کد خبر: 616725
تاریخ انتشار :

هواپیمایی بوئینگ به تعهدات برجامی خود عمل می کند؟/ نام ایران هنوز در فهرست قراردادها نیست

فوربس معتقد است که تحویل هواپیماها و جت‌های بوئینگ به این زودی‌ها ممکن نیست و ظاهرا نام ایران در فهرست قراردادی بوئینگ قرار ندارد.

هواپیمایی بوئینگ به تعهدات برجامی خود عمل می کند؟/ نام ایران هنوز در فهرست قراردادها نیست
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

در حالی که مذاکرات وین برای بازگشت آمریکا به برجام هر لحظه داغ‌تر شده و طرفین به نتیجه نهایی نزدیک‌تر می‌شوند، رسانه‌های غربی در حال گمانه زنی در مورد نتایج این مذاکرات هستند.

برخی رسانه‌ها در مورد وین و دستاوردش بدبین هستند و معتقدند آنچه در پس مذاکرات اخیر وجود دارد، فقط و فقط یک سری سند بدون پشتوانه سیاسی و به قولی "کاغذپاره" است، برخی دیگر معتقدند اثرات مذاکرات وین از همین حالا خود را نشان داده است.

فوربس: پرونده بوئینگ در اوج مذاکرات وین باز شده است

پایگاه خبری فوربس در یکی از گزارش‌های اخیرش به این موضوع پرداخته است. فوربس معتقد است اثرات وین خود را بیش از پیش نشان داده و قبل از نهایی شدن سند، تاثیراتش را به نمایش گذاشته است.

فوربس معتقد است اولین اثر وین، احیای قرارداد خرید بوئینگ است. بعد از انعقاد برجام در سال 2015 شرکت هواپیمائی بوئینگ و ایران قراردادی مبنی بر خرید هواپیماهای بوئینگ و نوسازی خطوط هوایی ایران بستند که به اصطلاح نصفه و نیمه ماند و خروج ترامپ از توافق هسته ای آن را کان لم یکن کرد. حالا ایران اصرار دارد بوئینگ به تعهداتش عمل کرده و هواپیماهای قول داده شده را به ایران تحویل دهد.

فوربس تاکید دارد طبق توافق سال 2016 ایران و بوئینگ، قرار بود این شرکت هواپیمایی 80 فروند هواپیمای مسافربری به جمهوری اسلامی ایران تحویل دهد. این قرارداد حداقل 16.6 میلیارد دلار هزینه داشت و ایران باید این مبلغ را می‌پرداخت. بخشی از پکیج انتخابی ایران برای حمل و نقل هوایی اش این محصولات بود:

نوع هواپیما

تعداد

737 Max 8s

50

777-300ERs

15

777-9s

15

طبق گفته فوربس، ایران و بوئینگ یک قرارداد هوایی دیگر نیز به مبلغ 3 میلیارد دلار بسته اند. طبق این توافق نامه، بوئینگ موظف بود تا سال 2020 چند ده فروند هواپیما به ایران تحویل دهد یا حداقل تحویل آن را آغاز کند.

حالا بر اساس محاسبات، بوئینگ حدود 350 فروند هواپیما باید به ایران بدهد. بخشی از این تعهدات قبل از آغاز مجدد تحریم‌ها در زمان ترامپ به ایران تحویل داده شد. چند فروند هواپیمای ATR و چند فروند ایرباس بخش اصلی این هواپیماها را شامل می‌شد؛ با این حال، بقیه هواپیماها هرگز به ایران داده نشدند.

بوئینگ تعلل می‌کند

پایگاه خبری فوربس معتقد است که تحویل هواپیماها و جت‌های بوئینگ به این زودی‌ها ممکن نیست. به نظر می‌رسد نام ایران در لیست قراردادی بوئینگ (فهرستی که بوئینگ بر اساس آن، باید هواپیماها را تحویل دهد) قرار ندارد و حتی در صورت بازگشت آمریکا به برجام، فرآیند تحویل هواپیما به ایران مدتی طول می‌کشد.

در همین رابطه، بوئینگ اعلام کرده که تابع قوانین ایالات متحده آمریکا است و در مورد رابطه با ایران نیز از دولت فرمان می‌گیرد. همانطور که فوربس اشاره دارد، پاسخ بوئینگ بسیار مبهم و سیاستمدارانه است و دقیقا مشخص نمی‌کند چه برنامه ای برای رابطه با ایران یا اجرای تعهداتش دارد و آیا قرار است قرارداد سال 2016 را اجرایی کند یا باز آن را به تعویق می‌اندازد.

منبع: خبر فوری

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها