کد خبر: 616724
تاریخ انتشار :

پدر داماد احمدی‌نژاد:او درباره حوادث آبان98 حکومت را مقصر می‌داند/ داوری برای دستگاه‌های امنیتی کار می‌کند / احمدی نژاد می‌آید و ۴۰ میلیون رای دارد

پدر داماد رئیس جمهور پیشین کشورمان می‌گوید: احمدی‌نژاد برای انتخابات ۱۴۰۰ برنامه قطعی دارد و اگر بیاید حدود ۳۷ تا ۴۰ میلیون رای خواهد آورد و در برنامه خود، طرح عبور از سنگلاخ را در دستور کار قرار داده است.

پدر داماد احمدی‌نژاد:او درباره حوادث آبان98 حکومت را مقصر می‌داند/ داوری برای دستگاه‌های امنیتی کار می‌کند / احمدی نژاد می‌آید و ۴۰ میلیون رای دارد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

احمد خورشیدی آذر، رئیس اندیشکده مطالعاتی در گفت‌وگویی به سوالاتی درمورد انتخابات ۱۴۰۰، نسبت محمود احمدی نژاد و اطرافیانش با این انتخابات، ادعاهای جدید عبدالرضا داوری، محکومیت‌های اطرافیان احمدی نژاد و… پاسخ داد.

بخش‌هایی از گفت‌وگو:

طرح احمدی‌نژاد برای ۱۴۰۰ عبور از سنگلاخ است

احمدی‌نژاد لشگر یک نفره است

جریان انحرافی را فرد منحرفی مثل هاشمی گفت

داوری برای دستگاه‌های امنیتی کار می‌کند

احمدی‌نژاد بیاید ۳۷ تا ۴۰ میلیون رای می‌آورد

موضع احمدی‌نژاد درباره حوادث آبان و سقوط هواپیمای اوکراینی: حکومت را مقصر می‌داند

رهبری به احمدی‌نژاد گفت: «تمام سخنرانی‌های تو را گوش می‌دهم»

جبران خون آبان ۹۸ با کرام‌الکاتبین است.

متن کامل گفتگو با سردار احمد خورشیدی آذر را در زیر می‌خوانید:

 آقای خورشیدی شما نظامی هستید؟

خورشیدی: من پاسدار بودم و الان هم پاسدار بازنشسته‌ام.

عضو سپاه بودید؟

بله.

شما در دوره جنگ بودید؟

۹۱ ماه از اول تا آخر بودم.

آشنایی شما با آقای احمدی نژاد از کجا شکل گرفت؟

من ایشان را در جنگ کردستان از سال ۶۵ می‌شناختم.

از آن دوره با ایشان ارتباط‌ دارید؟

بله

چه زمانی ارتباط فامیلی با آقای احمدی نژاد برقرار کردید؟

اواخر سال ۸۳ قبل از ریاست جمهوری ایشان.

ارتباطتان چطور است؟

خوب است.

آقای احمدی نژاد از داماد راضی هستند یا نه؟

ان شاءالله که راضی‌اند.

دو ماه دیگر انتخابات ریاست جمهوری آغاز می‌شود. چندین نفر از مدیران دولتی آقای احمدی نژاد مثل آقایان دهقان، قاسمی، جلیلی و … افرادی هستند که گمانه زنی می‌شود برای انتخابات ریاست جمهوری می‌آیند. با توجه به اینکه آقای احمدی نژاد به طور قطعی اعلام نکردند که برای ۱۴۰۰ می‌آیند، آیا با آقای احمدی نژاد ارتباطی داشته‌اند برای اینکه در انتخابات بیایند یا نه؟‌

نه. تصمیم خودشان بوده است.

آقای احمدی نژاد نظری درباره‌ی آ‌ن‌ها داشته است؟

نه نداشته است.

با آن ها در این اواخر دیداری داشته‌اند؟

فکر نمی‌کنم. تا آنجا که به خاطر دارم نه.

خود آقای احمدی نژاد برای انتخابات ریاست جمهوری برنامه‌شان چیست؟

به اعتقاد من آقای احمدی نژاد می‌آید و برنامه‌ی خیلی مفصلی برای اداره کردن دولت دارند.

پس برنامه‌شان را چیده‌اند؟

بله. طبیعی است. چون آقای احمدی‌نژاد ۸ سال رئیس جمهور بود و یکسری تجربیات دارد. ۸ سال بعد از آن  هم کار کارشناسی انجام داده، اطلاعاتش را به روز کرده و تقریبا در همه‌ی حوزه‌ها و حوزه‌های موردنیاز کشور پروژه دارد.

شعار انتخاباتی‌شان مشخص شده است؟

هنوز مشخص نشده است. ولی فکر کنم برنامه‌شان با هدف عبور از سنگلاخ است. یعنی شرایط کشور را سنگلاخی می‌داند که نیاز است کشور به سلامت از این شرایط عبور کند. تهدیدها، فرصت‌ها، ضعف‌ها و قوت‌ها را تعریف کرده و تعداد زیادی پروژه را تدوین و آماده کرده است.

گویا خبرهایی آمده که آقای مشایی و بقایی در ستاد آقای احمدی نژاد کار می‌کنند. شما خبر دارید؟

نه نیستند. آقای بقایی کلا در بیمارستان‌اند و وضع خوبی ندارند. آقای مشایی هم منزل‌اند و بیشتر چالوس است و او هم وضع جسمی خیلی مناسبی ندارد.

آخرین بار چه زمانی آقای احمدی‌نژاد را دیدند؟

نمی‌دانم ولی آخرین باری که من در خانه‌شان بودم، یک مراسم هیئتی بود که چند هفته قبل از کرونا بود.

آقای مشایی که چند ماهی در چالوس هستند، کی به زندان بر می‌گردند؟

آقای مشایی دیگر تلفنشان هم جواب نمی‌دهند.

چرا؟

به خاطر بیماری‌شان.

الان بیماری‌شان چیست؟

چشمشان یک ناراحتی بدی پیدا کرده است، دیابت هم داشت. در زندان هم به وضعیت او نرسیدند و چشمش خونریزی کرد و به مرحله‌ی کوری رسید.

معلوم نیست چه زمانی به زندان برمی‌گردند؟

من فکر نمی‌کنم به زندان برگردند.

چرا؟

برای اینکه مراحل عفوشان طی شده است.

یعنی عفو خوردند؟

بله. برای چه عفو نخورند؟ بیگناه کرده‌اند زندان و باید آزادشان کنند.

طبق حکمی که خوردند باید به زندان بروند دیگر؟

نه. آن حکم‌ها سیاسی بود و حکم درگیری با لاریجانی بود.

در دوره‌ی آقای رئیسی عفو خوردند؟

بله.

یعنی حکمشان صادر شده است؟

چیزی اعلام نشده است. ولی بر نمی‌گردند.

پس نه آقای مشایی و نه آقای بقایی به زندان بر نمی‌گردند و جفتشان عفو خوردند؟

بله.

بعد از آن می‌خواهند چه کار کنند؟ می‌خواهند در ستاد آقای احمدی‌نژاد کار کنند؟

فکر نمی‌کنم که بیایند.

چرا؟ ارتباط خوبی باایشان داشتند؟

بله الان هم ارتباط خوبی دارند اما من ارتباط تشکیلاتی و این‌ها نمی‌بینم. حداقل من که اطلاع دارم نمی‌بینم.

الان حلقه‌های اصلی آقای احمدی‌نژاد چه شخصیت‌هایی هستند؟

خودشان.

فقط خودشان؟

اینکه می‌گویید حلقه‌های آقای احمدی‌نژاد، ایشان اصلا حلقه ندارد. آقای احمدی‌نژاد لشگر یک نفره است. و اینکه گاهی می‌گویند آقای احمدی‌نژاد تحت تاثیر این و آن است اصلا اینطور نیست. آقای احمدی نژاد فکرا متکی به خودش است.

جریان انحرافی که از آن صحبت می‌کردند و می‌گفتند آقای مشایی روی آقای احمدی نژاد تاثیر می‌گذارد چیست؟

جریان انحرافی را یک منحرفی مثل هاشمی گفته است. نه، آقای مشایی هیچ انحرافی ندارند. انحراف از خط رانت خواران، مفسدین و این‌ها دارند. انحراف که نه، در برابر آن‌ها هستند.

ما در گفتگویی که قبل از عید با شما داشتیم از ارتباط پیکی آقای رئیسی و احمدی‌نژاد خبر دادید. الان ارتباطشان چگونه است؟ جزئیات بیشتری از این ارتباط می‌دانید؟

نه. من از شما توقع دارم بروید سراغ مسائل اصلی و این سوال‌هایی که می پرسید بچه بازی است.

این سوال‌ها درباره آقای احمدی‌نژاد است.

نه. از یک آدم راهبردی مثل من این سوال را بکنید که دولت آینده باید چه دولتی باشد و چه راهبردی داشته باشد. آقای احمدی نژاد کلا ارتباطش با آقای رئیسی ارتباط خوبی است و این را من به شما بگویم، آقای مشایی با آقای رئیسی رفاقت دارند و ارتباطشان خیلی بیش از ارتباط عادی است.

ارتباط آقای مشایی با آقای رئیسی در دادن حکم عفو هم تاثیر گذاشته است؟

آن حکم یک حکم ظالمانه‌ای بود  و باید برطرف می‌شد. گناه آقای مشایی چه بوده است؟ اتهامش چه بوده؟ اتهامش پاره کردن حکم شیخ صادق لاریجانی مقابل سفارت انگلیس بود و بعد از آن دستگیرش کرده‌اند. شما بپرسید چه نوع ارتباطی این بین وجود دارد که این همه نگرانشان کرد؟ وگرنه به تعبیر اینها آقای مشایی مواضع خیلی تندی برای مخالفت با این‌ها داشت. چرا تا آن موقع دستگیر نشد؟

الان که ارتباطی بین آقای احمدی‌نژاد با آقای رئیسی است، کدام یک از این دونفر محتمل است که برای انتخابات ۱۴۰۰ بیایند ؟

پیش بینی خودم این است که آقای رئیسی در انتخابات نمی‌آید. به احتمال زیاد گزینه اصولگرایان آقای قالبیاف باشد. چون تحلیل اصولگرایان مخصوصا ائتلاف اصولگرایان این است که انتخابات با مشارکت حداقلی برگزار شود و بعد رئیس جمهوری سرکار می‌آید و با نهادهایی مثل سپاه، ستاد اجرایی و… برنامه ریزی و کار کرده و رضایتمندی جذب می‌کنند. این‌ها حرفشان این است.  چقدر این موضوع تحقق پیدا کند یک بحث دیگری است. ولی به اعتقاد من مثل همیشه نماینده‌ی اصولگرایان برنده انتخابات نیست.

آقای احمدی نژاد اصولگراست؟

نه. آقای احمدی‌نژاد انقلابی‌اند.

در سال ۸۴ تا ۸۸ که اصولگرا بودند؟

نه.

اصولگرا بودند و اصولگرایان هم از ایشان حمایت کردند دیگر؟

اصولگرایان از آقای احمدی‌نژاد هیچ حمایتی نکردند. من رئیس یک اندیشکده‌ام. کارم تحقیق و مطالعه است. من دانشجو در سال ۵۲ بوده‌ام. مهندسی مکانیک خوانده‌ام و آدم دانشگاهی‌ام. محقق‌ام و براساس تحقیق حرف می‌زنم. همین اصولگرایان در سال ۸۴  از آقای احمدی‌نژاد هیچ حمایتی که نکردند هیچ، بلکه سفت و سخت مقابل او بودند و تهدید کردند و ایشان را بردند به سپاه و گفتند یا بکش کنار یا له‌ات می‌کنیم. آقای احمدی‌نژاد در جلسات شورای اصولگرایان نرفت. همیشه هم سنگ لای چرخش می‌گذاشتند. هیچ قرابتی بین احمدی‌نژاد و اصولگرایان نیست. اگر بخواهید بگویید توده‌های مومن انقلابی در سال ۸۴ از احمدی‌نژاد حمایت کرده‌اند می‌گویم بله.

ولی شورای نگهبان و آقای جنتی خیلی راحت در سال ۸۸ از ایشان حمایت کردند.

۸۸ داستانش جداست. در ۸۸ خود آقا هم در کردستان تقریبا به صراحت گفت. اینکه احزاب اصولگرا و شخصیت‌های مشهور اصولگرا از آقای احمدی‌نژاد حمایت کردند، نه. باز هم مخالف او بودند.

طبق خبری که منتشر شد آقای حسن خمینی از رهبری می‌خواستند اجازه بگیرند تا در انتخابات حاضر شوند و رهبری به او گفته بودند صلاح نیست در انتخابات حاضر شوی. همین جمله را هم رهبری در سال ۹۶ به آقای احمدی نژاد گفتند. شما چه تحلیلی برای این دو گزاره می‌بینید؟

تفاوتش این است که در آن دوره آقا گفتند که شما در «این» دوره کاندیدا نشوید. این را یادتان باشد. یعنی دوره‌های دیگر را نفی نکردند. گفتند شما در این دوره کاندیدا نشوید.

یکسری تحلیل‌ها وجود دارد با توجه به اینکه سیدحسن خمینی در انتخابات حضور ندارد، از طرف جریان اصولگرا هم آقای رئیسی میلی برای حضور در انتخابات ندارد. با توجه به اینکه احتمال می‌دادند حضور این دو فرد، فضایی دوقطبی مثل دوقطبی سال ۸۸ بین آقای احمدی‌نژاد و آقای موسوی اتفاق افتد، از حضور این دو جلوگیری شد، شما تفاوتی بین این جلوگیری از آمدن آقای سیدحسن خمینی و آقای رئیسی می‌بینید یا خیر؟

جنس این دوتا یک موضوع جداگانه است. به نظر من آقای رئیسی که نمی‌آید دلیلش روشن است. اولا آقای رئیسی با پشتوانه‌ی برنامه‌ای که اسم آن برنامه‌ی تحول قضایی است تازه حکم گرفته است. آن برنامه‌ی تحول قضایی را تایید کرده‌اند که مدت آن ۸ ساله است. فکر کنم آقای رئیسی هم می‌داند اگر این برنامه‌ها را رها کند و برای انتخابات ریاست جمهوری بیاید، مورد اقبال مردم قرار نخواهد گرفت.

مردم خواهند گفت شما حکم گرفتی رفتی آستان قدس بعد ول کردی و کاندیدای ریاست جمهوری شدی، دوباره برای دستگاه قضایی حکم گرفتی و دوباره ول کردی و برای ریاست جمهوی آمدی. پس برای پست است که شما می‌آیی.

 دوم اینکه اگر آقای رئیسی از قوه قضائیه به قوه‌ی مجریه بیاید و رای هم بیاورد، دوتا قوه را خراب می‌کند. اول اینکه چه کسی به اندازه‌ی آقای رئیسی تجربه قضایی دارد که آنجا بگذارند. دوم اینکه آقای رئیسی اصلا تجربه دولتی و اجرایی ندارد. دولتی که آقای روحانی تحویل می‌دهد یک زمین سوخته است. یک دولتی است که تقریبا ۳۶-۳۷ میلیارد دلار به صندوق ذخیره بدهکار است. صندوق ذخیره خالی است. بیش از دویست خورده‌ای هزار میلیارد تومان کسری می‌آورد. به خاطر اینکه نفت را به اندازه‌ای که در بودجه دیدند نمی‌تواند بفروشد. چهارتا اوراق بهادار به مردم فروختند که باید در ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ تسویه شود. بدهکاری پیمانکاران باید در ۱۴۰۰ تسویه شود. سهم دولت در پتروشیمی، بانک، خودرو و… در بورس فروخته شد و رفته است. یعنی دولت خیلی کم پول است. اداره کردن این، کار هرکسی نیست. یک آدم خیلی باتجربه می‌خواهد. یعنی آدمی که حتی دولت داری نکرده باشد مثل آقای قالیباف هم نمی‌تواند اداره کند.

از نظر شما چه کسی می‌تواند دولت را اداره کند؟

فقط آقای احمدی نژاد.

فقط؟

فقط!

نظر شما درباره کاندیدای نظامی چیست؟

در موضوع کاندیدای نظامی ممکن است آدم توانمندی در بچه‌های سپاه باشد که صد درصد هم هست اما دیدگاه مردم نسبت به کاندیدای نظامی و نظامیان این است که مردم نظامیان را برای ماموریت خودشان می‌خواهند. اگر از ماموریت دفاعی و نظامی به ماموریت سیاسی بیایند نمی‌پسندند. کمااینکه از اول انقلاب تا الان اکثرا نظامیان آمدند و بازنده شده‌اند. قالیباف، محسن رضایی و اینها فکر نمی‌کنم اقبالی داشته باشند.

نظرتان درباره سردار دهقان چیست؟

سردار دهقان وزیر دفاع احمد‌نژاد بود و آدم خوبی است. ولی به نظر من مناسب دولت داری نیست. شما ممکن است یک قاضی خوبی باشی اما الزاما یک استاندار خوب نیستی. به نظر من آقای دهقان و سایر دوستانی هم که هستند، ظرفیت عبور دادن کشور از این شرایط را ندارند.

از نظر دیپلماسی چطور؟

از نظر دیپلماسی خب بدتر است. الان بخش مهمی از کارهای دولت آینده دیپلماسی است. یک شخصیت کاریزماتیک می‌خواهد حتی نه کاریزمای منطقه‌ای،  بلکه کاریزمای بین المللی داشته باشد. کاریزما داشتن حلال بسیاری از گره‌ها است. به نظر من در بین کاندیداهایی که هستند هیچکدام به اندازه‌ی آقای احمدی‌نژاد این شرایط را ندارند.

مصاحبه‌ای بود از آقای صالحی است که ایشان گفتند یک سال مانده به پایان دولت آقای احمدی نژاد، موافقت رهبری را برای مذاکره با آمریکا گرفته بودند و خب رهبری موافقت کردند ولی آقای احمدی‌نژاد استنکاف کردند و کلا موضوع کنسل شد نظر شما چیست؟

نه! تقریبا در دو سال آخر وقتی آقای احمدی نژاد از موضوع روابط خارجه دید نقشی ندارد کنار رفت. رئیس جمهور مسئول اجرای قانون اساسی است و بخش قابل توجهی از قانون اساسی به حوزه‌ی روابط بین الملل برمی‌گردد. درست است که سیاستگذاری با رهبری است اما اجرا با رئیس جمهور است. یعنی درواقع سیاست ما را رهبری باید بدهد و رئیس جمهور اجرا کند. وقتی آقای احمدی نژاد دید در حوزه هسته‌ای و مذاکرات و اینها هیچ نقشی ندارد کنار کشید، من و شما هم بودیم همین کار را می‌کردیم.

این نقش را چه کسی برایشان در نظر نگرفته بود؟

این نقش را رهبری برای ایشان در نظر نگرفته بود.

یعنی رهبری مخالف ایشان بود؟

شما درست می‌گویید، در سال ۸۴ رهبری آقای ولایتی را به مسقط در عمان فرستاد تا با آمریکایی‌ها مذاکره کند آن هم بدون اطلاع آقای احمدی‌نژاد. در همان یک سال قبل هم شما درست گفتید آقای صالحی بدون اطلاع آقای احمدی نژاد در حالی که الان رهبری به آقای روحانی، اختیارات بسیار زیادی در حوزه‌های داخلی و خارجی داده است. اصلا می‌دانید که در قالب وظایف شورای عالی امنیت ملی، رهبری به رئیس حمهور و قوا بیشترین اختیارات را تفویض کردند. حتی گفتند شما بروید برای حل مشکلات کشور تصمیم بگیرید و نیازی هم به مجلس و من نیست. بروید و اجرا کنید منتها در قالب شورای عالی امنیت ملی.

نظر شما درباره مذاکرات ایران و ۵+۱ با آمریکا چیست؟

ببینید این یک بحث ریشه‌ای دارد. شما تا دکترین روابط خارجی نداشته باشید نمی‌توانید موفق شوید. بعد می‌بینید که پیامدش این است که از ایران راجع به روابط خارجی دوتا صدا بلند می‌شود. عده‌ای به مقاومت و عده‌ای به رابطه معتقدند. دعوای این دو تفکر کشور را نابود کرده است. آمریکایی‌ها دکترین دارند. برای آمریکایی‌ها مشخص است که مثلا سیاست خارجی‌شان در برخورد با ایران سیاست هویج و چماق است. ما چه؟ ما دولت‌هایمان حکم دو امدادی را هم ندارد. دوی امدادی اینطور است اولی یک مسیری را طی می‌کند و پرچم را می‌سپارد به دومی، دومی هم به همین شکل به سومی تا پایان. آمریکایی‌ها اینطوری‌اند. ایران دو انفرادی است. موازی هم می‌دوند. به هم تنه می‌زنند تا همدیگر را بیندازند. در اینجا معمولا یک نفر برنده می‌شود ولی در ایران کسی برنده نمی‌شود.

شما کدام تفکر را قبول دارید؟

من با تفکر وجود دکترین آمریکا موافقم. مسئله ارتباط با آمریکا باید به صورت منطقی حل شود. شما نمی‌توانید تا آخر این روال را ادامه بدهید. این روال قابل ادامه نیست. شما باید چه کار کنید؟ نه باید دنبال مقاومت بروید و نه دنبال سازش. بلکه دنبال راه سوم باشید . یعنی مذاکره با دست برتر. در مقاومت می‌گویند فقط استفاده از ظرفیت‌های داخلی  که عملا استفاده از ظرفیت‌های خارجی هیچ است. در سازش برعکس آن را می‌گویند. هردوتا کامل نیست. بنابراین شما راهی ندارید جز اینکه داخل را قوی کنید، دستت پر باشد و بروی بنشینی پشت میز مذاکره و کار را تمام کنی. ولی ما نه. هر دو راهی که می‌رویم کامل نیست بلکه ناقص است و این نقص باعث می‌شود تا ما به نتیجه نرسیم.

نظر آقای احمدی نژاد درباره مذاکره با آمریکا چیست؟

همان مذاکره با دست برتر است. رهبری هم همین را می‌گوید. می‌گوید شما در داخل قوی شوید و با دست پر بروید.

آقای احمدی نژاد مذاکره مستقیم با آمریکا را راهکار مناسبی می‌داند یا خیر؟

بله. آقای احمدی نژاد همان سال اولی که رئیس جمهور شد رفت خدمت رهبری و گفت که من می‌روم به نیویورک با رئیس جمهور آمریکا بنشینم.

ولی ۸ سال دوره ریاست جمهوری ایشان با آمریکا دوره‌ی پرتنشی بود.

نه.

ایشان تحریم‌ها را کاغذ پاره دانستند.

نخیر. آقای احمدی‌نژاد تا بر سر کار آمد آقای جرج بوش رئیس جمهور بود، رفت به عراق و نشست مذاکره کرد. و نتیجه‌اش این شد که آمریکایی‌ها را قانع کرد که از منطقه بروند. بار دوم مذاکرات هسته‌ای بود. آقای احمدی نژاد وقتی وارد شد که آقای روحانی کار را خراب کرده بود. آقای روحانی رفته بود در سعد آباد و غربی‌ها یعنی وزیر خارجه انگلیس و فرانسه و آلمان را آورد و قرارداد بست و این قرارداد هسته‌ای ما را تعلیق کرده بودند و ما در پروتکل اجرایی هم پذیرفتیم که عمل کنیم. آن‌ها هم تعهدشان این بود که نگذارند پرونده ایران به شورای امنیت برود. ما به تعهدمان عمل کردیم اما آن‌ها بعد زدند زیر قولشان.

آنوقت آقای احمدی‌نژاد آمد و یکدفعه با چنین وضعیتی مواجه شد. آمریکا اصلا در آن مذاکرات نماینده نمی‌فرستاد. آمریکا می‌گفت ایران باید صنعت هسته‌ای خود را نابود کند تا بعد من نماینده بفرستم. آقای احمدی نژاد آمد مذاکره با غربی‌ها را ۹ ماه ادامه داد و دید نه این‌ها نمی‌خواهد به تعهدشان عمل کنند، بعد از ۹ ماه شروع کرد به فک پلمپ مراکز هسته‌ای و آن‌ها را رشد داد. بعد آمریکایی‌ها گفتند تسلیم.

آن موقع آقای ویلیام برنز معاون وزیرخارجه‌شان به عنوان نماینده تام ‌الاختیار را به مذاکرات فرستادند و شد ۵+۱ که تا آنموقع ۳+۱ بود. بعد چه اتفاقی افتاد؟ در ۵+۱ روسیه هم آمد. بعد آقای احمدی نژاد مذاکرات را با آمریکایی‌ها ادامه داد و وقتی رسید به غنی سازی ۲۰ درصد، آمریکایی‌ها آمدند یک طرحی را پیشنهاد دادند. آن‌ها گفتند طرح ما فریز در برابر فریز است که این طرح مشهور است. یعنی ما سوخت ۲۰ درصد را بفرستیم برزیل و ترکیه که مشخص کرده‌اند. آمریکا هم یک باره و یک ضرب همه تحریم‌ها را بردارد.

ارتباط تا یک حدی خوب بود. ارتباط آنقدر خوب بود که آقای اوباما در آن دوره ۶  نامه به رهبری نوشت و گفت مشکلات منطقه بدون ایران حل نمی‌شود. در نامه دوم گفت مشکلات دنیا بدون ایران حل نمی‌شود. آنقدر داشت خوب پیش می‌رفت و بعد چه اتفاقی افتاد؟ به فتنه ۸۸  خوردیم که آمریکایی‌ها دیدند ایران خودش به هم ریخته است و برای چه باید با یک کشور ضعیف مذاکره کنند؟

چرا در دوره دومشان ادامه پیدا نکرد؟ آقای احمدی نژاد می‌رفت و دوباره مذاکره می‌کرد.

دیگر کار از دست آقای احمدی‌نژاد خارج شد. ایشان مجبور شد رسما کنار بکشد.

پس در دوره دوم در سیاست خارجی هیچکاره بودند؟

بله.

آقای جلیلی چطور؟

آقای جلیلی نماینده رهبری بود و هیچ ارتباطی با آقای احمدی نژاد نداشت.

یعنی در جلساتی که شرکت می‌کردند و بعدها پیش می‌آمد که آقای جلیلی بیرون می‌آمدند که مشورت بگیرند، مشورتشان با دولت نبود؟ با رهبری بود؟

بله

 آقای جلیلی را چطور ارزیابی می‌کنید؟ برای انتخابات می‌آیند؟

آقای جلیلی دارای جمیع شرایط برای ریاست جمهوری نیست. خصوصا اینکه به نظرم آقای جلیلی در حوزه‌ی روابط خارجی تئوری‌شان تئوری عدم مذاکره است و به نتیجه نمی‌رسند. در داخل هم آقای جلیلی تجربه ندارند. باز آقای دهقان و قاسمی و نیکزاد تجربه وزارت دارند. ایشان یک مدت معاون وزارت خارجه بودند.

آقای احمدی نژاد بعد از سال ۹۶ مصاحبه‌های جنجالی انجام دادند. از آن ماجرای بسط نشینی در شهرری و بعد مصاحبه‌هایش با رسانه‌های آمریکایی. نظر شما درباره این مصاحبه‌ها چیست؟ چرا آنقدر خط و مشی ایشان عوض شده است؟ در دوره‌ای که رئیس جمهور بودند چرا این حرف‌ها را نمی‌زدند؟

آقای احمدی نژاد ادامه سیاست‌های قبلی‌شان اس . به مذاکره اعتقاد دارند. به ارتباط فرهنگها، تمدن‌ها و مردم اعتقاد دارند. از همان اول هم بوده است.

آقای احمدی‌نژاد در مصاحبه اخیرشان گفتند فنر مردم به زودی در می‌رود و در زمان انتخابات صحبت‌هایی خواهم کرد که جنجالی خواهد شد. نظر شما به اینکه در مناظرات ۸۸ از واژه‌های بگم بگم استفاده کردند و خیلی هم جنجالی شد ولی خیلی از چیزهایی که مدنظرشان بود کمتر افشاگری اتفاق افتاد، در این دوره چه چیزهایی را می‌خواهند افشا کنند؟ آیا افراد خاصی یا اتفاق خاصی هستند؟

راجع به فنر مردم، آیا شما اعتقاد ندارید مردم ناراضی‌اند؟ آیا معتقد نیستید اگر این نارضایتی بیشتر شود مردم واکنش نشان می‌دهند؟ راجع به اینکه در انتخابات حرف‌هایی خواهم زد، من دقیقا نمی‌دانم چه حرف‌هایی می‌خواهد بزند. آیا می‌خواهد اینکار را بکند یا نه. چون یک شخصیت سیاسی حتما از اهرم تبلیغاتی هم استفاده می‌کند. مسئله بگم بگم‌ها را در حوزه لیست مفسدان اقتصادی گفت و تقریبا همه‌ی آن لیست را به شیخ صادق لاریجانی ارائه کرد اما ایشان هیچ اقدامی انجام ندادند.

پیگیری هم کرد؟

پیگیری هم کرد. آقای صادق لاریجانی که اوضاعش مشخص است. آدم اصلی‌اش اکبر طبری نبود؟ با آنهمه پرونده و ویلاهای لواسان، گاوداری در شمال و غیره. آقای لاریجانی اصلا آدم اینکار نبود.

موضوعی در یاران آقای احمدی نژاد اتفاق افتاده و آن جدایی آقای داوری از آقای احمدی نژاد است. علت این جدایی چیست؟

آقای داوری کلا یا تند آنور یا تند اینور است. یعنی اعتدال در او نیست. مضاف بر اینکه آقای داوری یک پرونده‌ای دارد، گاف‌هایی داده است و دستگاه های امنیتی از او پرونده دارند.

پرونده‌های چه؟

پرونده‌های زیادی است. از پرستو گرفته تا غیر پرستو. این موارد باعث شد که احتمالا دستش زیر ساطور باشد. از افراد آتو می‌گیرند و به موقع آن‌ها را تحت فشار قرار می‌دهند. به نظر من ایشان الان هم دارند برای دستگاه‌های امنیتی کار می‌کنند. یعنی ماموریت دارد و ماموریتش را انجام می‌دهد و ایراد از او نمی‌گیریم.

ماموریتش چیست؟

اینکه آقای احمدی نژاد را تخریب کند.

واکنش آقای احمدی نژاد چه بود؟

هیچ چیزی نگفتند.

در ادامه چه؟

هیچ چیزی نخواهند گفت.

آقای داوری در مصاحبه‌ای که همین اواخر با عصر ایران کرد گفتند آقای احمدی نژاد گفته نظام ۳ ماه تا ۶ ماه سقوط می‌کند.

این هم از …. فائزه هاشمی است. تکذیب هم شده ولی از رو هم نمی‌رود. همین فائزه هاشمی که در فتنه ۸۸ بین فتنه گران دستگیرش کردند و گفتند اینجا چه کار می‌کردی و گفته بود آمدم ساندویچ بخورم. دارد وظیفه‌اش را انجام می‌دهد. وظیفه‌اش تخریب و تهمت است. دروغ است. یعنی کسی که الان دارد خودش را می‌کشد برای اینکه اشتباهات کشور رفع شود و کشوردرغلتک توسعه و پیشرفت بیافتد، خوشحال می‌شود آمریکا بیاید به ایران حمله کند. این چه حرفی است.

راجع به خانم فائزه هاشمی در کلاب هاوس از پیشنهاد معاون اولی و رد آن پیشنهاد حرف زدند جدا آقای احمدی‌نژاد چنین پیشنهادی به ایشان ندادند؟

نه. اصلا دلیل ندارد. همانطور که می‌دانید خاندان هاشمی و خاندان احمدی نژاد مقابل یکدیگرند. اصلا به مخیله آدم می‌گنجد یک کسی مثل آقای احمدی‌نژاد پیشنهاد معاون اولی به کسی مثل فائزه هاشمی بدهد؟ اولا مخالفش است. دوما فائزه هاشمی هیچ تجربه‌ای ندارد. یک جا فرماندار نبوده است. یعنی آقای احمدی‌نژاد آنقدر پرت است که به ایشان پیشنهاد بدهد؟ آقای احمدی نژاد در سال ۸۴ به آقای عارف جهت ۸ سال تجربه‌ای که در دوران آقای خاتمی داشتند خیلی به او پیشنهاد کرد معاون اول بماند.

آقای عارف چه گفتند؟

گفتند ما نمی‌توانیم باهم کار کنیم. همین نشان می‌دهد آقای احمدی نژاد اصلا جناحی نیست و برای پیشرفت کشور حاضر است از کسی مثل آقای عارف که اصلاح طلب است هم استفاده کند. مثل استفاده‌ای که از آقای خرم برای وزارت راه یا آقای نعمت‌زاده و ترکان کرد. ۵ تا از وزیران آقای احمدی‌نژاد در ستاد آقای هاشمی بودند.

اسم آقای ظریف در بین کاندیدا ها خیلی دیده می‌شود اما ایشان صراحتا می‌گویند که من نمی‌آیم. اگر آقای احمدی‌نژاد بیاید از آقای ظریف استفاده می‌کند؟

آقای ظریف اولا در بین کاندیداهای احتمالی اصلاح طلبان ۴۰ درصد بیشتر از همه‌شان رای داشت. این نتیجه نظر سنجی‌ای است که اردوگاه اصلاح طلبان انجام داده است. به نظر من ظریف محبوب‌تر از همه‌ی آنهاست. دیدگاه مردم هم نسبت به ایشان بد نیست. چون می‌گویند کسی بود که به دنبال رابطه و حل شدن مشکلات رفته است بعد خود مردم می‌گویند که نگذاشتند کار کند. ولی درباره‌ی استفاده کردن از ایشان توسط آقای احمدی‌نژاد را من نمی‌توانم بگویم که این کار را می‌کند یا خیر. اما اگر من بودم حتما از ایشان استفاده می‌کردم.

آقای احمدی نژاد کابینه شان را انتخاب کرده‌اند؟

شما شک نکنید آقای احمدی نژاد کابینه‌شان را انتخاب کرده است. ولی هیچ اطلاعی به هیچ جا نمی‌دهند. ایشان آدم بسیار توداری است و ۷۰ درصد از کارهایش را به هیچکس نمی‌گوید. درست هم همین است. یعنی آدم هایی که راهبردی‌اند اطلاعات حساس و حیاتی‌شان را نمی‌دهند. با توجه به اینکه ۸ سال رئیس جمهور بوده شک کنید ایشان کابینه‌شان را بسته‌اند و همه مدیران را هم می‌شناسند.

در دوره‌ای خبری آمده بود که آقای احمدی نژاد برای تایید صلاحیت‌شان با نزدیکان مقامات عالی دیداری داشتند. شما از جزئیاتش خبر دارید؟

نه! راستش من از اردوگاه اصولگرایان هم شنیدم. مشخصا آقای الله کرم گفت و اینکه چه صحبت‌هایی شده ایشان هم نمی‌دانست.

یعنی آقای الله کرم در جریان بودند؟

بله او گفت این اتفاق افتاده ولی خیلی محتوایش را نمی‌دانست.

ارتباط آقای احمدی نژاد با رهبری چیست؟ بعد از ماجرای عزل وزیر اطلاعات آقای مصلحی و مخالفت رهبری و بعد ۱۱ روز خانه‌نشینی ارتباطی وجود دارد؟

به جای اینکه آقای احمدی‌نژاد در نهاد ریاست جمهوری کار کند نشست در خانه‌اش. خانه بود ولی کار کرد. لیست کارهای آقای احمدی نژاد در همان ۱۱ روز را که نگاه کنید، ملاقات‌ها جلسات، پیگیری‌ها و سفرها کمتر از روزهای دیگر نبود.

ارتباط آقای احمدی نژاد با رهبری چیست؟ دیداری داشته‌اند؟

دلیلی ندارد که دیداری داشته باشند. شاید دیدار داشته‌اند و ما نمی‌دانیم. آخرین دیدارشان که من شنیده‌ام مال آخرین ماه مبارک قبل از کرونا بود.

از جزئیاتش خبر دارید؟

بله. آقای احمدی نژاد فرمودند من چند دقیقه سرپایی آقا را زیارت کردم و ایشان فرمودند من سخنرانی‌های شما را گوش می‌دهم و نامه‌های شما را هم می‌خوانم.

نظرشان چه بود؟

من چیزی درباره نظرشان نشنیدم.

فکر می‌کنید نظر رهبری درباره آقای احمدی نژاد چیست؟

نظر خود رهبری با توجه به سیره آقا نسبت به آقای احمدی‌نژاد نباید بد باشد. مخصوصا اینکه رهبری بحث مشارکت حداکثری را خیلی بیشتر از گذشته تاکید کرده و اجرائیات آقای احمدی‌نژاد را خیلی قبول دارد و از ایشان تعریف و تمجید کرده، فکر نمی‌کنم کسی بهتر از آقای احمدی نژاد برای کمک به رهبری باشد.

چندی پیش در کلاب هاوس با عنوان جبهه پایداری مافیای اصولگرایان بحثی درگرفت مشخصا درباره آقای صادق محصولی صحبت کردند. آقای داوری گفتند آقای احمدی نژاد درباره‌ی آقای محصولی در دوره‌ای که ایشان وزیر کشور بودند هراس داشتند شما این گزاره را تایید می‌کنید؟

من خبر ندارم. این یک خبر است. اگر تحلیل بود می‌شد روی تحلیل تحلیل بیاوریم. چون یک خبر است نمی‌دانم. ولی آنچه به نظر من می‌آید روال و رویکرد آقای احمدی نژاد با آقای محصولی اصلا یکی نیست. و آقای احمدی نژاد گفت من در انتخاب بعضی از همراهانم اشتباه کردم. فکر می‌کردم آن‌ها انقلابی‌اند ولی در عمل دیدم انقلابی نیستند. خب شما می‌دانید که تعداد قابل توجهی از وزیران آقای احمدی نژاد برکنار شدند. همه این‌ها دلیل دارد. مثلا یکی از وزیران که اجازه بدهید اسمش را نیاورم، یکی از وزارت‌خانه های فنی هم بود و استاد آقای احمدی نژاد هم بود، خیلی مورد احترام آقای دکتر بود وایشان هم وزارتخانه را به وی سپرد و بعد دید که نه. اشتباه خود را ادامه نداد و آن وزیر را برکنار کرد. آن وزیر را برکنار کرد و چندماه پیش آمده بود دفتر ما بعد گفت فلانی رفته بودم پیش آقای احمدی‌نژاد بعد از اینکه من را برکنار کرد به من گفت چه شد این تصمیم را گرفتی و بعد به من گفت وادادی. گفت وا دادی یعنی چه؟ گفت خودت بهتر می‌دانی.

ارتباط آقای احمدی‌نژاد با وزرایشان چگونه است؟

با بعضی‌هایشان ارتباط دارند و بعضی‌هایشان نه.

کدام‌ها؟

مثلا با آقای نیکزاد ارتباط تلفنی دارد.

ترکیب نماینده‌هایی که هستند بعضی‌هایشان مدیرهایی در دوره آقای احمدی نژاد بودند. با آقای احمدی نژاد در ارتباط بودند که به مجلس برسند؟

ابدا.

چون خیلی‌ها این تحلیل را دارند با توجه به ترکیب امروز مجلس احتمالا اگر آقای احمدی نژاد بیاید یک ترکیب بسیار هماهنگ را خواهد داشت.

بله این اتفاق می‌افتد. یعنی مجلس یازدهم اگر آقای احمدی نژاد بیاید خیلی همراه‌ترند. مخصوصا اینکه بچه‌های انقلابی هستند. ۵۴ تا از نمایندگان از مدیران آقای احمدی نژاد بودند. بقیه هم شاید ایراداتی به آقای احمدی نژاد داشته باشند اما اگر ایشان رئیس جمهور شوند مطمئنم همکاری خواهند کرد.

فکر می‌کنید اگر آقای احمدی نژاد بیاید چند میلیون رای می‌آورند؟

ببینید! آقای احمدی نژاد الان ۵۰ درصد رای را دارد. اگر تایید صلاحیت شود موجی درست می‌شود. حداقل ۳۰ درصد به آن اضافه می‌شود. یعنی حتی بسیاری از آن‌هایی که تا به حال رای به جمهوری اسلامی ندادند می گویند احمدی‌نژاد بیاید رای می‌دهیم. اما راجع به ارقام. جمعیت واجد رای، ۶۱ میلیون نفر است. با این شرایط اگر آقای احمدی نژاد تایید شود، به نظر من ۳۷ تا ۴۰ میلیون رای دارد.

یک مقدار عدد فضایی نیست؟

نه.

مشارکت مردم در مجلس خیلی پائین بود. مردم با اتفاقاتی که در چند سال گذشته رخ داده است می‌گویند برای چه رای بدهیم.

کلا ۳۰ درصد مردم در هیچ انتخاباتی شرکت نمی‌کنند. الان این ۳۰ درصد تبدیل به ۵۰ درصد شده است. ولی آن ۵۰ درصد بقیه از آن ۵۰ درصدی که رای نمی‌دهند اگر احمدی نژاد باشد قطعا ۳۰ درصدشان به احمدی‌نژاد رای می‌دهند. سال ۸۸ آقای احمدی نژاد ۸۲ درصد رای آوردند.

۶۳ درصد بود.

نه ۸۲ درصد بود.

۸۲ درصد میزان واجدین رای بود که آمدند رای دادند.

بله بله درست است. ۸۲ درصد واجدین بودند و ایشان ۶۳ درصد رای آوردند.

موضع آقای احمدی نژاد با حوادثی که در طول ۲-۳ سال اخیر اتفاق افتاد چیست؟ مثل حوادث آبان ۹۸ یا سقوط هواپیمای اوکراینی. من موضعی از آقای احمدی نژاد در آن اتفاقات ندیدم.

مفهوم موضع‌گیری نکردن در این حوادث موضع منفی یا مثبت نیست. آقای احمدی‌نژاد حتما موضع داشته است. هم در آبان و هم در سال ۹۷٫ اما نظری اعلام نکرد. به نظر من تحلیل آقای احمدی نژاد این است که مجموعه حکومت هم در به وجود آمدن چنین شرایطی مقصر بوده است. اما نمی‌خواست این موضع را علنی کند.

چرا؟

به نظر من دلیلی ندارد. بیخود حساسیت درست می‌کند.

آقای هادی خامنه‌ای برادر رهبری در مصاحبه‌ای اعلام کردند که «فتنه ۸۸ از طرف آقای موسوی نبود». از نظر شما «فتنه» از سمت کدام طرف بود؟

اشتباه آقای موسوی و کروبی بود. اشتباه آن‌ها به این مسئله دامن زد. اما مجموع عوامل فقط این‌ها نبودند. شما می‌دانید آن شصت و خورده‌ای نفر که از هر طرف کشته شد، اکثرا منافقین آن‌ها را زدند و بازجویی‌ها، اعترافات و حکم‌هایشان هست. یک اشتباهی آقایان کردند. آقای موسوی رفت خدمت آقا و گفت ما می‌خواهیم یک اعتراضی بکنیم. آقا گفت شما این کار را نکن. شما شروع کننده می‌شوی ولی این اتفاق می‌افتد دست کسان دیگر. آقای موسوی این راگوش نکرد، رفتند و دیدیم این اتفاقات افتاد. عوامل هم داخلی بود، هم اعتراض مردمی که فکر می‌کردند تقلب شده و نشده بود. اپوزیسیون داخلی و هم اپوزیسیون خارجی، آمریکایی‌ها، انگلیسی‌ها، اسرائیلی‌ها و عربستانی‌ها بود. چون اغتشاش سیاسی بود. ۹۸ اصلا سیاسی نبود.

نحوه قیمت گذاری بنزین را آقای احمدی نژاد چطور تحلیل می‌کند؟

آقای احمدی نژآد  را من ندیدم ولی چند نکته را در این زمینه گفتند اولا استدلال دولت برای افزایش قیمت بنزین این بود که ۳۰ هزار میلیارد تومان کسری داریم و راهی جز افزایش قیمت بنزین نیست. آقای احمدی‌نژاد معتقد بودند که این استدلال درستی نیست. می‌توانستیم از جاهای دیگر جبران کنیم. مثلا اگر شما به سیگار ۱۰ درصد مالیات بگذارید سالیانه درآمد ۲۰ هزار میلیارد تومان می‌شود. دوم اینکه آقای روحانی درحالی آن حرف را می‌زد که چند ماه قبل از آن اردوگاه شهید باهنر آموزش پروزش را که قیمت آن نود هزار میلیارد تومان بود را چهارهزار میلیارد فروخته بود. یعنی نشان می‌داد که بهانه است. راه‌های جبران آن ۳۰ هزارتا وجود داشته است. دوما اینکه آن اغتشاشات،  من چون اسم آن را می‌گذارم اعتراض، آن اعتراض برای معیشت بود و ۹۹ درصد هم مردم عادی و فقیر وفقرا بودند.

نحوه برخورد با مردم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

خیلی غلط و خیلی اشتباه بود. ما می‌توانستیم بدون تلفات آرام سازی کنیم. علت اصلی جدا شدن قلبی بسیاری از مردم از کل جمهوری اسلامی، همان کشتار آبان بود. یعنی مردم به این نتیجه رسیدند که نظام آدم می‌کشد. دیدید که اولین انتخاباتی که شد بلافاصله شرکت نکردند. شما اصلا شک نکن که ما بزرگترین اشتباه را کردیم.

برای جبرانش باید چه کار کرد؟

جبران خون دیگر با کرام الکاتبین است و آن‌هایی باید جواب بدهند که تصمیم غلط گرفتند و غلط اجرا کردند.

مقصرش را چه کسی می‌دانید؟

من الان روی کسی دست نمی‌گذارم. ولی آن تصمیم گیران، تصمیم سازان و مجریان اشتباه کردند. این باعث شد که ما برویم بر روی سراشیبی قرار بگیریم. راهش هم برگرداندن و آزاد گذاشتن مردم است. راهش حل مشکلات مردم است که امکان پذیر است. حالا اگر موقعی امکان پذیر نبود می گفتیم نمی‌شود ولی وقتی مسئول رده بالای مملکت می‌رود داخل یک معدن خیلی مهم ۶۵ هزار میلیارد تومان ارزش آن است یک قطعه سنگ آهن گوهرضمیر آن معدن را از آن خود می کند. یک آقایی از مسئولان بالای دولتی با برادرش رفته است و از آن خودش کرده است. وقتی یک مسئول دیگری می‌رود در کیش و هزار و هشتصد میلیارد تومان زمین شهرک مرجان را که متری ۷۵ میلیون هست از آن خود می‌کند، یعنی می دزدد، وقتی در یک کشوری ۱۱ هزار ثروتمند وجود دارند که ثروت هرکدامشان به طور متوسط هزار میلیارد تومان است، در عین حال ۲۵ میلیون نفر گرسنه وجود دارد و وقتی در یک کشوری یک میلیون و دویست هزار تن فروش، کلیه فروش و قرنیه فروشی و غیره می‌کند، شما باید انتظار اعتراضات شکننده داشته باشید.

در آینده احتمال می‌دهید اعتراضات مردمی شکل بگیرد؟

اولاً اگر به مردم اجازه دهند کاندیدای مورد قبولشان بیایند، دولت کاری تشکیل شود، برای مردم کار کند و معیشت را درست کند، احتمالش خیلی پائین است. اما اگر این اتفاق نیفتد احتمالش خیلی بالاست.

رهبری در یکی از سخنرانی‌هایشان از تشکیل دولت جوان انقلابی حرف زدند. تحلیل شما از این صحبت درباره دولت جوان انقلابی کیست؟

توضیح دادند. گفتند منظور من از جوان، یک جوان ۳۰-۴۰ ساله نیست. گفت حاج قاسم ۶۰ سالش بود ولی جوان بود. منظور داشتن رئیس جمهوری با روحیه جوان و داشتن روحیه به کارگیری جوانان خیلی مهم است. آقای احمدی نژاد در سال ۸۴ آمدند، نزدیک به ۱۶ هزار مدیر جوان را به کار گرفت. کسانی که هیچگاه هیچ پستی نداشته و جوان هم بودند. یک ریسک بزرگی بود که ایشان انجام داد و درست است که از آن ۱۶ هزار نفر ۵۰۰ تایش هم ناکارآمد درآمد اما مدیرهای جوانی پرورش داد که الان میبینیم آن مدیر‌هایی که کاره‌ای می‌شود، از همان مدیرها هستند. در دولت، آستان قدس و مجلس از جنس همان مدیرها هستند.

باتوجه به اینکه شما الان اعلام کردید آقای احمدی نژاد انقلابی‌اند و اصولگرایان حمایتی نمی‌کنند، فکر می‌کنید اصولگرایان از ایشان حمایت کنند؟

نه. لیدرها و نخبه‌هایشان نه. ولی درصد قابل توجهی از توده‌هایشان بله حمایت می‌کنند.

احزاب چطور؟

نه.

چرا؟

به خاطر دوییتی که وجود دارد.

نظر آقای احمدی نژاد درباره‌ی آقای لاریجانی چیست؟

واویلا. گفت با چه زبانی بگویم؟ ما با خانواده لاریجانی مخالفیم.

با علی هم مشکل دارند؟

اصلا اول با علی است.

چرا؟

رفتار، سیره و دیدگاه آقای احمدی نژاد، مردم را آدم حساب می‌کند. آقای احمدی نژاد کسی است که بیشترین کار مردمی را انجام داده است. هم کارهای عام المنفعه مثل سهام عدالت، مسکن مهر و هم شخصی. آقای احمدی نژاد شب ساعت دو شب از نهاد می‌زند بیرون یک پیرمردی دست دراز می کند. به راننده می‌گوید نگه‌دار. برمیگردد به سمت پیرمرد و پیرمرد نامه‌ای به او نشان می‌دهد و می‌گوید این زمین برای من است و از روستای حوالی بیرجند آمدم. چند سال است دولت این زمین را ملی اعلام کرده ولی روستای آب و اجدادی‌ام است. حقم را کسی نمی‌دهد. ایشان دستور می‌دهند وزیر جهاد ظرف یک هفته بررسی کنند و حقش را بدهند. دوماه بعد پیرمرد نامه می‌نویسد می‌رسد به دست آقای احمدی نژاد که نوشته بود که خدا پدرت را بیامزرد زمینم را گرفتم. از این کارها زیاد کرده است.

لاریجانی‌ها اعتقادی به مردم ندارند. آقای احمدی نژاد پشتش به مردم گرم است. آقای لاریجانی باید جواب دهد چرا قبل از فتنه ۸۸ با آن انگلیسی ملاقات کرده و چه گفته است.

در کجا؟

در همینجا. آقای لاریجانی باید بگوید چرا بدون اجازه‌ی آقای احمدی‌نژاد تنب کوچک، بزرگ و ابوموسی را تحویل اماراتی‌ها بدهد و صدها عملکرد مثل این. ما اگر بخواهیم مشکلاتمان بهبود پیدا کند، اولین کسانی که باید محاکمه شوند، علی لاریجانی، صادق لاریجانی و بعد دیگران است. این‌ها لطمات بسیار زیادی زدند. آقای لاریجانی باید بگوید چرا وقتی آمریکا اعلام کرد می‌خواهد نفت و بانک مرکزی را تحریم کند، وقتی رئیس مجلس بود، رفت دوتا قانون تصویب کرد. یک اختیارات رئیس جمهور در عزل و نصب رئیس بانک مرکزی را از ایشان گرفت. دو اختیارات رئیس جمهور در شرکت نفت را گرفت و چندماه بعد دیدیم تحریم شد. چه رابطه‌ای با تصمیم و عمل آقای لاریجانی با آمریکایی‌ها وجود دارد؟

همراهی روشن است. این‌ها می‌خواهند دو حوزه را تحریم کنند. ولی پدر صاحب مردم ایران را دربیاورند. بعد تو بیایی این قوانین را بگذاری و دست رئیس جمهور را ببندی. در صورتی که رئیس جمهور برای خروج از تحریم طرح داشت و بدون اجازه رفت این‌ها را اجرا کرد. یعنی آقای احمدی‌نژاد گفت ما فروش نفت را مردمی می‌کنیم. به بخش خصوصی می‌فروشیم و آن‌ها بروند و بفروشند. آن‌ها هم همین کار را انجام دادند. ۹۰ میلیارد دلار نفت فروختند که بابک زنجانی چهار میلیاردش را دزدی کرد.

آقای زنجانی ارتباطی با آقای احمدی نژاد داشت؟

نه.

آقای زنجانی در دوره آقای احمدی نژاد بود.

چه ربطی دارد؟ او در ورزات نفت بود. مگر آقای احمدی نژاد می‌رود ریز در کار آن‌ها دخالت می‌کند؟ بعد هم آمد برای بازگرداندن پولها به چابهار؛ آقای بهمنی رئیس بانک مرکزی گفت برو قرارگاه بزن و با قایق پول‌ها را بیاور. بعد دولت حسن روحانی آمد همه راه‌های فرار از تحریم را شناختند و زدند.

اگر تحریم ها ادامه دار باشد آقای احمدی نژاد به راه‌های فرار از تحریم اعتقاد دارند ؟

آقای احمدی نژاد برای بی اثر کردن تحریم‌ها برنامه دارند.

برنامه‌شان چیست؟

چندتا است. یک اینکه باید عرب‌ها و عربستان را رام کنیم مثل دوره‌ای که خودش بود برگردانیم‌شان و از وجودشان برای افزایش قیمت نفت و چندتا طرح بزرگ اقتصادی استفاده کنیم. دیگری مذاکره با دست برتر است. دیگری پروژه‌های اقتصادی معیشتی داخلی است از جمله طرح مسکن مهر طلایی که پیشرفته‌ی مسکن مهر است. قبلا ۴ میلیون بود الان ۸ میلیون می‌خواهند بسازند یعنی به اندازه تمام مستاجرها در دوره ۸ ساله.

ارتباطشان را با شرکت‌های خارجی بزرگ برقرار می کنند یا خیر؟

به طبع درست شدن ارتباطات بزرگتر، این اتفاقات هم می‌افتد. شما می‌دانید آقای احمدی‌نژاد در دوره‌ی خودش ۲۵ میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کرد. آقای حسن روحانی ۹ میلیارد جذب کرد. با اینکه این دوره با ارتباط با خارج معروف شد و دوره قبل به غلط به عدم ارتباط معروف شد.

امروز آقای احمدی‌نژاد چه می‌کنند؟

امروز ملاقات‌های مردمی دارند و انجام می‌دهند. چند روز پیش همدانی‌ها، چند وقت پیش گروه فرهیختگان، قبلتر از آن زنجانی‌ها و استان‌های مختلف، دانشگاه‌های مختلف و غیره است. یک بخشی از کارش مطالعه است که برنامه منظمی دارد. یک بخشی هم ملاقات‌های انفرادی است که بعضی از مردم با او کار دارند.

ملاقات با چهره‌های سیاسی خاص داشته‌اند؟

نه.

برای انتخابات تایید صلاحیت می‌شوند؟

نمی‌دانم.

اگر رد صلاحیت شوند چه می‌کنند؟ از کسی حمایت می‌کنند؟

تا الان ندیدم از پلن بی حرف بزنند. چون برنامه‌ای را  که دارند باید خودشان اجرا کنند. کس دیگری نمی‌تواند آن را اجرا کند.

توضیح: پس از انتشار پیش خبر این گفت‌وگو در مورد عفو اسفندیار رحیم مشایی و حمید بقایی در شب گذشته، احمد خورشیدی در پستی تلگرامی در کانال ایشان این موضوع تکذیب شد که البته متن گفت‌وگو عینا مطابق با فایل صوتی پیاده و منتشر شده است.

 

منبع: انصاف نیوز


 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها