کد خبر: 619574
تاریخ انتشار :

سبد رای هر کدام از کاندیدا‌های انتخابات ۱۴۰۰ چقدر است؟

«اگر ما میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری را به شکل فرضی ۵۰ درصد در نظر بگیریم و درصورتی که رئیسی، لاریجانی و جهانگیری تایید صلاحیت شوند، در حدود ۲۵ درصد از این آراء را رئیسی خواهند داشت، حدود ۲۲ درصد را لاریجانی خواهند داشت و در حدود ۳ درصد از آرا نیز به جهانگیری می‌رسد و مابقی نیز میان دیگر کاندید‌اها تقسیم خواهد شد.»

سبد رای هر کدام از کاندیدا‌های انتخابات ۱۴۰۰ چقدر است؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گرچه هنوز حدود یک ماه تا برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده و ممکن است سبد آراء هر یک از کاندید‌ها تغییر کند، اما برخی فعالان سیاسی اصولگرا معتقدند که سهم بیشتر آراء در حال حاضر در اختیار رئیسی و لاریجانی است. در طرف مقابل نیز فعالان سیاسی اصلاح طلب نیز می‌گویند که جهانگیری و رئیسی بیشترین شانس را دارند و بنابراین بیشترین آراء در سبد این دو قرار دارد.

تحلیلگران سیاسی در میان گمانه زنی فعالان سیاسی موضوع میزان مشارکت و تاثیرگذاری آن در سبد آراء کاندید‌ها را مطرح می‌کنند. آن‌ها معتقدند که افزایش مشارکت منجر به رشد سبد آراء اصلاح طلبان و میانه روها، و کاهش مشارکت منجر به افزایش سبد اصولگرایان خواهد شد.

در این ارتباط مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) آخرین نتایج آخرین نظرسنجی خود درباره انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ را اوایل ماه جاری منتشر کرد. نتایجی که نشان می‌دهد ۴۳.۳ درصد از پاسخگویان گفته اند در انتخابات ریاست جمهوری شرکت خواهند کرد، ۴.۷ درصد احتمال زیاد شرکت خواهند کرد، ۲۰.۸ درصد هنوز تصمیم نگرفته‌اند، ۵.۸ درصد احتمال کمی دارد شرکت کنند و ۲۵.۳ درصد به هیچ وجه شرکت نخواهند کرد.

با این اوصاف در حال حاضر میزان مشارکت عددی کمتر از ۵۰ درصد است. این در حالی است که میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری دوره دوازدهم ۷۳.۰۷ درصد بود.

در دوره پیشین حسن روحانی با ۵۷.۱۳ درصد و ۲۳ میلیون و ۶۳۶ هزار رای پیروز شد. در مقابل ابراهیم رئیسی نیز ۳۸.۲۸ درصد آرا معادل ۱۵ میلیون و ۸۳۵ هزار رای کسب کرد و پاستور جا ماند.

رییسی نمی‌تواند دوباره ۱۶ میلیون رای کسب کند!

قاسم میرزایی نیکو، نماینده سابق مجلس و فعال سیاسی در گفتگو با فرارو در مورد ترکیب سبد آراء کاندید‌ها و تاثیر مشارکت مردم بر آن گفت: «مهم‌ترین فاکتور در انتخابات پیش رو مشارکت مردم است. تا زمانی که قهر مردم با صندوق آراء به آشتی با صندوق بدل نشود، بنابراین هر اتفاقی در غیر این صورت رخ بدهد حداقلی خواهد بود. به این دلیل باید مسئله مشارکت مورد حلاجی قرار بگیرد. ملت در حال حاضر می‌گویند که رای شان تاثیری بر سرنوشت، جایگاه، خواسته‌ها و مسائل مختلف ندارد. وقتی مردم می‌روند رای می‌دهند و آقای روحانی وعده می‌دهد و هیچ یک از آن‌ها تحقق نمی‌یابد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: «در حال حاضر نیز بسیاری از دوستانی که کاندیدا شده اند بلافاصله شروع به دادن وعده و وعید کردند و به نوعی «من آنم که رستم بود پهلوان» می‌گویند که می‌توانند شق القمر کنند. در حالی که تمامی نامزد‌های کنونی مسئولیت داشته اند و اگر می‌توانستند کاری از پیش ببرند باید تا حالا دیده می‌شد. اما اصل قضیه نکاتی است که آقای تاج زاده گفته است.»

میرزایی نیکو در ادامه گفت: «ما در مجموعه ایثارگران طی بیانیه مفصلی بیان کردیم که مشکل ساختاری چندگانه شامل دو گانه تصمیم گیری، دو گانه قوت تصمیم گیری، دو گانه میدانی، دوگانه امنیتی، دوگانه نظارتی، دوگانه‌های اقتصادی و دو گانه‌های قانون گذاری چالش اصلی است؛ بنابراین اگر فردی از این کاندید‌اها می‌تواند شعار حل این مشکلات را بدهد نتیجه بخش خواهد بود. البته هیچ کدام از نامزد‌ها این شعار‌ها را نمی‌دهند و تنها به پارامتر‌های جزئی از این موضوعات اشاره می‌کنند، با این اوصاف نتیجه حاصل بخشی در امر انتخابات صورت نخواهد پذیرفت.»

او می‌گوید که بعید به نظر می‌رسد که آقای رییسی دوباره بتواند ۱۶ میلیون رای کسب کند!

این نماینده سابق مجلس به آراء کاندید‌اها در دوره‌های پیشین انتخابات ریاست جمهوری اشاره می‌کند و می‌گوید: آقای رئیسی در دوره پیشین حدود ۱۶ میلیون رای کسب کرد. البته این آراء با به کار گرفتن تمام توان اصولگرایان و نهاد‌هایی که در این زمینه نقشی داشتند به دست آمد. اما با این وجود این آراء در زمان مشارکت بالای مردم در انتخابات به سبد آقای رئیسی ریخته شد. اما حالا اگر مشارکت نهایت ۴۰ درصد در نظر بگیریم میزان آراء عددی در حدود ۲۴ میلیون رای خواهد شد که البته شکی نیست که ۱۶ میلیون رای به سبد آقای رئیسی ریخته نمی‌شود. چرا که در طرف‌های دیگر میدان فرض می‌گیریم که یک چهره از اصلاح طلبان حضور دارد و آقای لاریجانی که در اساس اصولگرا بوده و حالا نماینده معتدلین به شمار می‌رود دارای سبد رای هستند؛ بنابراین به این شکل نیست که دوباره ۱۶ میلیون رای به آقای رئیسی برسد و ۸ میلیون دیگر به سایر کاندیدها. با این وجود بعید به نظر می‌رسد.

میرزایی نیکو البته به تغییر سبد آراء لاریجانی هم گریزی زد و گفت: «آقای لاریجانی در انتخابات سال ۱۳۸۴ رای کمی در حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار رای آورد. اما در حال حاضر با توجه به بهبود جایگاه و حضور طولانی او در مجلس قطعا میزان آراء بیشتری خواهد داشت.»

او در ادامه در مورد سبد آراء اصلاح طلبان هم می‌گوید: «اصلاح طلبان در حال حاضر رغبتی ندارند و حل مسائل و مشکلات را در پلتفرم آقای تاج زاده می‌بینند. امادر زمینه‌های دیگر هم وضعیت آقای پزشکیان و آقای جهانگیری را بررسی می‌کنند. با این وجود اگر اصلاح طلبان تصمیم تمام قد برای حضور در انتخابات بگیرند، بدون شک ترکیب آراء به سود جریان‌های دیگر نخواهد بود و فضا واقعا به جریان مبارزات واقعی بدل می‌شود. اما این مشروط به آن است که مردم با صندوق آراء آشتی کنند و بنای شرکت در انتخابات باشد.»

جهانگیری شانسی ندارد/ آراء میان رئیسی و لاریجانی تقسیم می‌شود!

ناصر ایمانی فعال سیاسی اصولگرا نیز در گفتگو با فرارو در مورد سبد آراء کاندید‌اها و جناح‌های سیاسی حاضر در میدان انتخابات گفت: «آراء کاندید‌ها در دوره‌های گذشته در حال حاضر ملاک نیست. به این دلیل که چند سالی از انتخابات گذشته سپری شده و سبد آراء هر یک از آقایان تغییر کرده است. از طرفی مردم هم در موقع رای دادن در هر انتخاباتی کاندید‌اها را با یکدیگر مقایسه می‌کنند؛ بنابراین با وجود تغییرات کلی نمی‌توان انتخابات‌ها و آراء گذشته را ملاک قرار داد.»

او معتقد است که بیشتر آراء میان آقای رئیسی و آقای لاریجانی تقسیم خواهد شد.

ایمانی در ادامه می‌گوید: «در شرایط فعلی که هنوز یک ماه باقی مانده است؛ اگر ما میزان مشارکت را به شکل فرضی ۵۰ درصد در نظر بگیریم و درصورتی که آقای رئیسی، آقای لاریجانی و آقای جهانگیری تایید صلاحیت شوند، در حدود ۲۵ درصد از این آراء را آقای رئیسی خواهند داشت، حدود ۲۲ درصد را آقای لاریجانی خواهند داشت و در حدود ۳ درصد از آرا نیز به آقای جهانگیری می‌رسد و مابقی نیز میان دیگر کاندید‌اها تقسیم خواهد شد.»

این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به این سوال که افزایش میزان مشارکت چه تاثیری بر آراء کاندید‌اها خواهد گذاشت، گفت: «اگر میزان مشارکت بیشتر از ۵۰ درصد شود، سهم آقای لاریجانی از کل آرا بیشتر خواهد شد.»

او علت عدم اقبال به جهانگیری را وضعیت موجود کشور عنوان کرد و گفت: «آقای جهانگیری نماینده وضع موجود است، وضع موجودی که مردم به شدت از آن ناراضی هستند؛ بنابراین به شکل طبیعی، کسی که نماینده وضع موجود باشد از آراء کمتری برخوردار است. در آن طرف آقای رئیسی و آقای لاریجانی نماینده وضع موجود نیستند. از سوی دیگر شخصیت آقای جهانگیری علت دوم عدم اقبال مردم به او است. در مقایسه با آقای رئیسی و آقای لاریجانی، میزان مقبولیت شخصیت آقای جهانگیری در میان افکار عمومی جایگاه بالایی ندارند؛ بنابراین ایشان به نظر بنده حتی اگر صلاحیت شان هم تایید شوند، شانسی برای گرفتن آراء حتی تا ۱۰ درصد را نخواهند داشت.»

منبع: فرارو

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها