کد خبر: 23809
تاریخ انتشار :

«محمد هادی کریمی» از نوروز می‌گوید/ پرداختن به آئین‌ها باید همراه ریشه‌هایش باشد

«محمد هادی کریمی» از نوروز می‌گوید/ پرداختن به آئین‌ها باید همراه ریشه‌هایش باشد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

دکتر محمد هادی کریمی بیشتر از آن که به عنوان کارگردان شناخته شده باشد به عنوان روزنامه‌نگار و فیلمنامه نویس در بین اهالی سینما شناخته می‌شود. کریمی که با فیلم «بشارت به یک شهروند هزاره سوم» در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت در گفتگو با خبرنگار نامه در پاسخ به این سوال که آیا تا به حال در ایام نوروز و یا نزدیک به این ایام مشغول کار و فیلمبرداری بوده یا خیر گفت: بله فیلم «برف روی شیروانی داغ» تا اواخر اسفند سال 88 کار شد و به دلیل اینکه همه دوستان می‌خواستند ایام عید و نوروز در منزل کنار خانواده باشند، زمان فیلمبرداری طوری تمام شد که 4 روز مانده به عید کار را به اتمام رساندیم و همه درکنار خانواده سال را تحویل کردند.

وی با اشاره به اینکه آئین‌های نوروز برایش ارزشمند هستند و تا جایی که بتواند آنها را به جا می‌آورد ادامه داد: در واقع آئین‌هایی از نوروز را که زیبایی خودش را حفظ کرده و هنوز کارآمد و به روز است و برای آرامش روحی خودم و اطرافیانم لازم است را به جا می‌آورم.

کارگردان فیلم «غیرمنتظره» درپاسخ به این سوال که چرا فیلمی که خاص درباره آداب و رسوم نوروز باشد نداریم اظهار کرد: اینکه فیلمی راجع به یک مراسم آئینی صرف ساخته شود در حقیقت نشان دادن یک تصویر واقع‌نگاری است برای نسل‌های آینده. هر چیزی در طبیعت روحی دارد، عید یک آئینی است و هر آئینی یک روحی دارد، اگر هر آئینی از روح خودش تهی شود به یک سری رفتارهایی که خیلی توجیهی ندارند تبدیل می‌شود. ما اگر فاکتور نو شدن را از عید برداشت کنیم باید افکارمان نو شود، آدم جدیدی شویم و حالمان نو شود یعنی باید ایمانمان را هم به خداوند نو و تازه کنیم. به طبیعت و همه چیزهایی که در زندگیمان وجود دارد احترام بگذاریم. در واقع روح جشن نوروز نو شدن و متحول شدن است و اگر فیلمی بسازیم که روح آن درباره نو شدن نباشد، می‌توان گفت آن قصه با نوعی مرگ، سستی و رخوت همراه است و معلوم است تصاویری که ثبت شده فاقد آن جان و روحی است که وجود دارد. درکارهای نمایشی ما چه در تلویزیون، چه تئاتر و چه سینما پرداختن به آئین‌ها همواره باید با پرداختن به ریشه‌ها همراه باشد که کمتر در این زمینه اثری درخور دیده شده است.

وی عنوان کرد: ممکن است هیچ خاطره فردی یا شخصی اینقدر در مقابل خاطره جمعی با شکوه نباشد، رجعتی که درکل طبیعت اتفاق می‌افتد مثل یک رستاخیز است هر کدام ما در گذشت زمان یک حس نوستالژیک به ایام گذشته پیدا می‌کنیم و به مرور زمان اسیر آن می‌شویم. کارگردان فیلم «بشارت به یک شهروند هزاره سوم» همچنین درخصوص این فیلم خاطرنشان کرد: در واقع این فیلم بشارت به امید است. در مورد برخی از مسائلی که در جامعه وجود دارد نمی‌توان چشم‌پوشی کرد. من نیاز درونی خودم دیدم که این فیلم را بسازم چون که انسان در هر شرایطی نباید امید خود را از دست بدهد و اگر فیلم تلخ و سیاه است، به این خاطر است که حقایقی را دارد بازگو می‌کند که ما در زندگی می‌بینیم.

وی ادامه داد: این فیلم درام شخصیت‌محور است و یک فیلم اجتماعی یا پلیسی نیست. می‌خواستم در فیلم بگویم که فقط گرایش به شیطان محدود به ستاره پنچ پر و یا از این دست مسائل نیست. وقتی کسی گرایش به میز و صفرهای بانکی خود نیز پیدا می‌کند در حقیقت گرایش به شیطان پیدا کرده است.

هادی کریمی خاطرنشان کرد: این فیلم برای مخاطبان در سال 91 ساخته شده است و قرار است در سال 92 اکران شود. تمام تلاش ما این بود چیزی را که جای خالی آن در سینما وجود دارد نمایش دهیم و در نحوه و فرم جدید داستان‌گویی سعی کردیم چیزی را کم نگذاریم. این فیلم نوعی از درام شخصیت‌محور است که باید بیشتر در سینما به آن بپردازیم.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها