کد خبر: 617562
تاریخ انتشار :

7 روش برای برش پروفیل فولادی

اگر بخواهید خودتان پروفیل را برش دهید، کدام روش را انتخاب کنید؟

7 روش برای برش پروفیل فولادی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

اگر فرد آچار به دستی هستید و به ساختن علاقه‌مند، احتمالاً برایتان پیش آمده که مثلا بخواهید یک فریم فلزی کوچک برای میز یا صندلی بسازید. همان‌طور که میدانید در ساخت چنین سازه‌ای، از قوطی پروفیل استفاده می‌شود. یکی از چالش‌های ساخت میز و صندلی فلزی در خانه یا کارگاه‌های کوچک، انتخاب روش و ابزار صحیح برش پروفیل است که بایستی هزینه پایین و دقت بالایی داشته باشد.

اولین قدم در ساخت فریم میز و صندلی این است که از میان بهترین پروفیل‌های موجود در بازار، آن نوع متناسب با نیازتان را انتخاب کنید. پیشنهاد می‌کنیم برای انتخاب پروفیل مناسب، قبل از خرید حتما مقاله هایی درمورد کارخانه های تولیدکننده پروفیل، جدول وزنی پروفیل و تحلیل بازار پروفیل را مطالعه کنید تا با اطلاعات بیشتری خریدتان را انجام دهید.

پس از خرید، باید سطح پروفیل را تمیز کنید. بدیهی است که یک پروفیل فاقد هرگونه آلودگی یا زائده را می‌توان دقیق‌تر برید. قدم بعدی، انتخاب روش صحیح برش قوطی پروفیل است که در ادامه با تعدادی از آن‌ها آشنا می‌شوید:

 

1.استفاده از سنگ فرز

به کار بردن سنگ فرز برای برش مقاطع فولادی یک روش سنتی محسوب شده و در کارهایی که به دقت بالا نیاز دارند، چندان توصیه نمی‌شود. این دستگاه ایمنی پایینی داشته و استفاده از آن به مهارت و تمرکز نیاز دارد. همچنین ممکن است محل برش چندان صاف و تمیز درنیاید و مجبور شوید آن را برس بزنید.

2

2.استفاده از هوا برش

هوا برش در 2 نوع قابل‌ حمل و ثابت موجود است. برای کار در خانه، احتمالاً می‌توانید نوع قابل‌ حمل آن را تهیه کنید؛ چرا که نوع ثابت آن بزرگ بوده و بیشتر در صنعت و کارگاه‌های بزرگ کاربرد دارد. در این روش، از ترکیب گاز اکسیژن و استیلن برای برش فلز استفاده می‌شود. استفاده از هوابرش نیز به مهارت و تمرکز نیاز دارد و هنگام کار با آن باید تمامی جوانب ایمنی را در نظر گرفت.

دقت این روش بیشتر از روش استفاده از سنگ فرز است و اگر می‌خواهید محل برش کاملاً تمیز و یکدست دربیاید، می‌توانید پروفیل موردنظرتان را به کارگاهی که مجهز به دستگاه هوابرش ثابت است منتقل کنید. هزینه چنین خدماتی چندان بالا نیست و در صورت انجام این کار، ساخت فریم میز و صندلی در خانه همچنان مقرون به‌صرفه خواهد بود.

3

 

3.استفاده از اره آتشی

اره آتشی یا اره پروفیل بر از جمله دستگاه‌های برش فولاد است که در هر 2 نوع قابل‌حمل و ثابت موجود است. همانند هوابرش، نوع سبک آن برای کارهای داخل خانه کاربرد بیشتری دارد و در دسترس تر است. اره آتشی از سنگ فرز و هوابرش ایمنی بیشتری دارد؛ چرا که این دستگاه به قطع کن اتوماتیک و محافظ تیغه تجهیز شده که در صورت شکستن آن، دستگاه را فوراً خاموش کرده و از آسیب به اپراتور جلوگیری می‌کند.

اره آتشی دارای مزایای بسیاری نسبت به دو روش قبل است که از میان آن‌ها، می‌توان به دقت، قدرت و سرعت بالاتر در برش اشاره کرد. البته قیمت این دستگاه به مراتب از سنگ فرز و هوابرش بیشتر است.

4

 

4.استفاده از برش پلاسما

از برش پلاسما می‌توان برای بریدن تمامی پروفیل‌های ساخته شده از انواع مختلف فولاد استفاده نمود، درحالی‌که روش‌های قبلی برای برش پروفیل استنلس استیل دارای محدودیت‌هایی هستند. به صورت کلی در این روش محدودیت کمتری وجود دارد و نتیجه کار صاف، صیقلی و دارای دقت بالا خواهد بود. همچنین ایمنی این روش بالا بوده و برخلاف روش‌های قبل، حرارت قطعه بالا نخواهد رفت.

در روش برش پلاسما از ترکیب گاز فشرده شده و الکتریسیته برای تولید قوس پلاسما استفاده می‌شود. دستگاه برش پلاسما نیز در دو نوع پرتابل و ثابت موجود است.

 

5.استفاده از برش لیزر

استفاده از اشعه لیزر یکی از کم‌هزینه‌ترین روش‌ها برای برش پروفیل است. یکی از محدودیت‌های این روش این است که برای برش پروفیل‌های دارای ضخامت بالا کاربرد ندارد. همچنین تهیه نوع کوچک و رومیزی آن به علت قیمت بالا، احتمالاً برایتان مقرون به‌صرفه نخواهد بود. استفاده از خدمات برش لیزری نیز هزینه بالایی دارد.

با این وجود برش لیزری از سرعت و دقت بسیار بالایی برخوردار است.

 

6.استفاده از واترجت

این روش شباهت زیادی با روش برش لیزر دارد، با این تفاوت که در آن از فشار بالای آب به‌جای اشعه لیزر استفاده می‌شود. هنگام استفاده از روش‌های قبلی، پروفیل‌هایی که دارای ضخامت پایین هستند معمولاً در محل برش دفرمه می‌شوند. بزرگ‌ترین مزیت واترجت نسبت به سایر روش‌های برش پروفیل این است که در محل برش دفرمگی ایجاد نمی‌کند.

در کاربرد روش واترجت، به اپراتور حرفه‌ای و دقت بالا موردنیاز است؛ اما ایمنی عملیات بسیار بالا بوده و نتیجه کار دقیق خواهد بود. متأسفانه استفاده از این روش برای برش پروفیل در خانه چندان به‌صرفه نیست؛ اما در صورت سپردن کار به کارگاه‌های ارائه دهنده خدمات برشکاری با واترجت، نتیجه کارتان دقیق و رضایت‌بخش خواهد بود.

 

7.استفاده از دستگاه CNC

اکثر کارخانه‌ها و کارگاه‌های ارائه دهنده خدمات برشکاری فولاد، از دستگاه‌های CNC برای برش عرضی و طولی پروفیل استفاده می‌کنند؛ چرا که به نیروی کار زیادی نیاز نداشته و دقت بالایی دارد. این دستگاه توسط یک اپراتور برنامه‌ریزی‌شده و معمولاً به صورت اتوماتیک کار می‌کنند. همچنین امکان سوراخ‌کاری و برش اشکال دلخواه روی بدنه پروفیل را فراهم می‌کند.

انتخاب هر یک از روش‌های بالا، به شدت به قیمت پروفیل و بودجه‌ای که برای ساخت صندلی و میز فلزی‌تان در نظر گرفته‌اید دارد. گاهی اوقات با صرف هزینه بیشتر، نتیجه کارتان رضایت‌بخش‌تر خواهد بود و جلوی ضررهای احتمالی ناشی از ساخت یک فریم فولادی فاقد کارایی را می‌گیرد.

اگر به دنبال قیمت روز پروفیل و دیگر مقاطع فولادی هستید، کافیست به سایت آسرون(www.asroon.ir) مراجعه کنید و لیست قیمت آهن آلات کارخانه های مختلف را بصورت لحظه­ای مشاهده کنید.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها