کد خبر: 617650
تاریخ انتشار :

گمانه‌زنی روزنامه اصلاح طلب درباره کاندیداتوری رئیسی

برخی رسانه‌های اصولگرا هدف دیگرشان از این رویه، مشاهده رفتار انتخاباتی رقیب است. در واقع اصولگرایان می‌خواهند صبر کرده و ببینند که شورای نگهبان اذن عبور چند نامزد اصلاح‌طلب را می‌دهد و چطور بر سرنوشت این انتخابات اثرگذار می‌شود.

گمانه‌زنی روزنامه اصلاح طلب درباره کاندیداتوری رئیسی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

قرار بود اصولگرایان این ‌بار از پس چالش همیشگی وحدت برآمده و با کاندیداتوری سیدابراهیم رییسی و حمایت همه‌جانبه از او انتخابات ۱۴۰۰ را مثل آب خوردن ببرند.

به گزارش روزنامه اعتماد، این‌ طور که به نظر می‌رسد اما این خیال خام‌تر از آنی بود که تبدیل به واقعیت‌ شود. شاهدش نیز تغییر تاکتیکی است که اخیرا لحاظ کرده و فکر می‌کنند با اتکا به آن راه به پاستور می‌برند.گویا آقایان و تصمیم‌گیرندگان در جبهه اصولگرایی به این نتیجه رسیده‌اند که وحدت در چند روزهای باقی مانده تا آغاز مهلت نام‌نویسی مقدور نیست و باید به نحوی برای خود زمان بخرند. از همین رو است که با این ادعا که معرفی زودهنگام نامزد نهایی به تخریب او منجر می‌شود، تصمیم‌گیری درباره گزینه اجماعی را به دوران پس از طی شدن فرآیند احراز صلاحیت‌ها موکول کرده‌اند.

برخی رسانه‌های اصولگرا دیروز در این باره نوشتند و به این نکته نیز اشاره کردند که هدف دیگرشان از این رویه، مشاهده رفتار انتخاباتی رقیب است. در واقع اصولگرایان می‌خواهند صبر کرده و ببینند که شورای نگهبان اذن عبور چند نامزد اصلاح‌طلب را می‌دهد و چطور بر سرنوشت این انتخابات اثرگذار می‌شود.

صمیم‌سازان اصولگرا بنا دارند پس از آنکه معلوم شد رقیب اصلاح‌طلب چه در چنته دارد و چند مرده حلاج است، تصمیم نهایی خود را بگیرند. آنان گام‌های عملی لازم را هم برای استفاده از این تاکتیک برداشته‌اند. اعلام کاندیداتوری رسمی محسن رضایی و اعلام کاندیداتوری تلویحی محمدباقر قالیباف گواه خوبی بر آن است که نامزدهای اصولگرا گوش تا گوش صف کشیده‌اند.

رییس مجلس جمعه شب در یک پست اینستاگرامی نوشت:«مدد ز غیر تو ننگ است یا علی مدد» و رسانه‌ها نیز این را پای اعلام کاندیداتوی گذاشتند. مثلا وب‌سایت انتخاب نوشت:«به نظر می‌رسد با مهیا نشدن شرایط کاندیداتوری حجت‌الاسلام رییسی که در تکذیب سخنگوی دستگاه قضا و مدیران روابط عمومی قوه قضاییه هم به تازگی بیان شده، پست اینستاگرامی قالیباف حکایت از اعلام نامزدی او در انتخابات ریاست‌جمهوری دارد.» نکته قابل تامل و توجه آنکه صدا از سوی مشاوران و نزدیکان قالیباف درنیامد حتی رسانه‌های نزدیک به او نیز تلاشی برای تکذیب این خبر نکردند. محسن رضایی و قالیباف اما تنها نامزدهای جدی اصولگرایان در این انتخابات نخواهند بود. حتی سعید جلیلی هم این روزها در بهترین موقعیت ممکن برای کاندیداتوری قرار گرفته و افزایش فعالیت‌های خود و حامیانش در فضای مجازی ثابت می‌کند که پس از حاشیه‌هایی که با انتشار فایل صوتی ظریف ایجاد شد، آب را به قدر کافی گل‌آلود می‌بیند که وارد میدان شده و ماهی خود را بگیرد. این حجم از استقبال چهره‌های سیاسی اصولگرا از کاندیداتوری اما نشان می‌دهد که غیر از آن تاکتیک ادعایی آقایان، خبرهای دیگری هم در راه است.

مشخص‌تر از همه اینکه وقتی این همه نامزد به صف می‌شوند یعنی احتمال کاندیداتوری سیدابراهیم رییسی را کمتر از قبل می‌دانند. تکذیبیه‌های آمده درباره کاندیداتوری او از سوی روابط عمومی قوه قضاییه نیز البته این ادعا را تایید می‌کند. این درحالی است که پیش‌تر گمان می‌رفت رییسی تنها نامزد اعلامی اصولگرایان خواهد بود. بگذریم از اینکه بخشی از اصولگرایان هنوز هم تمایلی به بستن پرونده کاندیداتوری احتمالی رییسی ندارند و تصور می‌کنند که اصرار به او تا دقیقه ۹۰ کاری از پیش می‌برد. شاهدش نیز اظهارات اخیر منوچهر متکی است که گفته بود:«احتمال ضعیفی وجود دارد که وی کاندیدا نشود».وضعیت موجود در جریان اصولگرایی اما ثابت می‌کند که حتی اگر رییسی به رغم توصیه‌هایی که برخی به او می‌کنند، در قوه قضاییه نمانده و به انجام ماموریت خود ادامه ندهد، باز هم احتمال اجماع روی او آنقدرهای که می‌گفتند، ساده نیست. نشانه روشن این احتمال نیز آن است که متکی به عنوان سخنگوی شورای وحدت که بیشترین حمایت را از نامزدی رییسی می‌کند،

مخالفان ورود او به رقابت‌ها را به دو گروه تقسیم کرده و می‌گوید:«یک دسته کسانی که نامزد دیگری دارند و بر او اصرار دارند و دسته دوم، کسانی که می‌گویند رییسی در قوه قضاییه فعالیت خوبی داشته است». همین اختلاف‌نظرها درباره ورود یا عدم ورود رییسی و بعد هم درباره اینکه اجماع روی کدام چهره اصولگرا صورت بگیرد، کار را به اینجا رسانده که اکنون سیاسیون در این جریان تصور می‌کنند، بهتر است همه نیروهای خود را وارد میدان کرده و برای تصمیم‌گیری درباره گزینه نهایی نیز تا روشن شدن تکلیف جریان اصلاحات یعنی بعد از اعلام نظر شورای نگهبان صبر کنند.امیدوارند یا ادعا می‌کنند را نمی‌دانیم اما حرف‌شان در رسانه‌های اصولگرا این است که بعد از آن مرحله اجماع صورت خواهد گرفت. تجربه انتخابات‌ پیشین و همین عقب‌نشینی از اجماع روی رییسی که در این دوره به نمایش گذاشته‌اند، ثابت می‌کند که این کار به همین سادگی‌ها نیست و به احتمال قریب به یقین اصولگرایان این‌ بار نیز با چند کاندیدایی مواجه خواهند بود.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها