کد خبر: 618058
تاریخ انتشار :

گزارش ویژه نامه نیوز ؛

پاتک ترامپ به دموکراتها ؛ حرکت ناگهانی جمهوریخواهان برای بازگشت

در حالی که جوبایدن ، تصور می کرد راه بسیار قابل پیش بینی و ساده ای را جهت پیروزی دوباره در انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 پیش رو خواهد داشت و حتی می تواند از کامالا هریس معاونش به راحتی درخواست کند که به جای وی در مسند ریاست جمهوری قرار گیرد، اکنون با بازی پیچیده ای از سوی جمهوریخواهان و طرفداران ترامپ مواجه شده است.

پاتک ترامپ به دموکراتها ؛ حرکت ناگهانی جمهوریخواهان برای بازگشت
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست خارجی نامه نیوز، این بازی، از ایالت مهم و سرنوشت ساز "فلوریدا" با 29 رای الکترال آغاز شده و در آینده می تواند به دیگر ایالات نیز تسری پیدا کند. فرماندار جمهوریخواه ایالت فلوریدا، با تصویب برخی قوانین انتخاباتی محدود کننده ( بر اساس اختیارات خود)، عملا از اکنون کاری کرده است که 29 رای الکترال در ایالت فلوریدا به سود جمهوریخواهان و در سبد رای ترامپ ( یا هر یک از نامزدهای مورد حمایت وی ) به گردش در آید. 

اصل ماجرا این است که «رونالد دی‌سانتیس» فرماندار جمهوری‌خواه فلوریدا، لایحه‌ای انتخاباتی را امضا و آن را به قانونی ایالتی تبدیل کرد.این قانون، محدود شدن دسترسی به برگه‌های رأی غیرحضوری، افزایش اختیارات ناظران حزبی پای صندوق‌های رأی و ممانعت از پذیرایی و مشاوره به افراد حاضر در صف‌های رأی را شامل می‌شود.«دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا که دی‌سانتیس را به‌عنوان زوج انتخاباتی احتمالی خود در رقابت سال ۲۰۲۴ معرفی کرده است، پس از شکست در انتخابات سال گذشته، ادعای «تقلب بزرگ» و «دزدیده شدن انتخابات» توسط حزب دموکرات را مطرح کرد."دی سانتیس"که پس از رویگردانی ترامپ از "مایک پنس" معاون خود، قصد دارد در انتخابات سال 2024 به عنوان معاون وی در آوردگاه انتخابات وارد شود، اکنون نخستین گام جنجالی را به ضرر بایدن و دموکراتها برداشته است. اما سوال اصلی اینجاست که این قانون چگونه منتج به شکست دموکراتها در انتخابات خواهد شد؟!

واقعیت امر این است که اکثر آرای حضوری در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، به سود جمهوریخواهان و اکثر آرای غیابی به سود دموکراتها به گردش در می آید. از این رو هر اندازه در "اخذ آرای حضوری" روکرد سهل گیرانه تری اعمال شود و در مقابل، "اخذ آرای غیرحضوری" سخت تر و پیچیده تر شود، این معادله به سود جمهوریخواهان و به ضرر دموکراتها شکل می گیرد.در رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 میلادی، ترامپ توانست با اختلاف حدود 5 درصد، انتخابات را در فلوریدا به سود خود به پایان برساند و هر 29 رای الکترال این ایالت را تصاحب کند. این در حالی بود که مطابق نظرسنجی هایی که از سوی موسسات و شبکه های مختلف صورت گرفته بود،پیروزی جمهوریخواهان در این ایالت قابل پیش بینی نبود. اکنون جمهوریخواهان معتقدند که "تکرار پیروزی در فلوریدا"، مهم ترین پیش شرط پیروزی آنها در انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 خواهد بود. 

پس از اینکه بایدن و دموکراتها در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 در ایالت فلوریدا شکست خوردند، تمرکز ویژه ای بر روی رای دهندگان ناراضی در این ایالت کرده و در صدد پیدا کردن راهکاری برای جلوگیری از تکرار پیروزی جمهوریخواهان در فلوریدا بر آمده اند اما اقدام تازه فرماندار فلوریدا، نقشه دموکراتها را بر هم ریخته است! کاخ سفید تصویب قانون جدید انتخاباتی در ایالت فلوریدا را محکوم کرد و آن را بر پایه دروغ توصیف کرد. «کارین جین پیر» معاون سخنگوی کاخ سفید گفت: «انتخابات ۲۰۲۰ یکی از ایمن‌ترین انتخابات‌های تاریخ آمریکا بود. در حال حاضر هیچ دلیل مشروعی وجود ندارد که قوانین به‌منظور دشوارتر ساختن رأی دادن و بر اساس یک دروغ دچار تغییر شوند.اکنون تنها دلیل برای تغییر قوانین این است که از کسانی که رأی می‌دهند خوشتان نیاید. فلوریدا در حال حرکت در مسیری اشتباه است. باید تلاش کنیم از این مسئله اطمینان یابیم که [فرایند] رأی‌گیری ایمن و قانع‌کننده است».

در این میان، ممکن است دموکراتهای کنگره برای جلوگیری از آنچه در فلوریدا در حال رخ داده است، طرح های بازدارنده و جدیدی را ( در قالب طرح های لازم الاجرای سراسری) بر آیند.یکی از این قوانین، می تواند جایگزینی ساختار" هر شهروند یک رای" به جای " ساختار الکترال" می باشد. با این حال، ممکن است در این معادله، دموکراتها علاوه بر جمهوریخواهان کنگره، با مانع دیگری به نام دیوان عالی آمریکا رو به رو شوند. دیوان عالی آمریکا متشکل از 9 قاضی می باشد که 6 تن از آنها جمهوریخواه و 3 تن از آنها دموکرات می باشند. از این رو امکان همراهی اعضای این دیوان با جوبایدن و دموکراتها در خصوص تغییر ساختار انتخاباتی آمریکا وجود ندارد. به هر حال، اقدام اخیر فرماندار ایالت فلوریدا به سود جمهوریخواهان ، دغدغه حزب دموکرات را در خصوص "انتخابات ریاست جمهوری سال 2024" پررنگ تر ساخته است! آنها اکنون می دانند که از "راهیابی دوباره دموکراتها به کاخ سفید" نمی توانند به مثابه یک پدیده قطعی و تضمین شده نام ببرند! ضمن آنکه ترامپ نیز جهت ضربه زدن به دموکراتها و بایدن، منتظر انتخابات ریاست جمهوری سال 2028 نخواهد ماند! او می خواهد در سال 2024 کار را تمام کند....

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها