کد خبر: 616905
تاریخ انتشار :

گزارش ویژه نامه نیوز ؛

آخرین آتش بر جان نتانیاهو ؛ آیا حادثه دیمونا پایان حزب لیکود را رقم می زند؟

شلیک موفقیت آمیز و بهت آور موشک فاتح 110 به سوی منطقه ای استراتژیک و حساس در نزدیکی پایگاه هسته ای دیمونا، شوک سختی را به مقامات رژیم اشغالگر قدس وارد ساخته است. در این میان، نتانیاهو که طی ساعات و روزهای اخیر مورد شماتت بسیاری از سیاستمداران و نظامیان صهیونیست قرار گرفته، به اصلی ترین بازنده این معادله تبدیل شده و نگران است که این واقعه، به مثابه آخرین و کاری ترین ضربه بر پیکره خود و حزب لیکود تلقی گردد.

آخرین آتش بر جان نتانیاهو ؛ آیا حادثه دیمونا پایان حزب لیکود را رقم می زند؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز : بسیاری از مقامات تل آویو معتقدند آنچه در اطراف دیمونا رخ داد، نتیجه محاسبات وحشتناک و خطرناکی است که نتانیاهو و همراهانش صورت داده اند.به عنوان مثال  آویگدور لیبرمن وزیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی نیز ضمن اذعان به ناکارآمدی سامانه موشکی صهیونیستها در مهار موشک شلیک شده به اطراف منطقه دیمونا اظهار داشت : «شرایطی که در آن موشکی با سر جنگی ۲۰۰ کیلوگرمی به سمت اسرائیل شلیک می‌شود، می‌توانست به گونه‌ای دیگر رقم بخورد. نتانیاهو می‌خوابد تا تنها برای انجام امور شخصی خود آماده شود».

از سوی دیگر، بسیاری از مقامات و نظامیان رژیم اشغالگر قدس معتقدند که آنچه اخیرا در اطراف دیمونا رخ داد ، می  تواند یک "نقطه پایان" نباشد! آنها قویا معتقدند حادثه اخیر صرفا پیش درآمدی برای "آینده تاریک اسرائیل" بوده است. "عاموس یادلین" از ژنرال‌های ارشد رژیم صهیونیستی تاکید کرده است که هنوز انتقام نهایی از اسرائیل بابت آنچه در نطنز رخ داد گرفته نشده و شرایط ( در سرزمینهای اشغالی) بغرنج می باشد.

حادثه اخیر در نزدیکی دیمونا در حالی رخ داد که پس از حادثه نطنز، نتانیاهو و بسیاری از رسانه های وابسته به حزب لیکود، در یک مانور قدرت تبلیغاتی آَشکار ، از سلطه امنیتی تل آویو بر منطقه و قدرت این رژیم اشغالگر در قبال ایران سخن به میان آورده بودند! اما اکنون، صهیونیستها توضیحی در قبال این سوال مشخص که "چرا حساس ترین نقطه ممکن در سرزمینهای اشغالی نتوانست یک موشک شلیک شده از سوریه را رهگیری و منهدم کند" ناتوان مانده اند! این حادثه درست در زمانی رخ داده است که گره سیاسی کوری در تل آویو به وجود آمده و نتانیاهو اگر نتواند برای بار دیگر کابینه ائتلافی را تشکیل دهد، باید به سوی آینده ای تاریک و مبهم برود!  جروزالم پست»، نوشت «مهلت قانونی نتانیاهو برای تشکیل کابینه در روز ۴ ماه می (۱۴ اردیبهشت) به پایان می‌رسد و اگرچه او قصد دارد که همچنان از مهلت باقیمانده برای تشکیل کابینه استفاده کند، اما دستیاران نتانیاهو گفته‎اند که او هیچ شانسی برای تشکیل کابینه ندارد.»

در چنین شرایطی آنچه در اطراف دیمونا رخ داد، بدترین شوک ممکن را بر پیکره نتانیاهو و همراهانش وارد ساخته است. نتانیاهو به وضوح می داند که اگر نتواند کابینه را تشکیل دهد، باید خود را برای حضور در دادگاه و پاسخگویی در خصوص پرونده های رشوه و رسوایی های مالی خود آماده سازد. بسیاری از کارشناسان قضایی در سرزمینهای اشغالی معتقدند که نتانیاهو بابت هر یک از این پرونده ها، ممکن است به یک تا سه سال زندان محکوم شود و در مجموع ناچار شود تا آخر عمر خود را در زندان باقی بماند. از این رو شکست در تشکیل کابینه برای نتانیاهو حکم یک کابوس سخت را خواهد داشت. اما این کابوس، با چینش سلسله عواملی که آخرین آنها شوک سخت موشک فاتح 110 به حساس ترین و امنیتی ترین نقاط در اراضی اشغالی بود، در حال نزدیک شدن به واقعیت است! 

حزب لیکود و شخص نتانیاهو( به عنوان رهبر این حزب)، از زمانی که برای تشکیل کابینه ماموریت یافته اند، به موفقیت چندانی در این مورد دست پیدا نکرده اند. یکی از نزدیکان نتانیاهو بر این عقیده است که احتمال تشکیل کابینه در فرصت باقیمانده بسیار ناچیز است.در همین حال نتانیاهو می‌گوید که در عوض به دنبال طرح انتخاب مستقیم نخست وزیر است که در صورت حمایت حزب «یامینا» به تصویب خواهد رسید.طرح انتخاب مستقیم نخست وزیر به نتانیاهو این فرصت را می‌دهد که مدت زمان بیشتری را در سمت نخست وزیری همزمان با جلسات دادگاه فساد مالی، بماند.با این حال، به نظر می رسد این ترفند نیز نتواند در نهایت منتج به بقای طولانی مدت یا حتی کوتاه مدت نتانیاهو در مسند نخست وزیری صهیونیستها شود. 

در این میان، برخی اعضای حزب لیکود نیز ترجیح داده اند رهبری نتانیاهو را به چالش کشیده و زمینه را جهت تغییر رهبری در این حزب از اکنون فراهم نمایند! این به معنای پذیرش شکست نتانیاهو در میان هم حزبی هایش است. اخیرا نتانیاهو در پاسخ به این سوال که آیا احتمال تشکیل کابینه از سوی فرد دیگری از حزب لیکود مانند «یاریو لوین»، رییس کنست، وجود دارد یا خیر، پاسخ داد «رئیس حزب لیکود من هستم. نه فرد دیگر!"

افزایش بدهی سالیانه رژیم صهیونیستی و اعلام رسمی آن نیز به یکی دیگر از عوامل منفی و بازدارنده علیه نتانیاهو تبدیل شده است. دارایی رژیم صهیونیستی گزارش داده است  که بدهی سالانه کابینه رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۲۰ رکورد زده و به ۹۸۴ میلیارد شِکِل (۳۰۳ میلیارد دلار)، افزایش یافته است.این رقم در مقایسه با بدهی سال ۲۰۱۹ این رژیم حدود ۱۹.۶ درصد افزایش داشته است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها