کد خبر: 618290
تاریخ انتشار :

آخوندی در کلاب هاوس: وزیر موفقی بودم!

عباس آخوندی با انتقاد از وضعیت کنونی صندوق های بازنشستگی تاکید کرد: قربانی وضعیت موجود صندوق‌های بازنشستگی خود بازنشسته‌ها و برنده آن بنگاه‌داران هستند و این وسط تمام ملت ایران ضرر می‌کنند، چراکه تورم بالا موجب له شدن بازنشستگان، کارمندان و مستمری بگیران شده است.

آخوندی در کلاب هاوس: وزیر موفقی بودم!
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

وزیر پیشین راه و شهرسازی و نامزد انتخابات 1400 با بیان این که اقتصاد ایران دچار تله فقر شده است و بیش از 50 درصد جامعه زیر خط فقر قرار دارند، تصریح کرد: ستاد اقتصادی ضعیف دولت تمام وزیران قوی را هم منفعل کرده است و ما نیاز به یک ستاد اقتصادی قوی داریم که اولویت آن حل مشکلات اقتصاد کلان باشد تا مردم به این فلاکت اقتصادی دچار نشوند.

شب گذشته دکتر عباس آخوندی ، وزیر پیشین راه و شهرسازی و نامزد انتخابات ریاست جمهوری با حضور در برنامه سلسله نشت های «عیار» در باشگاه اتاق بازرگانی ایران در کلاب هاوس با فعالان اقتصادی بخش خصوصی به گفت و گو پرداخت.

آخوندی در این برنامه، بنگاه‌داری ایران در شرایط کنونی را به شدت آشفته توصیف کرد و گفت: اساسا در این شرایط امکان رقابت برای بخش خصوصی وجود ندارد، زیرا اشکالات نظام بنگاه داری و وجود پدیده چند دولتی باعث ایجاد فساد شده است و این مسائل باید حل شود.

وی با تاکید بر این که بنگاه‌های وابسته به نهادهای عمومی غیردولتی باید تعیین تکلیف شود، تصریح کرد: این بنگاه‌ها مشغول رقابت فیل و فنجان با بخش خصوصی هستند. این در حالی است که بنگاه‌داری نهادهای عمومی غیردولتی و رقابت آنها با بخش خصوصی مخالف قانون اساسی است.

وزیر پیشین راه و شهرسازی تاکید کرد: در بنیان‌های قانونی ما چیزی به نام نهادهای عمومی غیردولتی وجود ندارد و همچنین در هیچ کجای قانون اساسی نیامده است که نهادهای نظامی می‌توانند بنگاهداری کنند و با بخش خصوصی رقابت داشته باشند.

وی با بیان این که بیرون کردن نهادهای قدرتمند از بازار کار بسیار دشواری است، عنوان کرد: خود این نهادها اصلا میلی به بیرون رفتن از اقتصاد ندارند‌، این در حالی است که ما در مبانی قانونی برای ایجاد اقتصاد آزاد مشکلی نداریم و در عمل می توان با فشار اجتماعی جلوی انحصار را گرفت.

انتخابات باید به صورت بسط یک گفتمان باشد

این نامزد انتخابات 1400 در ادامه راهکار حذف بنگاه‌داری نهادهای عمومی غیردولتی را متجلی شدن اراده عمومی در انتخابات دانست و گفت: فعالان اتاق بازرگانی بدون این که خودشان یک کنشگر اقتصادی باشند، منتظر تقدیر از سوی دولت هستند.

وی افزود: انتخابات بین دو شخص یعنی حرکت در سایه در حاشیه قدرت که مفهوم آن تشدید وضعیت ناکارآمد موجود است. این در حالی است که انتخابات باید به صورت بسط یک گفتمان باشد تا حتی اگر آن گفتمان رای نیاورد، حداقل چراغ برای آینده روشن شود و مطالباتی در میان مردم پدید آید.

آخوندی درباره موضوع عدالت اجتماعی توضیح داد: عدالتی که اکنون برخی افراد تعریف می‌کنند، بیشتر به معنای حامی پروری است و نه عدالت. زیرا اساسا تشکیل یک سری نهادهای فربه به شکل غیررقابتی مخالف عدالت اجتماعی است، چون جلوی فرصت‌های برابر را می‌گیرد.

با ارز 4200 تومانی مخالف بودم

وزیر پیشین راه و شهرسازی در بخش دیگری از صحبت هایش با تاکید بر مخالفت خود با ارز 4200 تومانی اظهار داشت: اساسا با هر نوع قیمت‌گذاری از سوی دولت و ایجاد مانع در رقابت مخالفم و به همین دلیل هم با ارز 4200 تومانی مخالف بودم.

وی در پاسخ به سوال یکی از فعالان اقتصادی درباره رکود بخش مسکن در دوران تصدی او بر وزارت راه و شهرسازی گفت: در سال 93 به رئیس جمهور تاکید کردم که اگر ما نتوانیم بدهی دولت را در بخش مسکن تسویه کنیم، غیرممکن است که بتوانیم به رشد اقتصادی برسیم.

این نامزد انتخابات ریاست جهوری با اشاره به کسری بودجه شدید سال 1400 عنوان کرد: سقف واقعی کسری بودجه امسال حداقل 50 درصد است و حتی برخی معتقدند که تا 70 درصد کسری بودجه داریم و همین مساله به رشد شدید نقدینگی دامن می‌زند.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران تاکید کرد: دولتی که هزاران میلیارد تومان بدهی دارد و آن را تعیین تکلیف نکرده و با رشد نقدینگی و خلق پول به دنبال تسویه بدهی‌های خود است، قطعا رشد نخواهد کرد.

وی میزان تسهیلات واقعی بانک ها را بسیار کمتر از ارقام واقعی آن توصیف کرد و گفت: 60 تا 70 درصد تسهیلات بانک‌ها تجدید قرارداد است و اکنون میزان تسهیلات دهه واقعی بانک‌ها 8 درصد GDP کشور است.

با کنترل تورم، نرخ سود بانکی را می توان آزاد کرد

آخوندی در ادامه تاکید کرد که اقتصاد ایران دچار تله فقر شده است و بیش از 50 درصد جامعه زیر خط فقر قرار دارند. وی تشکیل دولت ملی واحد مدرن را راهکار خود برای حل مشکلات اقتصادی، اصلاح ساختارها و مقابله با پدیده چند دولتی و دولت در سایه دانست و تاکید کرد: اگر رئیس جمهور شوم، قطعا بانک مسکن را به بانک توسعه مسکن تبدیل می‌کنم تا بخش خصوصی بتواند مسکن را توسعه دهد و دولت وارد رقابت با آن نشود.

وزیر پیشین راه و شهرسازی درباره امکان آزادسازی نرخ سود بانکی گفت: معتقدم در صورتی که دولت بتواند تورم را کنترل کند و به زیر یک درصد برساند، نرخ سود بانکی می‌تواند آزاد باشد و حتی کمی از تورم هم بالاتر باشد.

وی با تاکید بر این که هیچ اعتقادی به تعدد مجوزها ندارد، تصریح کرد: همه مجوزها، صرفا به مغازه‌هایی برای دولت فربه تبدیل شده است و قطعا شرایط صدور مجوزها برای بنگاه‌های اقتصادی باید تسهیل شود.

بازنشستگان قربانی وضعیت کنونی صندوق های بازنشستگی

وزیر پیشین راه و شهرسازی با انتقاد از وضعیت کنونی صندوق های بازنشستگی تاکید کرد: قربانی وضعیت موجود صندوق‌های بازنشستگی خود بازنشسته‌ها و برنده آن بنگاه‌داران هستند و این وسط تمام ملت ایران ضرر می‌کنند.

آخوندی در ادامه اظهار داشت: در صندوق‌های بازنشستگی شاهد تورم 500 هزار درصدی در دوره 50 ساله هستیم و همین مساله می‌تواند صندوق‌های بازنشستگی را در آینده به یک بحران برای کشور تبدیل کند.

وی با بیان این که تورم بالا موجب له شدن بازنشستگان ، کارمندان و مستمری بگیران شده است، عنوان کرد: میزان کسری صندوق‌های بازنشستگی از سال 93 تا کنون از 365 هزار میلیارد تومان به 165 هزار میلیارد تومان و حتی شاید بیش از 200 هزار میلیارد تومان رسیده است و این مقدار هر سال بیشتر می‌شود.

این نامزد انتخابات 1400 ادامه داد: راه حل رفع مشکل صندوق‌های بازنشستگی این است که این صندوق‌ها از بنگاه‌داری خارج شوند و برای جذب دارایی‌های نقدشونده تلاش کنند.

حرف های ستاد اقتصادی در دکان هیچ عطاری پیدا نمی شود

آخوندی در بخش دیگری از صحبت هایش ستاد اقتصادی دولت را به باد انتقاد گرفت و گفت: از سال 1340 تا کنون ستاد اقتصادی دولت یعنی نهادهایی مثل برنامه و بودجه، بانک مرکزی و ... به نهادهای فرمانبر و نه کارشناس، تبدیل شده است و این مساله در بیشتر از سال‌های بعد از انقلاب نیز وجود داشته است.

وی تصریح کرد: گاهی در ستاد اقتصادی دولت کنونی حرف‌هایی مطرح می‌شود که در دکان هیچ عطاری پیدا نمی‌شود و برخی آقایان هیچ فهمی از اقتصاد کلان ندارند. این در حالی است که ما به ستاد اقتصادی قوی با رویکرد عدم مداخله، انجام سیاست گذاری، روحیه توسعه گرایی و نگاه رگولاتوری در دولت نیاز داریم.

وزیر پیشین راه و شهرسازی ادامه داد: ستاد اقتصادی دولت حرف‌هایی می‌زند که نه مبنای حقوقی دارد و نه مبنای علمی و منطقی و آقایان گاهی به مبانی اولیه اقتصادی نیز نگاهی ندارند. به همین دلیل بود که من از دولت خارج شدم.

این نامزد انتخابات 1400 تصریح کرد: ستاد اقتصادی ضعیف دولت تمام وزیران قوی را هم منفعل کرده است و ما نیاز به یک ستاد اقتصادی قوی داریم که اولویت آن حل مشکلات اقتصاد کلان باشد تا مردم به این فلاکت اقتصادی دچار نشوند.

نهادهای عمومی غیردولتی بیش از 300 میلیارد دلار ثروت دارند

آخوندی ثروت موجود در نهادهای عمومی غیردولتی را بیش از 300 میلیارد دلار دانست و تاکید کرد: به دلیل این که این نهادها ثروت کلانی را در اختیار گرفته اند، مقابله با این آنها کار بسیار دشواری است. البته گفتن موانع فقط ما را به سمت کوچه بن‌بست هدایت می‌کند و باید برای رفع موانع برنامه داشته باشیم.

وی با تاکید بر لزوم پیوستن ایران به FATF عنوان کرد: وقتی ایران عضو FATF شود، تازه مشکلات ما آشکار می‌شود، چون بسیاری از بانک‌ها از نظر کفایت سرمایه و صحت دارایی‌های ثبت شده و اقلام ترازنامه دچار مشکل هستند‌.

این نامزد انتخابات 1400 اضافه کرد: دولت نباید حل همه مشکلات بانک‌ها را به گردن بانک مرکزی بیندازد و بخواهد مانند موضوع موسسه اعتباری توسعه از طریق خلق پول مشکل را حل کند.

وی در ادامه تاکید کرد: در تمام حوزه‌ها به موضوع بازار آزادی که در آن رقابت باشد و نه انحصار، اعتقاد دارم و برای بازار آزاد هیچ حد و مرزی قائل نیستم.

من 1200 میلیارد تومان از بورس خارج نکردم!

وزیر پیشین راه و شهرسازی در پاسخ به سوال یکی از فعالان اقتصادی درباره این که گفته می شود او در فصل پاییز 1200 میلیارد تومان از بورس خارج کرده است، عنوان کرد: در ماه های اخیر حتی یک ریال در بازار بورس خرید و فروش نکردم و دروغ است که می‌گویند 1200 میلیارد تومان از بورس خارج کردم.

وی درباره شرایط کنونی بازار سرمایه توضیح داد: در بازار سرمایه در دوران اوج روزامه بین 15 تا 16 هزار میلیارد تومان خرید و فروش می‌شد، اما الان این میزان به هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرده و قدرت نقدشوندگی بورس به شدت کم شده است.

آخوندی تاکید کرد: اولین وزیری بودم که در سال 73 یک شرکت دولتی را به بازار سرمایه عرضه کردم و در آن زمان توانستیم حدود 11 میلیارد تومان برای شرکت مهندسی ساختمان تامین سرمایه کنیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری همچنین سیاست کنونی وزارت کار را ضد توسعه اقتصادی و اقتصاد آزاد ارزیابی کرد و عنوان کرد: متاسفانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به جای اینکه سهام‌داری کند، بنگاه‌داری می‌کند؛ به نحوی که سهام شرکت‌های زیرمجموعه خود را می فروشد و سهام شرکت‌های کوچک‌تر را می‌خرد.

وزیر موفقی بودم، بخصوص در زمینه حمل و نقل

آخوندی برخلاف تمام منتقدانش دوره حضور خود در وزارت راه و شهرسازی را دورانی موفق توصیف کرد و گفت: در دوره وزارت من، هم در حوزه مسکن و موفقیت‌های خوبی کسب کردیم و هم در زمینه حمل و نقل هوایی، دریایی و ریلی به موفقیت‌هایی رسیدیم که در تاریخ جمهوری اسلامی یک رکورد محسوب می‌شود.

وی افزود: در دورانی که در وزارتخانه بودم، بیش از 3100 کیلومتر موافقت‌نامه آزادراه با بخش خصوصی امضا کردیم و حتی در بخش توسعه ریلی نیز تلاش کردیم از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنیم؛ به نحوی که برای 50 لوکوموتیو از طریق بورس تامین سرمایه کردیم.

وزیر پیشین راه و شهرسازی تاکید کرد: ما تلاش کردیم اقتصاد ایران به حمل و نقل هوایی، دریایی و ریلی جهاد متصل شود و شخصا بسیار سعی کردم تا بتوانیم تمام پایانه‌های مرزی را نوسازی و کریدورهای بین‌المللی را فعال کنیم.

آخوندی ادامه داد: ایران چهارراه ترانزیت جهان است و تاریخ هم نشان داده که هر وقت ترانزیت کشور موفق بوده، ایران توسعه پیدا کرده است.

این نامزد انتخابات 1400 عنوان کرد: تنها وزارتخانه‌ای که در دولت یازدهم و دوازدهم ارتباط مستقیم بین شهروند و وزارتخانه را با استفاده از سامانه ZRM فراهم کرد و به دنبال دولت هوشمند رفت، ما بودیم.

قیمت حامل های انرژی در بلندمدت باید اصلاح شود

آخوندی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان بر این که در زمینه حامل‌های انرژی شاهد اتلاف شدید منابع مالی هستیم، عنوان کرد: حتما باید در یک بازه زمانی 5 تا 10 ساله به دنبال متعادل کردن نرخ حامل‌های انرژی باشیم؛ البته با شوک درمانی مخالفم.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر لزوم کنترل تورم گفت: اولین سیاست من بعد از ریاست جمهوری، بحث کنترل تورم خواهد بود و اگر تورم ما تک رقمی یعنی در حدود سه تا چهار درصد نشود، نمی‌توان در هیچ زمینه‌ای به توسعه فکر کرد. همچنین وقتی تورم نزدیک به 40 درصد باشد، تمام تئوری‌های مربوط به اقتصاد آزاد، اساسا کان لم یکن تلقی می‌شود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: حجم سرمایه‌گذاری ما در حوزه مخابرات و IT علی‌رغم برخورداری از جامعه جوان و ضریب نفوذ بالای موبایل در ایران بسیار پایین‌تر از کشورهای همسایه است.

آخوندی با بیان این که باید نظام تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان طراحی شود، گفت: اقتصاد دانش‌بنیان ایران باید به اقتصاد جهانی متصل شود. چون این اقتصاد فقط در یک بستر جهانی می‌تواند رشد کند و به همین دلیل است که بر لزوم تصویب FATF و داشتن اقتصاد آزاد تاکید دارم.

وی در پایان تصریح کرد: 70 درصد اشتغال ایران در گرو تجارت است و بنابراین برای اشتغال‌زایی باید به دنبال اقتصاد آزاد و توسعه خدمات و تجارت باشیم

منبع: رکنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها