کد خبر: 619788
تاریخ انتشار :

جنون صدام حسین بعد از آزادسازی خرمشهر: همه را اعدام کنید! + عکس

صدام حسین بعد از آزادسازی خرمشهر چنان دیوانه شد که دستور داد هر فرمانده و سربازی که فرار کند، سریعا تیرباران شود.

جنون صدام حسین بعد از آزادسازی خرمشهر: همه را اعدام کنید! + عکس
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

هر ساله در روز ۳ خرداد و با فرا رسیدن سالروز آزادی خرمشهر بسیاری از نویسندگان، روزنامه‌نگاران و راویان جنگ شروع به روایت داستان‌های مهم و تاثیرگذار جنگ و جبهه می‌کنند. بسیاری از این افراد نقل کننده دلاورمردی‌های سربازان، استقامت مردم و هوشمندی فرماندهان ایران هستند اما کمتر به آن سمت یعنی رژیم بعث عراق پرداخته می‌شود.

در این گزارش قصد داریم به بخشی از زلزله‌ای که بعد از عملیات بیت‌المقدس در ارتش بعث رخ داد، اشاره کنیم. اما پیش از هر چیز، باید به این مهم بپردازیم که خرمشهر تا چه اندازه برای صدام حسین و رژیم بعث مهم بوده است.

صدام و رویای عرب‌سازی خرمشهر

پس از اشغال شهر، رژیم بعث دست به اقدامات عجیبی زد. اقداماتی که نشان می‌دهد خرمشهر تا چه اندازه برای دیکتاتور عراق مهم بوده است.

طبق گزارش‌ها، به دستور صدام، برای اداره شهر، یک عراقی به نام «حسین عطا» به سمت شهردار محمره (نامی که رسانه‌های عراقی برای خرمشهر به کار می‌بردند) برگزیده شد و در اولین گام، مقدمات تاسیس شهرک صدام فراهم شد.

تأسیس و افتتاح مدرسه ابتدایی عرب زبان در خرمشهر با حضور وزیر آموزش عراق و سایر مقامات بعثی، از دیگر اقدامات رژیم بعث برای تثبیت اشغال خرمشهر بود. تاسیس بازار عربی در خرمشهر اقدام دیگر بعثی‌ها بود. در همین راستا تعدادی از تجار بصره، بازار عربی محمره را در محل بازار سابق خرمشهر برپا کردند.

اما خرمشهر اهمیت بسیار بیشتری برای عراق داشت. «طه شکرچی» از فرماندهان بعثی پس از اشغال خرمشهر به ریاست بانک بعث در شهر برگزیده شده بود. شکرچی وظیفه تخلیه کلیه بانک‌های خرمشهر را برعهده گرفت. خرمشهر بزرگ‌ترین بندر تجارتی ایران (در زمان شروع جنگ) محسوب می‌شد و به همین دلیل، بانک‌هایش مملو از پول و ارزهای خارجی و طلا و جواهرات بود.

در همین راستا، رژیم بعث پس از اشغال خرمشهر کمیته‌ای موسوم به کمیته تخلیه اموال تشکیل داد. پس از تشکیل این کمیته حدود 15 هزار یخچال به عراق منتقل شد. اموال و اثاثیه 25 هزار واحد مسکونی شهر به بندر بصره منتقل و پس از فروش در آن‌جا، مبلغ آن به حساب ارتش عراق واریز گردید. 700 هزار تن کالا که به همراه 5 هزار اتومبیل خارجی که در بندر عظیم خرمشهر تخلیه شده بودند، به دست اشغالگران، به غارت برده شد، سپس سرهنگ احمد زیدان، فرمانده نیروهای عراق مستقر در خرمشهر، دستور تخریب کامل شهر را صادر کرد و بسیاری از منازل با TNT تخریب شدند.

جنون صدام پس از آزادسازی خرمشهر، همه را اعدام کنید!

بعد از آزادسازی خرمشهر به دست‌ دلاورمندان ایران در سال ۱۳۶۱، صدام دچار جنون شد. فقرات بالا به خوبی نشان می‌دهد که خرمشهر چقدر برای صدام مهم بود و آزاد‌سازی‌ آن تا چه اندازه اعتبار او را از بین برد. اهمیت خرمشهر به خصوص از این رو بود که با بازپس‌گیری آن، صدام دیگر هیچ شهر مهمی از ایران را در دست نداشت و خوب می‌دانست که به زودی باید جنگ را در خاک عراق ادامه دهد.

از این رو، در جریان عملیات بیت‌المقدس، صدام به همه سربازان دستور داد که تا دم مرگ جنگیده و عقب نشینی نکنند. با این حال، فشار جبهه‌ ایران به حدی بود که تیپ‌های عراقی یکی پس از دیگری مجبور به عقب نشینی می‌شدند. این اتفاق خشم صدام را مضاعف کرد و دیکتاتور عراق بلافاصله به فرمانده‌هان نظامی مستقر در جبهه خرمشهر دستور داد که هر که عقب نشینی کرد، اعدام شود.

دستور رسمی صدام به ژنرال‌های عراقی در خرمشهر بدین قرار است:

«سری و فوری

از: فرماندهی نیروهای پلیس در محمره (خرمشهر)

به: کلیه یگان‌های تابعه

شماره 1973

نامه ل ۱۱ سری و فوری ۱۲۳۰ که به وسیله نامه فرماندهی منطقه محمره (خرمشهر) سری و فوری اس/ق ص/ ۷۴۳۳ به این یگان ابلاغ شده به شرح زیر است:

هر افسر و سربازی که از میدان نبرد فرار کند، فوراً‌ اعدام می‌شود. کلیه فرماندهان مؤظفند این دستور را اجرا نمایند چنانچه در اجرای این امر تردید به خود راه دهند، عواقب امر به عهده خود آنان خواهد بود و خود در معرض اعدام قرار خواهند گرفت.

مراتب جهت اجرا و اعلام نتیجه

سرهنگ دوم پلیس غانم یوسف احمد

فرمانده نیروهای پلیس محمره (خرمشهر)»

 چند فرمانده عراقی کشته یا اعدام شدند؟

634979943549939618

در عملیات بیت‌المقدس نزدیک به ۳۷ هزار نفر از نیرو‌های دشمن اسیر، کشته یا زخمی شدند که بیش از ۵۰ درصد توان رزمی انسانی دشمن را در بر می‌گرفت؛ در میان فرماندهان کشته‌شده عراقی کسانی همچون سرهنگ عبدالواحد الاماره فرمانده گردان یکم تیپ ۵۰۱، سرهنگ احمد زیدان، سرهنگ سعدی فرمانده تیپ ۶۰۳، سرهنگ ستاد عبدالواحد شکاهره الاسدی، سرهنگ ستاد ضرغام‌الخزرجی افسر ستاد لشکر ششم، سرهنگ ستاد تامر طاهر الدوری و سرلشکر ستاد صلاح قاضی وجود داشتند که یا در صحنه نبرد به هلاکت رسیدند و یا در حال فرار با دستور وزیر دفاع عراق تیرباران شدند.

همچنین صدام روز ۲۴ خرداد فرمانده لشکر سوم زرهی جواد اسعد شیتنه، محسن عبدالله فرمانده تیپ ۱۲ زرهی ابن‌ولید و شاکرالعماری یکی از فرماندهان ارشد ارتش خود را به دلیل از دست دادن خرمشهر، اعدام کرد.

فرماندهان ارشد اعدام شده بعثی

20210523_200936

در میان اعدام‌شدگان، سه فرمانده ارشد ارتش بعث وجود داشتند که اعدامشان از سایرین مهم‌تر بود و تیربارانشان رعب و وحشت عجیبی در دل سربازان و فرماندهان بعثی به وجود آورد. این سه فرمانده بدین قرار بودند: جواد شیتنه، صلاح قاضی و سرهنگ زیدان.

***جواد اسعد شیتنه

جواد اسعد شیتنه فرمانده لشکر سوم زرهی عراق بود که بعد از عملیات بیت‌المقدس به دستور صدام اعدام شد.

شیتنه به همراه سرهنگ دوم ستاد محسن عبدالله فرمانده تیپ ۱۲ زرهی ابن ولید تیرباران شد.

اتهام وی ترس و تردید در انجام مأموریت ضد حمله و عدم برخورد مناسب برای ایجاد ترس در میان نیروهای تحت امرش بود.

***صلاح قاضی

صلاح قاضی فرمانده سپاه سوم عراق در جنگ تحمیلی بود که در اردیبهشت ماه سال ۶۱ به دستور صدام حسین اعدام شد.

صلاح قاضی اهل استان الانبار بود و پس از کودتای ۱۷ تموز در ارتش عراق رشد کرد.  احمد حسن البکر او را به عنوان فرمانده گردان چهارم تانک تابع لشکر چهارم پیاده منصوب کرد. سال ۱۳۵۹ فرمانده تیپ ۱۶ زرهی شد. چند ماه بعد به عنوان فرمانده لشکر پنجم مکانیزه و اواخر سال ۱۳۶۰ فرمانده سپاه سوم عراق شد.

در عملیات بیت‌المقدس صلاح قاضی دستور عقب‌نشینی از خرمشهر را صادر کرد که به همین خاطر به دستور صدام اعدام شد.

***احمد زیدان

سرهنگ زیدان فرمانده نیروهای مستقر در خرمشهر بود. او یکی از مهم‌ترین نظامیان عراقی حاضر در خرمشهر بود اما به هنگام فرار به دستور صدام اعدام شد. البته برخی معتقدند او هرگز اعدام نشد و قبل از محاکمه صحرایی روی مین رفت و کشته شد.

منبع: خبر فوری

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها