کد خبر: 13302
تاریخ انتشار :

تغییر لباس و خانه نشینی روحانیون در زمان رضاخان

تغییر لباس و خانه نشینی روحانیون در زمان رضاخان
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه، در زمان رضاشاه، قبل از آنکه طرح تغییر لباس و برسر گذاشتن کلاه شاپو به مرحله اجرا درآید برای جلوگیری از مخالفت روحانیون، نخست دولت اعلام کرد به دلیل اینکه اشخاص غیرروحانی یا روحانی نمایان نتوانند از پوشیدن لباس و عمامه سوءاستفاده کنند، باید اشخاصی که به این لباس ملبس هستند، از دو نفر از مراجع گواهی بگیرند که آیا برای پوشیدن لباس روحانیت صلاحیت دارند یا نه و مجتهدان نیز شهادت نام بدهند. سپس روحانیون گواهی را به وزارت معارف ببرند و اجازه پوشیدن این لباس را دریافت کنند. دولت بدین ترتیب در مورد کسانی که دارای عمامه بودند سخت گیری‌هایی نمود. پس از آن افراد دارای عمامه یا لباس روحانیت، یا در معابر رفت و آمد نمی‌کردند و در خانه می‌ماندند و یا اگر در معابر رفت و آمد می‌کردند گرفتار نیروهای پلیس می‌شدند

در اوایل سال ۱۳۱٤ رضا‌خان دستور داد مردها کلاه شاپو را بر سر بگذارند و زن‌ها بدون چادر از خانه خارج شوند. پاسبان‌ها اجازه داشتند چادرها و روسری‌ها را از سر زنان بکشند.

کوچه و خیابان صحنه جنایت و فجایع رقت‌باری بود و همه روزه صدها زن بی‌دفاع مورد حمله پاسبان‌ها قرار می‌گرفتند. زنانی که به هیچ وجه نمی‌خواستند بدون حجاب از خانه خارج شوند، تصمیم گرفتند در خانه بمانند و برای عده‌ای این خانه‌نشینی تا رفتن رضا شاه ادامه داشت.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها