کد خبر: 617507
تاریخ انتشار :

جدیدترین صوت لو رفته از ظریف درباره سردار سلیمانی + جزئیات

چندی پیش انتشار یک فایل صوتی، از مصاحبه منتشر نشده سعید لیلاز با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه واکنش‌های زیادی را در فضای رسانه‌ای کشور و شبکه‌های اجتماعی برانگیخته است. این فایل صوتی که ۷ ساعته بود تنها سه ساعت آن منتشر شده است.

جدیدترین صوت لو رفته از ظریف درباره سردار سلیمانی + جزئیات
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

وزیر امور خارجه در بخش هایی از صوت لو رفته خود به سردار سلیمانی ابراز علاقه کرده و تاکید داشته بود که فرمانده شهید سپاه قدس جنگ طلب نبود.

بعد از انتشار فایل صوتی لو رفته مصاحبه محمد جواد ظریف ، وزیر امور خارجه با سعید لیلاز ، کارشناس اقتصادی و سیاسی در ابتدای هفته گذشته، صبح امروز بخش های دیگری از مصاحبه ظریف در فضای مجازی منتشر شد.

در این بخش از صحبت ها که به تازگی منتشر شده است، ظریف درباره نظر سردار سلیمانی پیرامون جنگ یمن به سعید لیلاز گفت: «آقای سلیمانی به من گفته بود هر یک روزی که جنگ یمن زودتر تمام شود، به نفع ماست، چون مردم کمتری کشته می شوند. نظر او این بود که چیزی از جنگ یمن به دست نمی آید، بلکه این جنگ فقط باعث کشتار مردم می شود. سلیمانی جنگ طلب نبود و من به همین خاطر او را دوست داشتم. او به من گفت هرچه زودتر جنگ یمن را تمام کند.»

وی افزود: «قبل از این که مذاکرات برجام آغاز شود، با شهید سلیمانی ملاقات کردم، به ایشان گفتم ما در منطقه چهار حوزه داریم که در آن با عربستان اختلاف داریم و باید به نحوی این اختلافات را حل کنیم؛ این چهار حوزه شامل بحرین، عراق، سوریه و لبنان می شود. شهید سلیمانی در آن زمان، در حالی که هنوز جنگ یمن شروع نشده بود، گفت یمن هم هست.»

پیشنهاد آغاز مذاکره با عربستان

ظریف در ادامه این مصاحبه اظهار داشت: «به شهید سلیمانی گفتم که من به سعودی ها پیشنهاد بدهم تا با یکدیگر در این مسائل گفت و گو و آنها را حل و فصل کنیم و شهید سلیمانی نیز این مساله را قبول کرد. به ایشان گفتم من و شما باید باهم چارچوب تعیین کنیم تا به چه نحوی در این مسائل با عربستان گفت و گو کنیم، البته ممکن بود در چارچوب ها با ایشان به توافق نرسیم، اما شهید سلیمانی اصل موضوع گفت و گو با عربستان را پذیرفت.»

وزیر امور خارجه با تاکید بر مشورت خود با سردار سلیمانی در تمام مسائل مربوط به منطقه تصریح کرد: «از جمله طرح های چهار ماده ای که من برای سوریه و یمن ارائه کردم، هر دو با شهید سلیمانی هماهنگ شده بود. حتی شاید بتوان گفت مبدا هر دو طرح شهید سلیمانی بود. بنابراین سردار سلیمانی اصل مذاکره با عربستان را پذیرفت و حتی وقتی به ایشان گفتم اگر سعودی ها گفتند ظریف را قبول نداریم و از نظر ما همه کاره سردار سلیمانی است، شما حاضرید شخصا با آنها مذاکره کنید، که شهید سلیمانی این درخواست را هم قبول کرد.»

مخالفت سعودی ها با مذاکره با ایران

وی درباره ارسال پیام مذاکره به عربستان در سال 92 توضیح داد: «من آقایان سلیمان پور و سجاد پور را که با شهید سلیمانی در ارتباط بودند و از قبل در وزارت خارجه حضور داشتند، برای مذاکرات مسیر 2 با عربستان سعودی فرستادم. البته این مذاکرات از زمان آقای احمدی نژاد آغاز شده بود، مثل مذاکرات ما با آمریکایی ها در عمان که از زمان آقای دکتر صالحی در احمدی نژاد شروع شده بود و ما هم ادامه دادیم. البته مذاکرات مسیر 2 با نمایندگان دولت سعودی نبود، بلکه با نمایندگان گروه های مطالعاتی بود.»

ظریف عنوان کرد: «نماینده گروه های مطالعاتی سعودی در این مذاکرات عبدالعزیز صغر بود که هم با کاخ سفید و هم با دربار عربستان روابط خوبی داشت. به همین دلیل ما از طریق آقای صغر برای دربار سعودی پیام فرستادیم که ظریف حاضر به مذاکره با شماست تا یک بار برای همیشه سنگ هایمان را باهم وابکنیم. به آنها گفتیم اگر شما مقام هم سطح سردار سلیمانی را به این مذاکرات بیاورید، ما هم حاضریم آقای سلیمانی را در این مذاکرات شرکت دهیم؛ اما آقای سعود الفیصل به ما جواب داد که جهان عرب به شما ربطی ندارد، یعنی من و شهید سلیمانی حاضر بودیم که در منطقه برای عربستان به توافق برسیم، اما سعودی ها این مساله را قبول نکردند.»

منبع: رکنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها