کد خبر: 13309
تاریخ انتشار :

انتشار مطلب علیه کاندیداها دال بر انصراف در رسانه ها و اینترنت ممنوع است

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نمایدگان مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری در جلسه نوبت عصر روز یکشنبه مجلس در بررسی ماده 18 مقرر کردند ماده 74 قانون انتخابات ریاست جمهوری به شرح ذیل اصلاح می شود:

در ماده 74 کلیه رسانه های دیداری و شنیداری و مکتوب و الکترونیک و سایر شبکه های مجازی، حق ندارند آگهی یا مطالبی علیه نامزدهای انتخاباتی درج کنند یا مطالبی بنویسند که دال بر انصراف گروه یا اشخاصی از نامزدهای معین باشد. در صورت وقوع این تخلف نامزدهای مزبور حق دارند پاسخ خود را ظرف 18 ساعت پس از انتشار ، به وسیله وزارت کشور به رسانه مزبور بدهند و رسانه مزبور مکلف به نشر فوری آن در اولین زمان ممکن است.

در صورتی که رسانه مزبور قبل از ساعات ممنوعیت تبلیغاتی اطلاع رسانی نکند یا منتشر نشود ، مدیر مسئول آن باید با هزینه خود پاسخ نامزد را به روزنامه یا مجله همتراز که قبل از ممنوعیت تبلیغات چاپ می شود، ارسال نماید و آن نشریه مکلف به درج آن در اولین چاپ نشریه است.

74 قانون فعلی انتخابات ریاست جمهوری به این شرح است:

مسئولان نشریات حق ندارند از سه روز قبل از اخذ رای ، آگهی یا مطالبی علیه نامزدهای انتخاباتی درج کنند و یا مطالبی بنویسند که دال بر انصراف گروه یا اشخاصی از نامزدهای معین باشد و در هر صورت نامزدها حق دارند پاسخ خود را ظرف 18 ساعت پس از انتشار به وسیله وزارت کشور به روزنامه مزبور بدهند و روزنامه مکلف به چاپ فوری آن قبل از زمان ممنوعیت طبق قانون مطبوعات است.

در صورتی که آن نشریه قبل از ساعات ممنوعیت تبلیغاتی منتشر نشود مسئول آن باید با هزینه خود پاسخ نامزد را به روزنامه یا مجله ای که در غیر مدت ممنوعیت چاپ می شود ارسال دارد و آن نشریه مکلف به درج آن در اولین چاپ نشریه خواهد بود. انتشار این گونه مطالب در غیر مطبوعات نیز در مدت 3 روز قبل از اخذ رای ممنوع است و نامزد معترض حق دارد در زمان قبل از ممنوعیت تبلیغات، نظر خود را منتشر کند.

هتک حرمت شدگان در مناظره‌های انتخاباتی در صدا و سیما فرصت احقاق حق دارند بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی سازمان صداوسیما موظف شد، با تشخیص کمیسیون بررسی تبلیغات به میزان مناسب و به صورت ضبط شده به کسانیکه نسبت به آنها در برنامه های تبلیغاتی رادیویی و تلویزیونی هتک حرمت شده است، فرصت احقاق حق بدهد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت عصر روز یکشنبه در ادامه بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری در ماده 17 مقرر کردند که ماده 64 این قانون به شرح زیر اصلاح گردد:

ماده 64- چنانچه به تشخیص کمیسیون بررسی تبلیغات، برنامه تبلیغات ضبط شده کاندیداها در برگیرنده مطالب توهین آمیز یا هتک حرمت سایر کاندیداها یا دیگر افراد و یا مغایر قوانین باشد، سازمان صدا و سیمای جموری اسلامی ایران موظف به حذف این مطالب است و در صورتیکه ضمن پخش برنامه زنده ای مواد مذکور از سوی هر یک از نامزدهای انتخابات یا نماینده آنها واقع شود، سازمان موظف است با تشخیص کمیسیون بررسی تبلیغات به میزان مناسب و به صورت ضبط شده فرصت احقاق حق بدهد.

نمایندگان مجلس با 152 رای موافق، 22 رای مخالف، 11 رای ممتنع از 223 نماینده حاضر این ماده را به تصویب رساندند.

در ماده 64 قانون فعلی انتخابات آمده است، برنامه تبلیغاتی رادیو- تلویزیونی نامزدها باید ضبط شود.

بر اساس این گزارش، در آغاز بررسی این ماده ابتدا پیشنهاد حذف کل مطرح شد که نمایندگان با آن مخالفت کردند، سپس احمد توکلی پیشنهاد حذف سه سطر اول این ماده را ارائه کرد.

نماینده تهران، معتقد بود فرض بر این است کسانیکه کاندیدای ریاست جمهوری می شوند صلاحیت دارند شخص دوم مملکت شوند و مدیر و مدبر تلقی می شوند، علی‌القاعده کار خلاف نمی کنند.

وی افزود: تجربه تلخ سال 88 که یک کاندیدا سه رقیب خود را استهزاء کرد، زمینه ای فراهم کرد و مشکلاتی بوجود آمد آنها که ادعای قانون مداری می کردند نیز قانون شکنانه کشور را دچار مسائلی کردند که آثار مضری برای کشور داشت و خودشان الان نمی توانند هیچگاه در انتخابات شرکت کنند.

توکلی گفت: اما این حادثه تلخ نباید باعث شود چوب حراج به هر شخصیتی که خود را کاندیدا می کند، بزنیم.

وی ادامه داد: کسی که می خواهد در این کشور سکاندار قوه مجریه کشور باشد و حیثیت مردم را حفظ کند و مجری قانون اساسی باشد، نباید کسی بالای سرش باشد که بگوید تو تشخیص نمی دهی چه چیزی تهمت است و چه چیزی خلاف قانون اساسی.

توکلی از نمایندگان خواست، به حذف سه سطر اول این ماده رای دهند تا حق ارزیابی سخن کسی که در معرض مقام دوم کشور شدن است، از کسانیکه چند برابر پایین تر از او هستند، گرفته شود. نمایندگان مجلس با این پیشنهاد توکلی موافقت نکردند.

پس از آن پیشنهادات حذف جزء و عبارتی مطرح شد که از جمله آن «پخش برنامه زنده» بود و پیشنهاددهندگان معتقد بودند، همه برنامه‌های رادیو- تلویزیونی نامزدها باید ضبط شود تا در صورت بیان مطالب توهین آمیز امکان پخش آن نباشد.

مرتضوی، معاون سیاسی وزیر کشور با این پیشنهاد مخالفت کرد او معتقد بود این شیوه شور و هیجان انتخاباتی را می گیرد.

نمایندگان مجلس با اعمال 2 رفع ابهام از این طرح آن را به تصویب رساندند.

مجازات رسانه های متخلف در انتخابات ریاست جمهوری مشخص شد براساس مصوبه مجلس در طرح اصلاح قانون انتخابات، رسانه های متخلف از قانون انتخابات ریاست جمهوری به شلاق تا ۷۴ ضربه محکوم می شوند.

نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز یکشنبه مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی طرح اصلاح انتخابات ریاست جمهوری ماده ۲۱ این طرح را با ۱۲۸ رأی موافق، ۲۷ رأی مخالف و ۱۲ رأی ممتنع تصویب کردند. ماده ۲۱ - ماده ۹۱ قانون به شرح ذیل اصلاح می گردد: ماده ۹۱- مجازات تخلف از ماده ۷۴، تعطیل نشریه یا سایت خبری از ۱ تا ۳ ماه است و نویسنده مقاله در صورتی که نویسنده مشخص باشد یا مدیر نشریه یا سایت خبری یا مرکز ارسال پیامک و شبکه های مجازی در صورتی که نویسنده مشخص نباشد به شلاق تا ۷۴ ضربه محکوم می گردد. ماده ۹۱ در قانون قبلی انتخابات ریاست جمهوری به شرح ذیل بود: ‌ماده ۹۱ - مجازات تخلف از ماده (۷۴) تعطیل نشریه از یک تا سه ماه خواهد بود و نویسنده مقاله (‌در صورتی که معلوم باشد) و مدیر نشریه (‌در‌صورتی که نویسنده مشخص نباشد) تا هفتادوچهار ضربه شلاق محکوم می‌گردد و همچنین کسی که از طریق غیر مطبوعات اعمال فوق را مرتکب شود به مجازات تا هفتادوچهار ضربه شلاق محکوم خواهد شد. در ماده ۷۴ آمده است : مطبوعات و نشریات حق ندارند از سه روز قبل از اخذ رأی ، آگهی یا مطالبی علیه نامزدهای انتخاباتی درج کنند و یا مطلبی بنویسند که دال بر انصراف گروه یا اشخاصی از نامزدهای معین باشد و در هر صورت نامزدها حق دارند پاسخ خود را ظرف 18 ساعت پس از انتشار بوسیله وزارت کشور به روزنامه مزبور بدهند و روزنامه مکلف به چاپ فوری آن قبل از زمان ممنوعیت طبق قانون مطبوعات می باشد . در صورتی که آن نشریه قبل از ساعات ممنوعیت تبلیغاتی منتشر نشود مسئول آن باید با هزینه خود پاسخ نامزد را به روزنامه یا مجله ای که در غیر مدت ممنوعیت چاپ می شود ارسال دارد و آن نشریه مکلف به درج آن در اولین چاپ نشریه خواهد بود . انتشار این گونه مطالب در غیر مطبوعات نیز در مدت سه روز قبل از روز اخذ رأی ممنوع است و نامزد معترض حق دارد در زمان قبل از ممنوعیت تبلیغات ، نظر خود را منتشر نماید .

مجازات حبس برای متخلفان تبلیغ انتخاباتی رادیو و تلویزیونی له یا علیه نامزدها بر اساس مصوبه مجلس مجازات متخلفان تبلیغ انتخاباتی له با علیه نامزدها از طریق رادیو و تلویزیون یک تا ۶ ماه حبس مشخص شد.

نمایندگان در نشست علنی امروز یکشنبه مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری، ماده ۲۰ این طرح را با ۱۲۳ رای موافق و ۱۷ رای مخالف تصویب کردند. براساس این اصلاحیه ماده ۸۸ قانون انتخابات ریاست جمهوری به شرح زیر اصلاح می شود: متخلفان از موارد مندرج در ماده (۶۸) و تبصره‌های آن و کسانی ‌که از طریق رادیو و تلویزیون تبلیغ انتخاباتی له یا علیه یکی از نامزدهای انتخاباتی نمایند و همچنین مسئولان مستقیم برنامه‌های مربوطه به مجازات حبس از یک تا ۶ ماه محکوم می‌شوند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها