کد خبر: 625299
تاریخ انتشار :

4 کلید طلایی برای تبدیل‌ شادی به‌ عادت در زندگی

خراسان/ شادی بادوام چیزی است که خیلی از ما به دنبال آن هستیم؛ رویایی در سر داریم که فکر می‌کنیم اگر به آن برسیم، برای همیشه یک شادی با دوام خواهیم داشت. اشتباه ما این است که خوشحالی را در پدیده‌های بیرونی جست‌وجو می‌کنیم؛ در حالی که رضایت از خود سهم زیادی در این احساس دارد. در این مطلب می‌خواهیم کمی عمیق‌تر به موضوع شادی بپردازیم و ببینیم آیا شادی که به دنبال یک اتفاق یا مجموعه شرایط به دست می‌آوریم بادوام، پایدار و همیشگی است؟ اگر نیست چه باید کرد؟

4 کلید طلایی برای تبدیل‌ شادی به‌ عادت در زندگی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

عادت همیشه در تکرار است
40 سال پیش روی آدم‌هایی که در قرعه‌کشی برنده شدند و کسانی که بر اثر حادثه یا تصادف عضوی از بدن‌شان را از دست دادند یک تحقیق گسترده انجام شد. نتیجه تحقیق این را نشان می‌داد که برندگان بعد از یک دوره کوتاه شادی، برمی‌گردند به همان روحیه و خلق و خوی همیشگی و سطح شادی و رضایت از زندگی آن‌ها پایین می‌آید و می‌رسد به همان جایی که همیشه بود. از آن طرف هم سطح ناامیدی کسانی که تصادف کردند ثابت نمی‌ماند و بعد از یک دوره‌ افسردگی و بدحالی، سطح رضایت از زندگی برمی‌گردد به دوره‌ پیش از تصادف. بنابراین عامل بیرونی هر قدر هم مهم و بزرگ باشد، به سختی می‌تواند عادت‌های ما را تغییر دهد و از ما انسان دیگری بسازد. به همین دلیل است که آدم‌ها به دنبال این هستند که رضایت از خود را تبدیل به برنامه ثابت زندگی کنند و تمایل به دانستن چیزهایی دارند که به آن‌ها بگوید چگونه این کار میسر می‌شود؟
 اصول مواجهه با فکرهای منفی
روند تکامل و میل به بقا باعث شده که توجه ما به تجربیات بد بیشتر از تجربیات خوب باشد. اما چطور می‌شود این را مهار و کاری کرد که کل ذهن به تسخیر افکار منفی درنیاید؟ چطور می‌شود با فکرهای منفی مواجه شد و سطح شادی را در زندگی روزمره بیشتر کرد تا تبدیل به عادت شود؟ چند توصیه در این باره وجود دارد:
 فرار نکنید| وقتی گرفتار فکرهای منفی می‌شویم، بهتر است از آن‌ها فرار نکنیم چون این مقاومت اتفاقا باعث می‌شود که بیشتر درگیر باشیم. کاری که می‌توانیم انجام بدهیم این است که نگرانی‌های‌مان را به زبان بیاوریم تا از چیزهای درهم و مبهم تبدیل به چیزهای قابل بیان و واقعی بشوند.
 دوست خودتان باشید| توصیه‌ بعدی این که با خودمان مثل یک دوست رفتار کنیم. وقتی به خودمان حس منفی داریم، بپرسیم اگر دوستی چنین حسی درباره خودش داشت به او چه توصیه‌ای می‌کردیم؟ سعی کنیم آن توصیه را برای خودمان به کار بگیریم.
 کنترل تنفس| مطالعات نشان داده روش‌های تنفسی می‌توانند به کاهش علایم مرتبط با اضطراب، بی‌خوابی، اختلال استرس بعد از حادثه، افسردگی و اختلال کمبود توجه کمک کنند.
 حرکت کنید| وقتی از جا بلند می‌شویم و حرکت می‌کنیم حال ما بهتر از زمانی است که بی‌حرکت نشسته ایم. یک مطالعه روی کاربران تلفن همراه نشان داده است، آدم‌ها وقتی راه می‌روند بیشتر از وقتی که نشسته اند یا دراز کشیده هستند، احساس خوشبختی دارند. لازم نیست برای راه رفتن برنامه‌ریزی بکنیم بلکه یک پیاده‌روی آرام باعث می‌شود روحیه‌ بهتری پیدا کنیم. البته نکته مبهم این است که نمی‌دانیم آیا حرکت کردن باعث خوشحالی‌ می‌شود یا این افراد خوشحال هستند که بیشتر حرکت می‌کنند؟
در تهیه این مطلب از «بی پلاس» کمک گرفته شده است
نویسنده : مارال مرادی | روزنامه نگار

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها