کتاب‌های تاریخ معاصر ایران بپردازیم. برای آشنایی بیشتر با آن‌ها در ادامه با ما همراه باشید.

بهترین کتاب‌های تاریخ معاصر ایران
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

بهترین کتاب‌های تاریخ معاصر ایران کدام‌ها است؟ خواندن چه کتاب‌های تاریخی می‌تواند به خوبی ما را با وقایع تاریخی آشنا کند؟ چه انتشاراتی بهترین کتاب‌های تاریخ معاصر ایران را منتشر کرده است. تاریخ معاصر ایران همزمان با تشکیل سلسله قاجار توسط آقا محمدخان قاجار آغاز می‌شود و با حکومت پهلوی ادامه پیدا می‌کند و در نهایت به پیروزی انقلاب اسلامی می‌انجامد و ادامه دارد. از همان ابتدای پادشاهی ناصرالدین شاه قاجار مردم نارضایتی خود را از ظلم و وابستگی حکومت نشان دادند. سپس پس از اینکه دارالفنون تأسیس شد آشنایی ایرانیان با تغییر و تحولات جهانی حکومت استبدادی به پایان رسید. در این مطلب سعی داریم به معرفی بهترین کتاب‌های تاریخ معاصر ایران بپردازیم. برای آشنایی بیشتر با آن‌ها در ادامه با ما همراه باشید.

نشر ماهی یکی از انتشارات موفق و به نام ایرانی است، انتشارات ماهی کتاب‌های مختلفی را منتشر کرده است که از این میان می‌توان کتاب‌های تاریخ معاصر ایران را به عنوان یکی از دسته کتاب‌های موفق این انتشارات در نظر گرفت. در ادامه بیشتر در رابطه با بهترین کتاب‌های تاریخ معاصر ایران صحبت خواهیم کرد. از جمله این کتاب‌ها می‌توان به کتاب‌های در زمانه پنج شاه، سیمای احمد شاه قاجار، بر بال بحران، اختناق ایران، ایران و جنگ جهانی اول و... اشاره کرد.

معرفی برترین کتاب‌های تاریخ معاصر ایران

هدف نشرماهی پس از تأسیس در سال 1380 تولید آثار متعدد در عرصه تاریخ معاصر ایران بوده است. با همکاری مترجمان کارآزموده آثار با ارزشی را در حوزه ادبیات و تاریخ انتخاب و انتشار داده است. در این مطلب می‌خواهیم کتاب‌های تاریخ معاصر ایران موجود در نشر ماهی را معرفی کنیم. برای کسب آگاهی و همچنین آشنایی بیشتر با ما همراه باشید. کتاب‌هایی مانند در زمانه پنج شاه، سیمای احمدشاه قاجار، بر بال بحران، اختناق ایران، کتاب کلنل پسیان، عهد قاجار، ایران و جنگ جهانی اول، کتاب کودتاهای ایران، عشقی و ماه عسل ایرانی از جمله کتاب‌های تاریخ معاصر نشرماهی هستند.

کتاب در زمانه پنچ شاه

حسن ارفع نویسنده کتاب و فرزند پرنس ارفع‌الدوله و از رجال نظامی برجسته دوران پهلوی است. در واقع خاطرات او از کودکی تا سال 1341 در این کتاب آورده شده است. همچنین از دیگر موضاعات مهم که در این کتاب به آن‌ها اشاره شده است می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

گذراندن سال‌های کودکی در فرانسه، تحصیل در دانشکده افسری ترکیه، سال‌های جنگ جهانی اول، ورود به ایران و پیوستن به ارتش، داستان کوتای سوم اسفند، سال‌های حکومت رضاشاه و سرکوب ایلات و عشایر، آغاز جنگ جهانی دوم و اشغال ایران، سال‌های آشفته پس از جنگ، نشستن بر مسند ریاست ستادکل ارتش و ماجرای پیشه‌وری و کودتای 28 مرداد.

در این کتاب علاوه بر خاطرات امان الله جهانبانی و بنیان گذاران ارتش نوین، به وضعیت ایران در دوران گذار نیز پرداخته شده است.

کتاب سیمای احمدشاه قاجار

موضوعی که در این کتاب به آن پرداخته شده است روزگار آخرین پادشاه قاجار از تولد تا پایان دوره قاجار در اسفند 1229 است. سیمای احمد شاه قاجار دو کتاب است که کتاب اول در چهار بخش تنظیم شده است (تربیت دوران کودکی احمدشاه، از قرارداد 1907 تا قرارداد 1919، احمدشاه در فرنگ، بازگشت احمدشاه از فرنگ و سقوط وثوق‌الدوله) و کتاب دوم در دو بخش (شب تاریک و بیم موج، از تشکیل کابینه سپهدار تا کودتای سوم اسفند) تنظیم شده است.

2

کتاب بر بال بحران

بر بال بحران از دیگر کتاب‌های تاریخ معاصر ایران است که در آن به زندگی سیاسی علی امینی پرداخته شده است. علی امینی را می‌توان یکی از مردان سیاسی ایران در عصر پهلوی دانست که در این دوره بسیار مهم و تاثیرگذار بوده است. اشراف زاده جدید قاجار که رویای نخست وزیری را از کودکی تا به حال در سر می‌پروراند، کار سیاسی خود را با معاونت قوام السلطنه آغاز کرد. در نهایت پس از عضویت در کابینه‌های دکتر مصدق، سپهبد زاهدی و حسین علا، در سال‌های بحرانی 41-1340 به نخست وزیری رسید. بخش‌هایی از این کتاب را اعتراضات، اعتصابات، تظاهرات، راهپیمایی‌ها و وضعیت بحرانی اواخر سال 1356 همانند بهمنی عظیم تشکیل داده است که این امر دکتر علی امینی را وادار کرد که وارد صحنه سیاست شود.

کتاب اختناق ایران

کتاب اختناق ایران اثری از مورگان شوستر است. چاپ اول این کتاب در پاییز سال 1386 بوده و توسط حسن افشار ترجمه شده است. این کتاب به داستان دیپلماسی اروپایی و دسیسه بازی شرقی می‌پردازد که باعث شد حقوق ملی دوازده میلیون مسلمان سلب شود. مورگان شوستر در سال 1911 سمت خزانه‌دار کل را در ایران بر عهده گرفت. حضور او و اقداماتی که انجام داده بود علاوه بر اینکه مخالفت روسیه و انگلستان را به همراه داشت، باعث شد دولت روسیه ایران را به حمله نظامی تهدید کند. خروج شوستر از ایران از موارد مهم و اصلی اولتیماتیوم روسیه بود.

کتاب کلنل پسیان

استفانی کرونین نویسنده کلنل پسیان و ناسیونالیسم انقلابی در ایران است. در این کتاب به قیام محمدتقی خان پسیان، چهره انقلابی، از فروردین تا مهرماه 1300 شمسی پرداخته شده است. همچنین نشان دهنده چهره مرد انقلابی در جوانی است که با قواعد علمی ارتش‌های آمریکایی کاملاً آشنا است. محمد تقی خان پسیان، چهره درخشان میهن پرستی که از دستگاهی نظامی برخاسته بود و افسری تحصیل کرده و دنیا دیده بود که بیش از هر چیز نماد ناسیونالیسم بود.

3

کتاب عهد قاجار

عهد قاجار اثری به نویسندگی ونسا مارتین و به ترجمه حسن زنگنه است. عهد قاجار کتابی با آرایی تازه است که در آن به دولت و جامعه ایران در دوره قاجار اشاره شده است. علاوه بر این پژوهشی گسترده با موضوع گروه‌های اجتماعی فرودست در ایران دوران محمد شاه و ناصرالدین شاه است. این کتاب چانه زنی و مذاکره این گروه‌ها را برای دستیابی به اهدافشان نشان می‌دهد. زیرا از قدرت زیادی برخودار نبودند و ترجیح می‌دانند مسائل را با مذاکره حل کنند.

کتاب ایران و جنگ جهانی اول

استفانی کرونین به عنوان پژوهشگری سرشناس در تحقیقات تاریخ معاصر ایران شناخته می‌شود. از مهم‌ترین رویدادهای سیاسی در تاریخ جهان در قرن بیستم آغاز جنگ جهانی اول و پیامدهای آن محسوب می‌شود. این جنگ پیامدهای مهمی چون سقوط امپراتوری‌های اتریش- مجارستان، عثمانی و روسیه و از پی آن ظهور جمهوری اتریش، پادشاهی مجارستان، اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی و جمهوری کمالیستی در ترکیه را دارد.

کتاب کودتاهای ایران

کتاب کودتاهای ایران به نویسندگی دکتر سهراب یزدانی استاد گروه تاریخ دانشگاه خوارزمی است. در معرفی این کتاب می‌توان به کودتای نظامی اشاره کرد که از آغاز پیدایش تاکنون به روشی تبدیل شده است که از طریق آن می‌توان به تغییر دولت بدل پرداخت. سهراب یزدانی در این کتاب سعی کرده است به سوالاتی درباره تجربه ایران در زمینه کودتا، کودتاهای رخ داده در این سرزمین، علت وقوع کودتاها، و دیگر سؤالات این چنینی پاسخ دهد.

کتاب عشقی؛ کتاب مهم تاریخ معاصر ایران

محمد قائد نویسنده، مترجم و روزنامه نگار در سال 1329 در شیراز متولد شده است. او از سال 1348 تا 1352 تحصیل خود را در رشته روانشناسی در دانشگاه شیراز ادامه داده است. عشقی دوسال داشت که ناصرالدین شاه قاجار ترور شد و در سن 29 سالگی او، رضاخان سردار سپه به ریاست هیئت الوزرا رسید. در 21 سالگی نامه عشقی در همدان منتشر شد و در 26 سالگی اپرای ایران را در اصفهان به روی صحنه برد. در 27 سالگی اولین شماره روزنامه قرن بیستم را منتشر کرد و در 30 سالگی کشته شد. محمد قائد در این کتاب سعی کرده است به روایتی از زندگی و مرگ عشقی بپردازد.

مهم‌ترین کتاب تاریخ معاصر؛ کتاب ماه عسل ایرانی

ویلهلم لیتن نویسنده کتاب ماه عسل ایرانی و پرویز رجبی مترجم آن است. این کتاب همانند یک دفتر خاطرات است. گزارش‌های روزانه ویلهم لیتن، دیپلمات آلمانی، گاهی آنقدر صمیمانه و خالص می‌شود که حس حضور در آن را القا می‌کند. ازداوج لیتن در سال 1913 با دوشیزه‌ای آلمانی در تهران بود. زمانی که قصد داشت به ماه عسل برود توسط سفیر آلمان مأمور تأسیس کنسولگری این کشور در تبریز و تصدی آن شد. برای خرید کتاب‌های تاریخ معاصر ایران کافی است به وب سایت نشر ماهی مراجعه کنید.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها