کد خبر: 619590
تاریخ انتشار :

شگفتی درمان میگرن با گیاه خرزهره/ مراقب عوارض سکته قلبی باشید

گیاه خرزهره می تواند ایجاد مسمومیت و حملات قلبی کنید.

شگفتی درمان میگرن با گیاه خرزهره/ مراقب عوارض سکته قلبی باشید
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

“خرزهره”، یکی از سمی‌ترین گیاهانی ست که مسمومیت ناشی از آن، باعث بروز اختلالات قلبی و حتی مرگ فرد می‌شود.

گیاه خرزهره اغلب به صورت ضمادی در خارج از بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد و باعث می‌شود که ورم‌های سخت و محکم به سرعت بهبود یابند.

“خرزهره”، یکی از سمی‌ترین گیاهانی است که مسمومیت ناشی از آن، باعث بروز اختلالات قلبی و حتی مرگ فرد می‌شود.

خرزهره چیست؟

خرزهره گیاهی بسیار سمی ست که حتی ساقه، گل، شیره و برگ‌های این گیاه نیز سمی می‌باشند تا جایی که حتی شهدی که از این گیاه خارج می‌شود، باعث بروز مسمومیت می‌شود.

مضرات گیاه خرزهره

اگر گیاه خرزهره بسوزد بدلیل وجود دو ماده‌ سمی‌ای که در آن وجود دارد استنشاق هوای ناشی از سوختن این گیاه باعث بروز مسمومیت می‌شود و اختلالات قلبی را نیز به وجود می‌آورد که در ابتدا نشانه هایی، چون تهوع، درد‌های شکمی و استفراغ بروز می‌کنند که در صورت رسیدگی و درمان نکردن به موقع موجب مرگ می‌شود.

مسمومیت گیاه خرزهره از جنگ ناپلئونی تا امروز

مسمومیت گیاه خرزهره عمری طولانی دارد به طوری‌که در جنگ ناپلئونی، سربازانی که از درخت خرزهره به عنوان سیخ کباب استفاده کردند به سرعت مبتلا به مسمومیت شده و جان خود را ازدست دادند.

خرزهره؛ گیاهی سمی، اما در دسترس همه

گیاه خرزهره بدلیل اینکه به طور فراوان در دسترس افراد است باعث مسمومیت بسیاری از آن‌ها می‌شود. بدلیل اینکه اغلب افراد معتقدند گیاه خرزهره موجب دور شدن پشه‌ها از منزل می‌شود برخی این گیاه را در باغچه‌ی منزل خود می‌کارند. این گیاه به طور فراوان نیز در فضای سبز شهری و پارک‌ها وجود دارد.

تمامی قسمت‌های گیاه خرزهره از دانه، گل، برگ تا ساقه اش که دارای ماده سمی می‌باشند بر روی بافت قلب افراد تاثیر می‌گذارند و اثر این گیاه شبیه به داروی “دیگوکسین “است که موجب ایست و ایجاد ضربات نامنظم قلبی در فرد شده و سرانجام موجب مرگ او می‌گردد.

گیاه خرزهره که در آب و هوای گرم و خشک رشد می‌کند و دمای ۱۵درجه سانتی گراد برای آن مناسب است برای حیوانات نیز بسیار خطرناک می‌باشد.

نکاتی در خصوص گیاه خرزهره

نام‌های دیگر گیاه خرزهره، کیشه، خر زهرج، سم الحمار، حبن، شرنگ، ورد الحمام و… نیز می‌باشد. این گیاه تزئینی از تیره خرزهره و به صورت درختچه‌ای زیبا و دارای گل‌های مجتمع به رنگ‌های قرمز، سفید و صورتی می‌باشد که به عنوان گل زینتی نیز پرورش داده می‌شود.

اطراف مدیترانه و آسیا؛ رویشگاه گیاه خرزهره

اطراف مدیترانه و آسیا، از جمله ایران و ژاپن مناطقی هستند که این گیاه می‌روید. برگ‌های گیاه خرزهره باریک و اندکی ضخیم و گوشتی و کمی بدبو و تلخ و تند می‌باشند به طوری که اگر سگ مقداری از برگ‌های این گیاه را بخورد حتما می‌میرد. در حالی که اگر خر از برگ‌های این گیاه بخورد هیچ گونه آسیب و ناراحتی پیدا نمی‌کند. از این‌رو برخی معتقد هستند صحیح‌تر این بود که گیاه خرزهره را سگ زهره می‌نامیدند!

خرزهره؛ گیاهی با طبیعت گرم و خشک

خرزهره گیاهی سمی با طبیعتی گرم و خشک می‌باشد. در اطراف آن حشرات جمع نمی‌شوند، زیرا در صورت مصرف شیره‌ی آن خواهند مرد. درگذشته به علت دور شدن حشرات از کاخ‌های برخی از سلاطین، این مکان‌ها را با این گل تزئین می‌کردند.

خواص گیاه خرزهره:

گیاه خرزهره اغلب به صورت ضمادی در خارج از بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد و باعث می‌شود که ورم‌های سخت و محکم به سرعت بهبود یابند.

عصاره آب برگ‌های گیاه خرزهره برای درمان جرب (نوعی بیماری انگل دار خارشی) بسیار مفیداست. از ضماد این گیاه برای درد‌های ناشی از کمر و پشت و عرق النسا نیز استفاده می‌کنند. همچنین ضماد گیاه خرزهره برای درمان گیاهی درد زانو بسیار مفید می‌باشد.

در مکان‌هایی که دسترسی به دارو‌های کشنده حشرات وجود ندارد میتوان برگ گیاه خرزهره را جوشانیده و آب آن را در زمین‌ها و در مکان‌هایی که حشرات گزنده وجود دارند، پاشید.

در صورتی که گل خرزهره با مقداری روغن حیوانی جوشانده و پس از سرد شدن به صورت ضماد بر روی سر افراد کچل مالیده شود و کلاه و وسایل دیگری که در تماس با سرکچلی بوده است با آب جوش و صابون سوبلیمه شستشو شوند و به مدت ۱۵ تا ۱۰ دقیقه در روز این کار انجام شود و به صورت مداوم سر تمیز نگه داشته شود معمولا قارچ‌های کچلی کشته شده و این بیماری بهبود می‌یابد.

مهم ترین خواص و مضرات خرزهره که باید بدانید

کسب و کار بازده: خرزهره از آن دسته گیاهانی است که با وجود آنکه سمی و در برخی مواقع کشنده و خطرناک است، اما گل‌های آن ویژگی‌ها و خواص خاصی نیز دارد و همین سبب می‌شود که در زمینه‌های دارویی مورد استفاده قرار بگیرد. در طب چینی، آیورودا، طبیعی درمانی و ... گل نقش مهمی برای درمان بسیاری از اختلالات و بیماری‌ها دارد. در این نوشتار، ما درباره مهمترین خواص و مضرات خرزهره نکات بسیار جالبی می‌گوییم ما باید بدانید که مصرف این گل فقط با دستور پزشک و به شکل فراوری شده مجاز است. در غیر این صورت احتمال مسمومیت و خطر مرگ شما را تهدید میکند.

حقایقی درباره خرزهره

خرزهره گیاهی بوته‌ای است و ممکن است تا ارتفاع سه متر تا سه متر و شصت سانت رشد کند. این گیاه ساقه‌ی کوچک با شاخه‌های متعدد دارد و هر شاخه دارای سه جفت برگ ۱۵ تا بیست سانتی است. این برگ‌ها کاملا سبز، صاف، براق و حتی زبر هستند. گل‌های گیاه خرزهره در رنگ‌های مختلف از صورتی روشن تا صورتی تیره، قرمز، سفید و زرد وجود دارد. این گیاه در معابد، باغ‌ها و پارک‌ها کاشته می‌شود و در عین حال به عنوان یک گیاه زینتی استفاده می‌شود. گیاه خرزهره در تمام طول سال گل می‌دهد.

– ثابت شده‌است که ریشه، پوست و دانه‌های این گیاه حاوی گلیکوزید است.

– واقعیت این است که تمام قسمت‌های این گیاه سمی است؛ و عمدتا به صورت خارجی استفاده می‌شود، اما مصرف آن به صورت خوراکی حتما باید تحت نظارت یک پزشک واجد شرایط انجام شود.

– این گیاه دارویی کافا و واتا را تنظیم می‌کند؛ و از این رو اوضاع هضم را بهبود می‌دهد.

– این گیاه طبیعت سرد دارد.

– این گیاه دارویی به عنوان یک تصفیه‌کننده‌ی خون عمل می‌کند و طبیعت تب‌بر دارد.

– گل قرمز خرزهره در صورتی که به میزان زیاد مصرف شود، سمی می‌شود.

خواص خرزهره برای سلامتی

۱. مانع از گسترش بیماری‌های مسری می‌شود

– در صورتی که هر گونه بیماری مسری برای‌تان رخ داد، با روغن تهیه شده از برگ این گیاه دارویی بدن‌تان را ماساژ بدهید.

– این روش درمانی مانع از رشد میکروارگانیسم‌هایی می‌شود که این بیماری‌ها را ایجاد می‌کنند.

۲. خارش را درمان می‌کند

– روغن‌های درمانی تهیه شده از برگ‌های گیاه خرزهره را امتحان کنید.

– این روغن در عرض یک ساعت خارش را درمان می‌کند.

– خمیر تهیه شده از برگ یا گل گیاه خرزهره همراه با روغن زیتون می‌تواند برای درمان هر نوع خارشی استفاده شود.

– این گیاه دارویی برای از بین بردن هر گونه خارشی سودمند است.

۳. سردرد را تسکین می‌دهد

– گل‌های این گیاه را با آب انگور فرنگی هندی در کانجی (نوشیدنی تخمیر شده با استفاده از چغندر، هویج، خردل) له کنید.

– این خمیر را روی پیشانی قرار دهید. با استفاده از این روش درمانی سردرد تا حد زیادی تسکین می‌یابد.

۴. هموروئید را درمان می‌کند

– ریشه‌ی گیاه خرزهره را با آب سرد میکس کنید و بعد خمیر به دست آمده را روی کورک‌ها قرار بدهید.

– باید این خمیر را مدام روی کورک‌ها استعمال کنید تا زمانی که مشکل برطرف شود.

– این گیاه دریایی ناحیه‌ی آسیب‌دیده را درمان می‌کند.

۵. به عنوان یک ماسک عالی برای پوست صورت عمل می‌کند

– گل‌های سفید گیاه خرزهره را له کنید و خمیر حاصل را روی صورت بمالید.

– این ماسک بافت و رنگ پوست را بهبود می‌بخشد.

۶. برای درد مفاصل خوب است

– برگ‌های گیاه خرزهره را له کنید و خمیر به دست آمده را روی مفاصل دردناک استعمال کنید.

– حتی می‌توانید با گل سفید این گیاه جوشانده تهیه کنید و از آن برای شستشوی زخم‌ها و جراحات استفاده کنید.

۷. نیش مار را درمان می‌کند

– برای درمان نیش مار، ۱۲۵ تا ۲۵۰ میلی‌گرم پوست ریشه‌ این گیاه یا ۱-۲ برگ آن را در فواصل کوتاه به طور مداوم استفاده کنید.

– این گیاه دارویی باعث می‌شود که بیمار استفراغ کند و به این ترزتیب در واقع سم را از بدن خارج می‌کند.

۸. اگزما را درمان می‌کند

– از پوست ریشه‌ی خرزهره‌ی سفید روغن تهیه کنید و آن را روی قسمت‌های آسیب دیده استعمال کنید.

– این روغن تمام انواع اگزما، خارش، و درماتوز‌ها را درمان می‌کند.

مضرات خرزهره برای سلامتی

۱. سم قوی دارد

همان‌طور که در بالا توضیح داده شد، تمام قسمت‌های این گیاه سمی هستند. گیاه دارویی خرزهره حتی به عنوان یک سم بسیار قوی عمل می‌کند. از این رو، نباید آن را با معده‌ی خالی مصرف کنید. در واقع باید توسط یک پزشک تجویز شود و در صورت مصرف حتما باید تحت نظارت یک پزشک قرار داشته باشید.

۲. تهوع آور است

این گیاه به دلیل سم قوی‌ای که در خود دارد میتواند بسیار تهوع آور باشد؛ که درمان خانگی این مشکل آن با یک فنجان قهوه غلیظ می‌تواند انجام شود.

۳. برای افرادی که مشکل ریه دارند حساسیت زا است

به دلیل مواد سمی که در گیاه خرزهره وجود دارد سوختن چوب آن و استنشاق بوی آن برای ناراحتی‌های قلبی و ریوی بسیار خطرناک است.

۴. باعث ایست قلبی می‌شود

تمام قسمت‌های این گیاه شامل گل، دانه، برگ و ساقه آن یک ماده سمی دارد که روی بافت قلب اثر می‌گذارد و تاثیری شبیه دیگوکسین دارد که می‌تواند باعث ایست قلبی و ایجاد ضربانات نامنظمی در قلب شود و در نهایت منجر به مرگ افراد می‌شود.

در پایان ذکر این نکته واجب است که به هیچ عنوان از گل‌های خرزهره که در پیاده رو‌ها یا حیاط منزلتان روییده‌اند به عنوان داروی گیاهی استفاده نکنید، زیرا خطر مرگ برایتان در پی خواهند داشت. مصرف این گیاه فقط به شکل فراوری شده و با دستور پزشک باید صورت گیرد.

منبع: رکنا

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها